Köra vid 1½ grads hälta båda fram?

S

somi

Är det bara jag som är kinkig eller? Tyckte inte att min häst kändes fräsch när jag skulle sätta igång henne efter 6 månaders konvalescens (opererad för kotsenbensfraktur v.b) så jag bokade ny tid. Dessutom är hon allmänt slö, rör sig knappt i hagen trots att hon borde ha jättemycket överskottsenergi och har kompis och stooor hage. Jag ser ingen direkt livsgnista i henne, hästen är tre år!

Känner direkt att veterinären tycker att jag är fjantig och att jag borde förstå att det tar tid. Jag har inte bråttom men jag har svårt för att köra när det inte känns bra och dessutom så går försäkringsperioden ut och jag ville ha lite råd om hur jag ska fortsätta, d.v.s blunda och köra ändå eller låta henne få längre tid i hagen. Ett svar helt enkelt. men nu efter besöket har jag mer frågor än innan... Hon böjer hasen v.b :0.5 grad. Kotan v.b 1 grad (½-1 grad förra gången). Kotan h.b: 0.5 grad. Vi longerar och jag tycker att hon ser allmänt skruttig ut, tar inte ut steget alls men veterinären hade väl inget direkt att anmärka på. Böjer sedan frambenen och då visar hon 1.5 grad bägge kotorna och 0 på knäna. Försökte fråga vad det beror på, hästen har gått i hage i 6 månader och är relativt lugnt tagen innan det. Nja, det visste hon ju inte men menade att det kunde ju vara något gammalt och hon tyckte inte att vi skulle göra något åt det. Tycker att det är väldigt märkligt att en treåring som inte pressats ner i några farter samt har gått i hage i 6 månader reagerar på böjprov men jag är kanske fjantig??? Som tur var så hade jag en kompis med och hon delade min uppfattning. Jag är inget fan av att spruta och "åtgärda" så jag väntar gärna ut det men jag undrar ju varför. Är det inte relaterat till hennes skada så är det ju något annat konstigt. Fick rådet att fortsätta jogga i tre månader för att sedan komma tillbaka om det inte blir sämre, jag törs väl inte ringa igen när veterinären tycker att man är jobbig som tar upp dennes dyrbara tid. Jag ifrågasätter inte veterinärens kompetens men jag undrar hur ni skulle ha gjort.

Tacksam för svar, Mvh/Somi

Sv: Köra vid 1½ grads hälta båda fram?

Jag skulle bytt veterinär!

Du är INTE fjantig, klart hästen ska vara ren. Fast jag skulle nog valt att spruta och låta hästen vila, sen kolla igen.

Hmmm, svårt att råda såhär, men en häst som gått i hage i ett halvår "ska" ju inte vara ledhalt...frågan är väl mera VAD det är...tillväxt?? träningsvärk av nån anledning...jag skulle köra igång lugnt ändå...blunda och förmodligen så släpper det efter en viss tid när hästen kommer igång igen....alt kan det ju vara borrelia/erlichia...

att spruta en treåring som bara gått ihage är helt vansinnigt ..tycker jag iallafall...

Tack!!! Det värmer. Det känns som om alla bara viftar bort mig så var det även innan frakturen, suck.. Tur att kompisen var med annars hade jag väl åkt hem och känt mig som världens idiot!

Helst skulle jag vilja byta klinik till en med mera resurser, med rullband och helst en där de har samarbete med någon Fys-inriktad person så att man kan analysera hennes rörelser djupare. Kan man själv bestämma klinik eller måste man få remiss från ens hemklinik? Måste väl kolla med försäkringsbolaget också.

Jag menade inte att jag inte kunde tänka mig att spruta henne fram, men det vore lättare för mig om veterinären sa till mig att detta hör till, att hon avlastar etc och behöver en "rundsmörjning". Om jag nu väntar tre månader och det är oförändrat fram så måste jag ju börja om där och då. Känns inte så kul.

Mvh/Somi

visst kan dom väl det, men då krävs ju viss aktivitet i träningen...man skall inte kunna bli 1,5 grad bägge fram av att bara strosat i en hage....halt är ju hästen säkert eftersom den visar det på böjprov, men jag tror inte att det beror på lederna....

Frågade också om borrelia/erlichia men det skulle ju vara så ovanligt och var inget hon tyckte att jag skulle behöva kolla. Tillväxt funderade vet. på men hon har inte växt mer än någon cm på ett år.

Mvh/Somi

hur kan dom säga så??? om b/e ??
får man fråga vart i sverige du bor??

Du har säkert rätt, jag bara funderar eftersom jag ju har eget intresse i kotsenbensfrakturer bak :crazy:

Vad tror du då? Eller rättare sagt, tycker du att jag ska gå vidare med det eller bara nöja mig med att det är så här det ser ut och fortsätta köra?

Mvh/Somi

Vilka erfarenheter har du och hur har det gått? Tycker att det är väldigt svårt att få någon info. Hoppas ju att det går bra med min tjej men nu när hon blivit så "apatisk" vet jag inte om hon har kvar sin "fighting spirit" längre. Hon har kanske tröttnat på att bara gå i hage och vill börja springa fort!

Mvh/Somi

tycker du ska köra på lugnt och se vad som händer....naturligtvis skall du inte plåga hästen alltför mycket...men kanske inte vara för "ömlig" heller......svårt att råda dig..men en del svar kanske du har i PM:et...

Min stod också i 6 månader och är högtidligen förklarad ren, travad på gången. Vilket var mycket mer än både jag och veterinären hade hoppats på faktiskt eftersom det var en besvärlig benbit som var för stor för att ta bort och för liten för att försöka sätta fast.

Så nu sätter jag igång hästen ytterst långsamt och vi kan bara be ne bön för att han klarar belastning och vi slipper pålagringar. Det är lite svårt eftersom biten sitter mot led.

Men min är å andra sidan full av energi och livsglädje och härjar med hästkompisarna så det sjunger om det.

Martha! Det kan ju varit vallörten som gjorde susen!

Härligt att höra! Jag har faktiskt kvar förhoppningarna om min häst också men ska se till att få ta ett B/E-prov för det vore ju inte omöjligt. Något är det ju som påverkar hennes allmäntillstånd och böjprovsreaktioner i 5/7 leder låter ju lite misstänkt.

Mvh/Somi

Det finns en ny teknik när det gäller att kolla om hästen har en aktiv E-infektion. Om jag inte minns helt fel tar man lite ledvätska och analyserar.

Jag har en häst som haft Erlichia och det tog några vändor till olika kliniker innan vi fick rätt diagnos.

Min häst var allmänpåverkad, reagerade kraftigt på böjprov, hade febertoppar, muskelvärk och blev ruggigt hudöm.

Även om det skulle vara du som är pjåskig så är det veterinärens skyldighet att ta kunden på allvar anser jag. Det är trots allt du som betalar kalaset.

Jag är också en försiktig typ som gärna kollar en extra gång.....vissa gånger har veterinären rätt när han tycker att jag är mesig och andra gånger har jag haft rätt (och då är jag glad att jag inte bara "kört på")

Senast ändrad av en moderator:

Jag är novis vad gäller ledhältor, men min ET säger att en ledhälta som är "obehandlad" kan i de flesta fall inte vilas bort utan måste behandlas på något sätt innan man ställer av hästen. Annars ligger problemet kvar och antingen är hästen halt hela tiden eller så blir den halt igen då man sätter igång den. Och på de hästar han behandlat här för diverse ledproblem så är det faktiskt sant. Hästar som har vilat i flera månader utan att de blivit bättre, men efter en/ett par behandlingar varit "felfria".

Jenny

Jag tycker inte att du är det minsta fjantig!
Jag skulle vilja ha en grundligare utredning och
därför bytt veterinär.

Intressant om hältor saxat från veterinär Per Spångfors hemsida:

"Då olyckan trots alla förebyggande åtgärder ändå är framme och hästen under en period visat symptom på hälta måste den undersökas och behandlas. Det finns ingen genväg här. Man hör ofta att unga hästar inte ska behandlas för att man ”vänjer” dom vid detta och gör hästen skör. Detta kan inte vara mera fel. Det är precis lika viktigt att den unga hästen får adekvat behandling som den lite äldre".

SYNOVIT & KAPSULIT: Ledkapselinflammationer som alltid ses tillsammans. Det vi i dagligt tal kallar ledinflammation. Drabbar ALLA hästar då och då i olika grad. Kännetecknas av ledfyllnad (galla), värme och ömhet (hälta). Vid inflammation bildas i leden en rad nedbrytande ämnen som i framtiden kan ge allvarligare skador (se nedan). Därför bör alla ledinflammationer behandlas.
källa: www.euro-vets.com

somi skrev:
Helst skulle jag vilja byta klinik till en med mera resurser, med rullband och helst en där de har samarbete med någon Fys-inriktad person så att man kan analysera hennes rörelser djupare. Kan man själv bestämma klinik eller måste man få remiss från ens hemklinik? Måste väl kolla med försäkringsbolaget också.

Du får välja klinik själv, försäkringsbolaget har inga synpunkter heller sålänge det är legitimerad veterinär.

Angs pruta, vila, sätta igång etc så är det ju svårt att säga vad som funkar bäst i DIN hästs fall. Jag har ju en tvååring som har ledinflammationer högt och lågt, behandlad - svarar, kommer in igen efter en månad - behandlas, svarar, blir halt igen. Nu har ju nya equiatrikern dock konstaterat det som både jag och vet misstänkt i snart ett år - hästen VAR defacto sned. Förhoppningsvis är det roten till det onda..

Men hon har provat både helvila i hage, försiktig träning, och nu senast på mitt initiavtiv behandlades hon med iv tuppkam (inget kortison, var betessäsong) och står på pronaxen (ska ha totalt en månad) samtidigt som vi satte igång henne direkt efter besöket. Dvs hon sätts igång försiktigt, trots böjprovshältorna, och får under första månaden pronaxen (antiinflammatoriskt) och ÅB om två månader. Så får vi se.. det är sista chansen tyvärr.. (Fast jag hoppas att snedheten ÄR roten till det onda soms agt..)

Iaf, det här med att behandla - det finns ju ALTERNATIV till atts pruta i led. Min lilla är behandlad med (nte samtidigt dock) traditionell ledsprutningf östa gången,s en tuppkam i blodet och kortisoninjektioner i.m., och även behandlad med cartrophen. Så det finns ju alternativ. Hon har svarat lika bra på tuppkam i blodet och kortison i.m. som på tuppkam + kortsison deponerat direkt i lederna. Dock ville de av förståeliga skäl inte spruta i lederna mer än nödvändigt på en ung häst.

Så, köra på eller ej, behandla eller ej etc - det är svårt att sia om. Ibland är det rörelse som krävs, ibland är det behandling som krävs. En medelväg kanske, jogga henne försiktigt i en månad ochs en ÅB?

JAG skulle INTE vänta i 3 månader (och JAG skulle nog vilja ha hästen behandlad redan nu iofs.)

Avvaktar tills jag fått B/E-resultaten, ska försöka få hit en annan veterinär i morgon. Tyvärr vet jag inte så jättemycket om sjukdomarna så jag måste läsa på lite. men tycker nog att min häst kan stämma in lite på Isz. Hon hade en period i vintras då hon var allmänt ruggig i hårremmen och mycket öm och känslig, nu är det normalt igen. Var i dem funderingarna förra sommaren då hon kändes allmänt kantig efter kortare viloperioder. Även jag har haft kontakt med en E.T (många behandlingar) men är lite tveksam till om jag fick de resultat jag förväntat mig. Man kan se att höftknölarna inte riktigt ligger i lod. PM:a gärna tips!

Om resultatet inte påvisar B/E så går jag vidare. Jag böjer henne nog med hemmavet. om en månad igen och är det oförändrat/värre beställer jag tid på någon större klinik.

Mvh/Somi

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 700
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 208
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
3 212
Senast: NotlikeI
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 669
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Freestyle och htm
  • Hönstråden II