köra shettis i transport??

J

jupiter-judex

ja, hur kör ni era shettisar i transporten. går verkligen bommarna att sänka såå mycket, har inte sett någon i alla fall. och dom jag har pratat med kör dom lösa, vilket känns lite...annorlunda...

Sv: köra shettis i transport??

När vi har kört ridskolans shettisar har vi satt en höbal framför dem.

Jag kör min shettis i min Star-trailer. Det går att sänka frambommen tillräckligt trots att han bara är 89 cm.

Jag tycker att frambommen har en väldigt viktig säkerhetsfunktion och undviker därför att köra hästar lösa. Om det blir tvärstopp så är bommen hästens säkerhetsbälte.

Jag kan inte ställa bommen på olika höjder så när jag kör båda mina en stor o en liten. Så har jag bommen på det högsta och sätter halmbalar framför så att han inte kan gå under. Sen står han uppbunden som vanligt. Det fungerar bra. Så har han ju nått att tugga på oxå.:p

löst trivs hästarna med, då de tycker om att så åkandes baklänges eller sidvärtes, jag upplever att det får bättre ballans o kan hålla sig mer "coola" hela resan igenom.
på minin så sätter vi bommern högst upp o så kör vi, men emd större shettisare eller föl så ligger det halm mellan bommen o framdörren så att de inte kan fastna där.
fungerar ypperligt bra!

vart binder du han då, för ringarna sitter väl i frambommen?

har ni dom lösa menar du eller var har ni höbalen?

du kör löst med andra ord....kanske jag kan göra med då....tar man bort mellan väggen då eller?

ja jag tog bort mellanväggen, även när vo körde två shettisar...:o
men man kan väll ev om man kör två lasta dem så de får åka baklänges eller framlänges hur man nu vill o ha mellanvägg...men så gjorde itne vi då damerna inte vsarit ifrån varran mkt under deras 24 år lång liv....
men kommer att ta bort mellanväggen framöver då jag bara kör en häst...känns lättare för dem att vända om de vill....

Min transport är "omgjord" så vi kan sätta hans bakbom fram istället, då står han stadigt och säkert med sin bomm i samma höjd som de stora hästarna har den, vid bogen^^

jo det känns nog bättre utan mellan vägg, så slipper man trasslet med att gå runt den i fram.
men när du ska lasta ur dom själv då? kilar man in i fram och sätter fast dom då kanske;)

hm, jag har ju en stor som måste åka brett....får det plats med en shettis bredvid om man har mellan väggen åt sidan? bara en tanke om jag nu skulle iväg med dom samtidigt....men det kanske inte går...

När vi skulle lasta nya hästen var hennes polare med under lastningen, han fick då plats fast vi flytta väggen :angel:

hur menar du nu? du kan inte sänka frambommarna individuellt menar du eller? så du tar bakbommen...men hur sätter du fast den då, har du gjort egna fästen i fram på ena sidan då eller?

menar du som jag frågade med en stor och en shettis på andra sidan med mitt väggen åt sidan? hade ju varit suveränt om det gick, fast det beror väl på hur långt släp man har i och för sig

hur menar du nu? du kan inte sänka frambommarna individuellt menar du eller? så du tar bakbommen...men hur sätter du fast den då, har du gjort egna fästen i fram på ena sidan då eller?

Japp, den som hade transporten innan mej hade travare och en "sällskapshettis" som var med på tävling. om du vill kan jag ta kort på hur de ser ut. De är iaf dit svetsat festen för bakbommen så den kan sättas fram....

menar du som jag frågade med en stor och en shettis på andra sidan med mitt väggen åt sidan? hade ju varit suveränt om det gick, fast det beror väl på hur långt släp man har i och för sig

Pröva! antar att du ahr en 1/3 bom eller vad de heter:angel: lasta shettisen och sätt dit den bommen bakom, tror inte det blir några problem. Våran shettis fick plats så i ett Kyllinge släp. Men vi åkte aldrig någon stans....

ja hemskt gärna! vore jättegulligt av dig!
men dom har inte lätt att klättra över bommen eller? känns på nåt sätt som att shettisar har lättare för att klättra än en stor, vet inte varför, bara en känsla jag har.

jag hade en trekvarts bom ja, nu har jag inget släp alls men är väl på gång igen.

ja hemskt gärna! vore jättegulligt av dig!
men dom har inte lätt att klättra över bommen eller? känns på nåt sätt som att shettisar har lättare för att klättra än en stor, vet inte varför, bara en känsla jag har.

nja han har ju den vanliga bommen över så de blir lite trångt, tar kort å lägger ut här i morgon ! :D

Sorry, blev lite luddigt :angel:

Vi har bommarna fram på "storhästhöjd", sen sätter vi antingen en eller två höbalar framför dem. Dvs. i jämnhöjd med att "spiltorna" i transporten slutar. De får alltså en bom i form av en höbal eller vad man ska säga. Vi knyter även fast dem, fast då blir det i bommen.

Vet inte om det där blev en så mycket bättre förklaring...

Liknande trådar

Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: misswilma
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 223
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar