köra shettis i transport??

Sv: köra shettis i transport??

funderar på uppbindningen, men det kanske går att sätta ringar på sidorna istället för att använda uppbindning i frambommen?

jorå, nu fatta jag. fast blir det inte konstigt att sätta fast dom så högt upp? men jag tror jag monterar in ringar på sidorna så blir det som att stå i stall gången.

En kompis till mig som transporterar sin shettis lite då och då har beställt en extra bom att sätta i fram på rätt höjd för shettisen. När hon kör både den stora och den lilla hästen har hon mellanväggen i mitten trots att den store är bredåkare egentligen. Han verkar acceptera åkandet bättre när han har sin lille kompis med sig.;) Att klämma in en shettis med mellanväggen 3/4 åt sidan tycker jag verkar tight om inte shettis är väldigt liten.

testa, om du har en 3/4bom till hästen som ska åka brett så kan ju inte väggen åka runt o göra illa liten eller stor, den lilla är ju ofta inte så lång så den kanske kan stå där ändå.
när jag lastar ut själv med lös shettis så binder jag henne i frambommen o går o öppnar baklämmen sen...lättast så, men med det stora hästarna så slänger jag ut en longerlina ut ur luckan ibak (ifall att) o sen öppnar jag o säger till när de får backa...
man kan ju altlid testa sig fram, funkar det inte så får man prova annat, eller bara ändra lite...
sen måste man ju tänka på ur långt man ska åka,hur hästarna är mot varann osv, men det har du nog redan gjort :)

mm, jo dom e allt snälla mot varann:)
jo, jag hade nog också tänkt binda fast han i fram medans jag öppnar bak...så man inte får han i knät, man vet aldrig med shettisar;)

det där med longerlinan var ju smart, att jag aldrig tänkt på det:o
i stället för grimskaft antar jag?

så långt ska vi inte, två mil...

jaha, står dom lösa på var sin sida mitt väggen menar du? varför baklänges, måste väl bli samma sak framlänges?

Nja då har de ju lixom inget som fångar upp dom... Äh det är nog bara en fix idé från min sida.. Men iochmed att jag oftast hyr släp så har jag haft den lösningen till dom

de transporter vi har haft har den gått att sänka lagom..:Dmen entransport fick vi göra en special!:smirk:typ sätta ett grimskaft i grimma och knyta i lemmen och ett som vanligt!altså 2 grimskaft!hehe,lite svårt att förklara!?:cool:/becca

jo precis, longerlina istället för grimskaft som man måste fånga på ryggen, o det e ju trotts allt hästar.

Om det är en eller två så åker de bak och fram istället.

Är det fler än två så står de lite huller om buller :angel: (då är släpet strippat).

jo det känns nog bättre utan mellan vägg, så slipper man trasslet med att gå runt den i fram.
men när du ska lasta ur dom själv då? kilar man in i fram och sätter fast dom då kanske;)

hm, jag har ju en stor som måste åka brett....får det plats med en shettis bredvid om man har mellan väggen åt sidan? bara en tanke om jag nu skulle iväg med dom samtidigt....men det kanske inte går...

Skaffa mellanvägg med mjukt nertill. så kan väggen vara i mitten, men stor häsetn kan ändå bredda på bakbenen.

Själv har jag lagt en halm eller spånbal fram som stopp.

Brukar köra min shettis baklänges. :D Hon är väldigt lugn och trygg att köra.

Kör alltid småhästar lösa. Märker att när dom får välja, så väljer dom att stå mot färdriktningen. Alltså, dom vänder sig oftast om...villket jag tror är det dom föredrar bäst.

jo tanken har allt slagit mig, en begagnad transport jag tittade på hade en sån som inte gick hela vägen ner. vet inte hur han reagerar på det, men det kanske går. har inte lust att repa upp sidorna igen:crazy:

mm, kanske bara jag som tyckte det kändes konstigt att ha han lös...men det får nog bli så att kör jag bara han så får han åka lös utan mellanvägg. och skulle juppe kunna stå smalt med en mjuk mellanvägg så får jag sätta fast lilleman med grimskaft i ringar jag får montera dit i hans höjd och stoppa med något i fram.

jo tanken har allt slagit mig, en begagnad transport jag tittade på hade en sån som inte gick hela vägen ner. vet inte hur han reagerar på det, men det kanske går. har inte lust att repa upp sidorna igen:crazy:

Jag har inte det själv (än) men har bara hört possitivt om mjuk mellanvägg.

mm, får väl se vad det är för vägg i den jag får tag i.

Liknande trådar

Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: misswilma
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 223
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar