köra shettis i transport??

Sv: köra shettis i transport??

när vi kör båda shettisarna så går vi in med första i "fel" spilta, under frambommen (som sitter högst upp) och in i nästa och binder i bakbommen (står bak och fram). bakbommen sitter ju oftast lägre än nedersta läget på frambommen och stämmer bra för mina shettisar (92 cm och 105 cm) ställer mellanväggen åt sidan och tar in nästa som vänder där. ställer tillbaks mellanväggen och fäster bommarna på plats igen där shettisarna är bundna.

kör jag en shettis och mitt halvblod så har jag bredställd mellanvägg (en lång och en kort bom) tar in shettisen i den breda spiltan och runt där fram, binder fast i bakbommen. tar in stor hästen som då står som vanligt. har gjort så i ett antal år nu och det har fungerat väldigt bra, dom åker så snällt :)

lite rörigt men hoppas du förstod hur jag menar :)

Vad smart!:idea:

Inte för att jag är ute och åker så mkt med mina shettisar, men ska definnitivt ha det i minnet den dan det bär iväg!

jag tror jag hängde med. menar du att om du kör ett halvblod och en shettis så står mellanväggen åt sidan och shettisen står med huvudet åt den smala delen? men om bommen är längst ner, har shettisen huvudet över bommen då...ja det kanske blir lagom.

ja, det kanske är smartare. dom kanske behöver mer plats för rumpan?

Jag kör min shettis lös i trailern, utan mellanvägg. Hon ställer sig med baken framåt och åker alltså "baklänges". Verkar som om de håller balansen bättre när de åker baklänges.

/Lizzie

Ja brukar köra mina shettisar baklänges..dom backar in i transporten och så sätter jag fast grimskaftet i bakbommen, har fungerat bra för mig jämt..:)

har dom huvudet över bommen då eller? för det känns lite konstigt att sätta fast dom i något som är över huvudet på dom...

har dom huvudet över bommen då eller? för det känns lite konstigt att sätta fast dom i något som är över huvudet på dom...

bommen är ju precis vid luckan så dom står ju lite innanför bommen..dom kan ju aldrig komma in under den eller så..ha huvudet över bommen går ju inte om man kör dom bakofram...

hahaha, nä gud va korkad jag e:eek:

det har du ju naturligtvis rätt i!!

Jag kör min shettis lös i trailern, utan mellanvägg. Hon ställer sig med baken framåt och åker alltså "baklänges". Verkar som om de håller balansen bättre när de åker baklänges.

/Lizzie

Jo det stämmer nog :) en kompis till mig kör russ ganska ofta o hon har slutat att försöka binda dom. Under en resa hade hon stannat 6 ggr på 3.5 mil för att få loss vilddjuret.. Hon hoppade över bommen kröp under bommen o levde om så dant att trailern slingrade sig fram. :eek: Hon plockar ut mellanväggen o kör dom små "huliganerna" lösa o det funkar för henne. Dom står alltid med rumpan "framåt" oavsett hur hon lastar dom, likaså föl brukar oxå stå baklänges.
En av inackorderingarna i ett stall jag stod innan sa att hennes häst kan inte åka lastbil :smirk:, men när dom provade en lastbil där dom stod baklänges o var "lågbyggd" så gick det alldeles utmärkt :idea:
Summan av kardemumman torde då vara att om hästen själv får välja så åker dom nog helst baklänges..:)

När det gäller dina shettisar så hade jag nog bett nån på en verksta eller släpfirma att svetsa 2 nya bomfästen om du vill ha dom framlänges, annars tyckte jag det var smart att binda i bakbommen faktiskt. :idea:

kom på en annan korkad fråga....ingen risk att dom försöker gå under bakbommen när man öppnar baklämmen?

kom på en annan korkad fråga....ingen risk att dom försöker gå under bakbommen när man öppnar baklämmen?

Jo, det har du ju rätt i...:angel:

Hade nog bett nån svetsa på extra bomfästen så du får dom i den höjden du vill:idea:

nej, inte här iaf. jag kör hyffsat ofta med mina och då är jag själv. visserligen så hade jag ett grimskaft i början från grimman och till frambommen som jag satte dit innan jag öppnat lämmen, då kommer dom ju inte fram under bommen. dessutom har ju hästarna så mkt. bättre balans om dom står "bak och fram"

ja, om jag ska köra en shettis och halvblodet (han måste bredåka)så har jag huvudet där det smalnar av. även min större maxade, grövre shettis får gott och väl plats.

det är ju bra mkt. säkrare för ponnyn än att lösköra eller att binda i en allt för högt sittande bom åt "rätt håll". skulle man smälla och bommen sitter för högt fram så krossas strupen på pållen. min vännina frontkrockade (inte hennes fel) för ett antal år sedan, tack och lov satt bommen i rätt höjd så bogpartiet tog upp smällen (vilket veterinären då även poängterade). det va ingen rolig syn med den ponnyn länge efteråt, tack och lov blev hon återställd så småningom.

När jag öppnar baklämmen så står mina kvar för jag har lärt dom att dom ska stå stilla tills jag kommer och säger att nu ska vi gå..typ..hehe..om dom försöker så tar ju grimskaftet som man knutit upp dom i stopp så dom kommer inte så långt..men eftersom man är där bak när man öppnar så brukar det gå såå bra...:banana:

Liknande trådar

Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: misswilma
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 223
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar