köra på grimma....

Så fick jag upptryckt under näsan att detta inte är tillåtet enligt lagstagda fick ej körning ske på icke betlösa varianter!
VAD var det? Ett skrivet papper? Isf, utgivet av vem? Vilken lagstadga?

De svarade att under en polisutredning så kommer detta fram om du kör betlöst och försäkringsbolaget kan vägra. men främst blir det böter.
Vilka är "DE"? Att olika omständigheter kommer fram i en polisutredning är en sak för sig. VAR står det att bettlös körning skulle medföra böter eller att försäkringsbolaget skulle vägra betala ut ersättning??

Går under samma kriterier som om att en pisk skall finnas i vagnen.
VAR står det något om det?

LIA

Jo, det är lättare att stanna en häst med bett än med grimma. Men om den skenar spelar det ingen roll vad du har.
Så har man en vanligtvis lugn häst tycker jag det är helt ok med grimma. Man får se till att spänna nosdelen ganska hårt så att man inte drar grimman i ögonen på hästen.

Det ligger nog något i vad Fingall säger!! Så avfärda det INTE. Ring istället till försäkringsbolaget ni har och kolla. Kanske även polisen, nu tror jag visserligen att de inte har så störtbra koll........ vet av erfarenhet..... :smirk:

Visst en häst kan skena oavsett vilket huvudlag du än har, MEN det är lättare att reagera snabbare om du har ett bett i munnen. Ta tag i hästen om det skulle behövas.... det kan du inte göra med en grimmma.
Sidepull ska jag inte säga något om, för det har jag ingen som helst erfarenhet av!!!

Anvnde grimma både vid ridning och körning fram tills idag när jag fått min bettlösa träns!
Fungerar toppenbra, speciellt som pållen min inte är speciellt förtjust i bett!

Nejdu, det gör inte jag i alla fall.. Väldigt dumt, man har 1000 gånger mer koll med träns. Skulle inte ens skritta i paddocken i grimma.

Då är det väl fel på mina hästar då! De är betydligt mycket lättare att få stopp på dem med grimma eller bettlöst träns än med bett i munnen. Drar jag i bettet så får de bara mer panik om de redan är stressade och skenar. Däremot kan jag rycka tag utan bett och de lugnar sig direkt!

Drar jag i bettet så får de bara mer panik om de redan är stressade och skenar. Däremot kan jag rycka tag utan bett och de lugnar sig direkt!

Skenar hästen om man "drar" i bettet så skulle jag kolla tänderna och annars klassa hästen som ouppfostrad/konstig.

JAg har länge varit mot kandar i dressyren, men inte alls lika mycket längre. Börjar förstå att det är en speciell konst att kunna få en häst att acceptera alla typer av bett/bettlöst. Den behöver inte trivas med allt men iallafall vill jag att min häst ska om jag ber honom acceptera allt.

Skrev ju "Drar jag i bettet så får de bara mer panik om de redan är stressade och skenar".

Jag menar alltså att om min häst redan skenar och jag tar tag i munnen på henne så blir hon bara mer uppstressad av det, går inte att lugna den damen genom att röra hennes mun, hon är känslig i munnen, är kollad noga för drygt ett år sen och i höstas kollade veterinären vid en vanlig veterinärkoll och konstaterade att hon har jättefina tänder och inga hakar någonstans.
Däremot går det bra att lugna henne med hjälp av en fast sits, har inte varit med om det tidigare men ju mer jag håller om med skänkeln desto lugnare blir hon. Konstig är hon inte, men väldigt speciell och det är ju därför jag valt denna häst!

Du skrev att "de" blir stressade - så är det en eller flera som du har som har problem med munnen? *undrar*

Visst kan du lugna en häst med sitsen - men det förutsätter ju att du rider på den! Det är en helt annan sak när man sitter i en vagn bakom den och bettet, pisken och rösten är det enda du har för att påverka hästen med.

Jag håller för övrigt helt med alisson här ovan - klokt skrivet! :bow:

Skrev ju "Drar jag i bettet så får de bara mer panik om de redan är stressade och skenar".

Däremot går det bra att lugna henne med hjälp av en fast sits, har inte varit med om det tidigare men ju mer jag håller om med skänkeln desto lugnare blir hon. Konstig är hon inte, men väldigt speciell och det är ju därför jag valt denna häst!

Om en häst jag kör skenar så skulle jag defenitivt inte vilja ha grimma, skenar hästen är den i princip okontaktbar... Då har jag bara ett mål att stanna ekipaget och då är det lättare med bett än grimma.

Att hästen stannar när du trycker men båda skänklarna är inte ovanligt. Nyttjas inom den klassiska dressyren och funkar bra på dom flästa hästar(speciellt unghästar)

Skulle ALDRIG falla mig in!!!
Även den snällaste hästen kan ju bli rädd och vad har man då att säga till om?
Dumdristigt.

jag kör på grimma med min shettis men mest eftersom hon har så lite huvud att d inte går å hitta nåt träns. men ja tvingades tyvärr tillverka ett eget träns när hon efter en lång vila skulle sättas igång igen å då vart jättepigg och nu har det inte blivit av att ja börjat använda grimman igen även ífall d skulle gå. kanske ska tillägga att hon är inkörd med mestadels grimma så hon lyssnar otroligt bra på d.

Hej!

Man ska nog helst hålla sig till huvudlag med bett, speciellt om hästen är van med det. Sen finns det ju hästar med problem av alla de slag och om hästen inte alls kan köras på bett ja då måste man ju köra på annat huvudlag. Men jag tycker att själva grimman är lite för dålig att rida eller köra på då den sitter löst. Om man kör eller rider ska det vara på typ Hackamore eller Sidepull.
Jag kör mina hästar på bett men jag har alltid börjat i bara grimman(tömkörning).
De shettisar jag har är känsliga så de lyssnar även om jag bara har grimma och tömkör. Men jag kör på bett eftersom det är säkrare. Ibland har jag grimman under huvudlaget och sätter tömmarna i grimman och i bettet, mildare effekt av bettet och lite tryck på nosryggen.
Jag (m.fl.) kör in en ardennerhingst också och han tömkörde jag först i grimman, men han förstod att han kunde dra om jag tömkörde i grimman (och med grimma under huvudlaget och tömmarna i både grimman och i bettet) så nu kör jag bara honom på bett nu, och det går bra, han försökte dra några gånger men med bett så går det ju inte!

M. v. h. Lisa

risken finns alltid att hästen blir rädd! och jag känner min häst....jag skulle inte få stopp på henne vare sej det är grimma eller träns eller ståltråd i munnen. så är det bara. mitt mål är att min häst skall lita på mej så pass så denna risken är så liten som möjligt. har haft henne i fem år och det har inte hänt något än. någon gång gör det säkert det och då kommer jag vara glad att jag har henne på grimma för jag kan inte sitta o vara livrädd hela tiden för att hon kanske kommer skena, för då gör hon det!

Liknande trådar

Utrustning Är det någon mer än jag som syr i läder? Jag gick en helgkurs där vi lärde oss sy en grimma och har blivit stammis hos sadelmakaren...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 183
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Litauiska OS-ryttaren Justina Vanagaité delar med sig av sista passet inför avresan till Paris och OS - barbacka och i grimma.
Svar
4
· Visningar
373
Senast: Grazing
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
335
Senast: Cactus
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
421
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama