Köra med sidepull??

Jenny1

Trådstartare
Är det någon som kört med sidepull? Vi har så smått ridit in dotterns ponnykorsning och då använt sidepull. Nu håller jag på och tömkör, också det med sidepull, men funderar på om det går lika bra att köra med sidepull som att rida? Någon som har testat?? Tömkörningen går bra än så länge i alla fall, har nyss börjat.. Jag har kört in hästar tidigare, men då med träns.

Sv: Köra med sidepull??

Såg att det finns en tråd om detta. Sök.

Inte att rekommendera, om hästen drar så drar den lätt med ett sidepull. Betänk då vagn, två personer och skenande häst. Det blir enorm förödelse för alla inblandade plus hela kvarterets bilar, brevlådor och annat som kommer ivägen.

Jag kör gärna inte utan mitt stångbett, inte för att min häst behöver det, men för säkerhets skull. Jag har varit med om en olycka med vanligt tränsbett och vill aldrig uppleva hjälplösheten igen, och det var med en b ponny.

/jenny

snigelfarmor skrev:
Inte att rekommendera, om hästen drar så drar den lätt med ett sidepull. Betänk då vagn, två personer och skenande häst. Det blir enorm förödelse för alla inblandade plus hela kvarterets bilar, brevlådor och annat som kommer ivägen.

Jag kör gärna inte utan mitt stångbett, inte för att min häst behöver det, men för säkerhets skull. Jag har varit med om en olycka med vanligt tränsbett och vill aldrig uppleva hjälplösheten igen, och det var med en b ponny.

/jenny
Men snälla snigelfarmor....... Med den erfarenheten som du försöker påvisa oss att du har innom körning så borde du väl veta bättre.Visst kan man köra sin häst med ett sidepull!! Jag hade en nordsvensk som efter en olycka inte kunde ha ett vanligt tränsbett. Hon fick då bli riden och körd med ett sidepull. Varför kan du inte rekomendera det? Istadiga hästar? Dålig kunnskap? Så om du skall rida din häst så gör du det utan sadel då eller? Jag menar vad skulle inte kunna hända med grannarnas bilar, postlådor om du fastnar i stigbygeln och släpar med?:crazy:

Jag har faktiskt också hört att man bör undvika att köra med bettlöst bla av den anledningen som "Snigelfarmor" skrev..kontroll helt enkelt.

Jag skulle personligt inte köra med de.

RebeckaKihlberg skrev:
Jag har faktiskt också hört att man bör undvika att köra med bettlöst bla av den anledningen som "Snigelfarmor" skrev..kontroll helt enkelt.

Jag skulle personligt inte köra med de.

Man hör och ser så mycket. Men jag kommer inte att ta Snigelfarmors inlägg så seriöst längre. Titta bara på hennes andvändarprofil. Hur kan man bli så gammal så fort? Ska man komma med seriösa inlägg så får man nog vara seriös om man vill bli tagen på allvar.//bonny:crazy:

Nu fattar jag noll...vadå "bli gammal så fort"?!?!..vad har de med Sidepull att göra?

"Jenny1" ville veta om någon kört med sidepull osv. ..då har väl alla rätt att svara, oavsett vad ens inställning är...och på ett trevligt sätt.

Jag menar bara att det verkar som om man inte skall ta snigelfarmor på allvar då hon håller på och byter ålder. Innan var hon 24 år och nu 39! Då kan man inte ta hennes inlägg på allvar menar jag bara. Trevlig eller ej?

bonny skrev:
Jag menar bara att det verkar som om man inte skall ta snigelfarmor på allvar då hon håller på och byter ålder. Innan var hon 24 år och nu 39! Då kan man inte ta hennes inlägg på allvar menar jag bara. Trevlig eller ej?
Anser att det är något du får ta via pm och inte här på forumet.
Dessutom så uppdateras inte profilen av sig själv, har man då reggat sig för länge sedan så står fortfarande den ålder som man reggade, dvs om man inte skrivit i årtalet:smirk:
Fel forum om du ska göra personangrepp.
Jag kör en äldre välkörd ponny och skulle aldrig våga köra med sidepull,som en säkerhets sak för min egen skull .Visst man ska inte gå händelserna iförväg men man måste ta säkerheten först och man har inte samma "koll" över hästen bakom den i en vagn som man kanske har sittandes på ryggen.

Jag är 24 :) Varför så himla upprörd, och varför kollar du min profil, vad letar du efter? Kanske kan jag hjälpa dig?

Kör du med sidepull, men inte i min by bara. Vill inte läsa om dårskapet i tidningen sen..

Var snäll och kolla igenom andra inlägg om bettlöst så kanske du förstår att till och med med min "ringa" erfarenhet förstår man att det innebär risker. Det är alltså inte bara jag som anser att man inte bör ge sig ut med bettlöst. För att: Med vagn har du ett mycket större ansvar än om du rider. Människor kan dö om de kommer ivägen för en vagn, eftersom hästar inte springer över folk väjer de och de får vagnen på sig. Du kan överhuvudtaget inte jämföra det med att ramla av.

Sen finns det andra anledningar, ibland MÅSTE hästen stå still, tex intill en stor väg. Du har inte den kontrollen när du sitter 4-5 meter bakom hästen utan bett. Du behöver inte lyssna, men varför fråga då?

/jenny, snart 39

Ska du tävla en häst i körning måste du ha bett, du får inte köra bettlöst. Dessutom är bettlösa alternativ mycket fokuserade på ryttarens vikthjälper vilka man inte har då man kör. Vid tömkörning går det ganska bra men vid körning skulle jag aldrig ha det. Ponnyn behöver också lära sig ta bettet rätt. Det betyder ju inte att du måste ha ett långt stångbett men i alla fall ett bett, när du kör. Men fortsätt rida med sidepull om det går bra, det är bra omväxling för hästens mun!

Man måste tänka på säkerheten!
Ett körbett är millt så länge man har mjuka händer och inte gör hårda förhållningar, har jag för mig. Fast det beror lite ju på utförande iof.
Sidepull är bra på unghästar tills dom lärt sig bettets inverkan.
Om man sätter en metallbit i munnen och drar så fattar sällan hästen vad man vill, visst den lär sig ju tillsist, men det är då enklare med tex sidepull (eg så fult namn :o :crazy: ) och man kan då inte skapa obehag som man kan råka göra med ett bett.
Vänj hästen vid bett tills du ska sätta något efter den.

/Lisa

Är lite kluven i denna fråga. Vi har ju kört vår i grimma. Men då kör vi ju i skogen med våra. Skulle jag tex. köra ett lucia tåg så väljer jag ju ett bett som jag vet att jag kan hålla hästen på. Men om hästen går i sken så hjälper det nog föga med ett stångbett. Men visst det känns ju säkrare.

Jag skulle nog kunna köra min i vad som, men då hade jag hållt mig på inhägnat område. Vill som sagt inte sitta o dra i ingenting en gång till. I mitt fall så var det ett gevär som gick av strax bakom hästen som orsakade skentur in i skogen. 1 kilometer sprang han tills vi gick omkull. Man kan aldrig värja sig till 100 %, hur välkörd hästen än är. /j

Nej, det går ju inte. Men visst i en padock så kan man ju träna dom utan träns tycker jag.
Var det inte Pufffan som fick sig en rejäl åktur med Kotte då det kom ett rådjur? Det var väl den gången hon fick hjärnskakning? Man kan inte hålla reda på alla hennes bravader. Hon och Kotte kan ju verkligen varandra men ändå så hände det ju.

Det beror på...Shettisen jag kört skenade rätt ofta i början och honom fick man stopp på med stångbett men med dressyrträning så skenar han inte längre. Det är väl en kortsiktig lösning på ett sånt problem. Men har man en större häst kan det vara annorlunda

Tack för alla svar! (Även om alla kanske inte hade med min fråga att göra..) Efter att ha funderat och läst vad ni skrivit samt läst tidigare trådar i ämnet så är jag nog inne på att vänja henne vid bett tills det blir dags att spänna för. Jag har ju inga vikthjälper att ta till när jag kör... Varmblodet jag rider går bäst på sidepull, henne har jag mycket bättre kontroll på med sidepull än med bett, så kontrolldelen köper jag nog inte... Att hästen skulle dra lättare med ett sidepull än med bett, med mitt varmblod är det tvärtom... Men som sagt, när jag rider kan jag ju använda kroppen också...

Jo det är ju nidividuellt. Men körningen blir nog lättare för dig om du tränar hästen att gå med bett också. Dock ska du absolut fortsätta rida med sidepull då det verkar funka så bra! Jag provade det på min häst men det var som att tömköra en vägg:eek: :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 299
Senast: lirco11
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 285
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 881
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka