Köra med för tungt släp, vad händer?

Alexandra_W

Trådstartare
Nån som VET vad som händer i följande fall:

Förare med E-kort.
Bil som drar 1500 kg på E-kort. (dvs 1500 kg maximal släpvagsnvikt)
Släp som tomt väger 900 kg.
Last i släpet på 700 kg.
Således vikt på släpet med last 1600 kg, dvs 100 kg mer än bilen får dra.

Vad händer när Farbror Blå upptäcker detta?

Om jag inte missminner mig så blir det böter för överlast.

Om däremot en förare med enbart B-behörighet blir stannad med samma ekipage är rubriceringen olovlig körning vilket troligen medför körkortsindragning.

Ovanstående är vad jag har fått besked från polisen, men det bästa är att vända sig till Vägverket för att kontrollera. Det är inte säkert att polisen alltid ger korrekta svar.

Det blir böter pga överlast... Är dock inte helt hundra på det, har en "rolig" bok som Trafikförfattningar framför mig och den är inte så lätt att tolka...men det borde gå under " fört fordon med släpvagn trots att maximala tillåtna släpvagnsvikt överskridits...". Bötesbeloppet börjar från 600 kr om övervikten är 1-20%.

Det är värre att köra utan E-kort, då är det olovlig körning och då får man inte köra en meter till.

// :bump:

Jo, om föraren bara hade haft B-behörighet vet jag vad som händer, då åker man för olovlig körning och får inte köra vidare, dessutom skickas ärendet till Länsstyrelsen som beslutar om ev körkortsindragning (vilket man i detta fall med största sannolikhet skulle få eftersom vagnen är typad HÖGT över B-kortsbehörigheten).

Men jag undrade om man 'bara ' får böter för överlast eller om det blir något 'värre' eftersom man överskrider bilens MAXIMALA släpvagnsvikt.

Släpet har rejält med lastvikt kvar etc, så det enda (inte så enda kanske, det jag försöker få rätt på) gör är att överskrida bilens maximala släpvagnsvikt med 100 kg.

Det som känsn rimligt är ju böter för överlast och ev att man inte får köra vidare innan man lastat ur överlasten (i det här fallet en av hästarna). och det kan jag ta, men vill vara säker på att körkortet inte ryker.

Men fått samma svar på annat ställe med, dvs har föraren BE-behörighet så blir det inte olovlig körning eller risk för körkortet, däremot böter för överlast och ev förbud att köra vidare. Hoppas det är så. VV vet ju tyvärr inte riktigt de heller, deä rlika snurriga som polisen kan vara ibland, tyvärr (dvs man får olika svar hela tiden)

Om man har E-kort och kör med överlast på mer än 25 % så går ärendet till åklagare och och körkortsmyndigheten som i sin tur beslutar om man får behålla körkortet eller ej.

Men den risken finns ju inte i det här fallet.

Det här är inte riktat specifikt med någon, bara ett rent informativt inlägg eftersom många läser den här tråden:

Det där med mer än 25% överlast gäller btw B-kortsekipage också. Finns två scenarion:

1. B-kort. Bilen drar 1300 på B och 1500 på E. Släpet har en totalvikt på 1300 kg. Det får lasta max 500 kg (dvs tjänstevikten är 800 kg). Du lastar i 600 kg. Släpet väger då med last 1500 kg.

Det är 16% övervikt övervikt i släpet. Det ger böter för övervikt men påverkar inte körkortet. Men däremot så drar du så tungt att du skulle behöva E-kort, och du åker dir för olovlig körning och set skickas till länsstyrelsen för beslut om körkortsindragning eller ej.

Alt 2 (vilket btw är mitt andra alt isf att köra med överlast som jag frågade om i ursprungsinlägget)

B-kort. Bilen får dra 1490 kg på B-kort.
Släp med totalvikt 1300 kg. Maxlast 700 kg dvs tjänstevikten är 600 kg.
Du lastar i 800 kg. Det är 14% övervikt, men du får fortfarande dra så tungt på B-kort.

Då får du böter för överlast men riskerar inte körkortet.

Men om man tänker kalkylera med överlast och tror sig få behålla körkortet bara det är under 25% måste man se till så man inte överskrider körkortsbehörigheten.

Sen finns alltid risken att du inte får åka vidare utan att ha lastat av överlasten, vilket när det gäller hästtransporten innebär hästen (elelr den ena hästen om man kör fler)..

Du får inte köra en meter till om pilisen "tar dig", böter men det är lite olika om körkortet dras in eller inte.

Jag har flera gånger fått besked att alternativ 1 aldrig kan riskera körkortet. Men du har alltså fått information som gör gällande att för behörigheten tillåten kombination men med överslast kan klassas som olovlig körning?

VAD styr om körkortet dras? Är det om med annan överlast dvs att om det är mer än 25% så riskerar du körkortet, eller är det något annat om avgör?

Att man inte får köra en meter till ante mig ju, men då får jag väl ta ur valacken så kan vi titta på bilarna tills kompisen kan dumpa av åringen och hämta oss igen. Det kan jag leva med.

Det enda jag inte kan leva med är kompisens körkort skulle ryka för hon hjälpte MIG med MINA hästar liksom.

(jag har två val, det andra är lagligt men betydligt sämre för hästarna tyvärr. Det inkluderar att knöla in bägge i en enkelaxlad, som dessutom är betydligt mindre. Dessutom är det 9-årige valacken och åringen som ska åka. Åringen har varit gudasnäll att lasta det hon åkt, men aldrig åkt smalt och fast. Valacken är en idiot att lasta och skogstokig tills luckan är stängd. Så jag vill undvika den mindre trailern om jag kan, jag är rädd han ska skrämma livet ur åringen så hon blir svårlastad. I släpet i det exemplet jag skrev i ursprungsinlägget så har de stooor plats båda tv och vad viktigare är - valacken är som en liten ängel att lasta och helt lugn. Så jag riskerar hellre böterna för överlast och att i absolut värsta fallet bli tvungen att ta ur valacken och att kompisen får åka och lämna av lilltjejen än att jag riskerar hästarna väl och ve. Däremot vill jag som sagt INTE riskera någon annans körkort)

Prata med min sambo nu som också har E-kort. Det BLIR olovlig körning för bilen får ínte dra mer än 1500 kg och ni kommer med 1600 kg. Risk att körkortet ryker.
Tänk också på vad det enaxlade släpet får lasta om ni tar det istället. Kanske inte får ta båda hästarna. Lycka till vad ni än gör!

Hur mycket får du lasta i det enaxlade släpet då??

Kan ni inte helt enkelt köra två ggr??

Hoppas jag får låna tråden lite...

Vad händer om man kör såhär då:
Förare med B-kort kör bil som drar 1300 kg. Släpet är typat 1400 kg, men tomt väger det 600 kg. EN ponny på 400 kg är lastad. OM man blir "tagen", räknas typningsvikten då, även fast man inte har en last på 800 kg?

Hoppas jag får låna tråden lite...

Vad händer om man kör såhär då:
Förare med B-kort kör bil som drar 1300 kg. Släpet är typat 1400 kg, men tomt väger det 600 kg. EN ponny på 400 kg är lastad. OM man blir "tagen", räknas typningsvikten då, även fast man inte har en last på 800 kg?

JA! När det gäller B-kort är det ALLTID totalvikten som räknas. Dvs vad släpet väger fullastat. Det spelar ingen roll om det är tomt, det är totalvikten som gäller.

SÅ blir du stoppas så får du INTE köra vidare en enda meter och det skickas en rapport till länsstyrelsen som beslutar om ev körkortsindragning. Du måste nämligen ha E-kort för att få framföra det och har du inte det är det olovlig körning.

Lyckats få ordning i det hela nu, och det som händer är:

1. Man får inte köra vidare förrän man lastat av övervikten (i mitt fall en av hästarna)

2. Man får böter för överlast. Upp till 25% överlast är det böter allena, över 25% överlast går dessutom en rapport till länsstyrelsen som beslutar om ev körkortsindragning.

Jag fick rätsida på det genom att läsa förordningar och förhöra lite långtradarchauförrer (som iofs skrattade gott och tyckte "Kom igen när du har ett ton överlast på släpet, då kan du börja oroa dig" Hrrm..

Men med under 25% överlast är det ingen risk för körkortet (om inte lasten är helvetiskt dåligt säkrad elelr så, men det är inte aktuellt med häst), däremot får du böter och fr inte köra en meter till innan du lastat av överlasten.

(Det enkelaxlade släpet lastar båda hästarna. Totalvikt 1300 kg, maxlast 700 kg).

Jag kör på 100 kg överlastalternativet, eftersom det är bäst för HÄSTARNA. Då åker de med större utrymme (spec bra för åringen som aldrig åkt varken smalt eller uppbundet). De har bättre luft. De åker stabilare (boogie) och säkrare (störtbågar etc, finns inte på det enkelaxlade). Och ffa så är valacken en ängel att lasta i det släpet och helt lugn, medan han i det andra är en IDIOT och kastar sig, stegrar sig och lever fan helt enkelt. Dvs risken att åringen blir vettskrämd och i framtiden svårlastad är för stor.

Hur mycket får du lasta i det enaxlade släpet då??

Kan ni inte helt enkelt köra två ggr??

700 kg får jag lasta i det enkellastade.

De ska till klinik, 12 mil enkel resa härifrån. Från början skulle bara valacken in. Inga problem (förutom att vi ska vara där åtta på morgonen och jag måste åka sex och gå upp mitt i natten *stön*). Men sen så blev det akutläge med åringen, så hon måste också in. Så de har tid samma dag.

OM jag hade haft min transport så hade jag kört dem dagarna efter varandra. Utan problem. Problemet är att min transport står uppallad utan hjulaxel. Min bil är en liten plutt och drar bara 1200 kg på B-kort (jag har bara B-kort). Så jag måste alltså för varje resa DELS ha tag i en dragbil och DELS en transport. Något som tyvärr inte är helt enkelt, då jag har en person att låna bil av (pappa) och inte kan låna den hur som helst. Dessutom finns det bara ett ställe här att hyra transport på (jag bor i bushen ;)). Så det är ett jäkla mickel varje gång man ska åka. (Jag har varit utan mitt släp sen i maj - 03 och jag har gjort 10 resor med häst sen dess och det har varit ett HELVETE varenda gång. Vissa gånger har jag fått ställa in t ex återbesök för jag inte kunnat lösa det).

Men det som ställde till det var att fölis nu ställde till med så att hon ska in 'akut'. Annars kör jag alltid bara en i taget pga av valackens lastningsidiotier (Mitt släp lastar båda och jag får dra det med min bil och mitt körkort, men som sagt, jag lastar inte valacken med någon annan häst utom i den trailern han går snäällt in och är lugn)

Och det som känns absolut viktigast just nu är att båda två kommer iväg till veterinären som de ska. Annars är jag väldigt anti mot att köra med kalkylerad överlast och diverse mer eller mindre olagliga kombinationer, men nu ser jag ingen annan råd (om inte någon råkar ha en bil som får dra 1700 kg att låna/hyra ut? *s*)

Men du kör olovligt med tanke på att BILEN inte får dra mer än 1500 kg. Spelar ingen roll att det finns E-kort. Bilen får iaf inte dra mer än 1500 kg. I ditt fall skulle jag leta upp en bil som får dra släpet istället. Hoppas det löser sig. :)

Jag har en som får dra 1800 kg men det är kanske lite långt iväg... ;)

Kan jag också låna tråden lite :crazy:??

I mitt fall får bilen max dra 1400 kg, vare sig jag har B- eller E-kort (jag har B). Transporten är typad till 1400 kg och väger enligt tillverkarna 740 kg. Alltså får jag lasta i en häst på 660 kg. Min häst är ett jättestort halvblod på 175 cm, som jag dessvärre inte har riktig koll på vad han väger. Hrm, enligt Hööks viktband (hur pålitligt det nu är?!) väger han 640 kg.

Jag är alltså på gränsen... Tänk om hästen går upp några kilon vilket resulterar i överlast. Eller tänk om transporten väger mer än tillverkarna påstår?!

I mitt fall rör det sig i så fall bara om några kilos överlast. Frågan är om de tar mitt körkort för det om jag blir ertappad :confused:?? Eller räcker det med böter.

Transportförsäljaren sa till mig att polisen inte bryr sig om en överlast på max 10%, och i så fall skulle det vara lugnt för mig. Då tänkte jag dock inte på att detta kanske bara gäller om bilen får dra mer, men inte jag. Min bil får ju alltså bara dra 1400 kg och jag kan få en något högre totalvikt än så.

Vad tror ni? Ryker mitt körkort?

Ifall du bara har hästen i kommer de inte säga något, ifall inte vagnen är för tung mot vad som står i pappret förstås.
Men du får inte lasta med ett gäng höbalar och prytlar för då blir det för tungt.

Okej, får jag fråga en sak till då? :D

Om jag istället då lånar en större bil, som får dra släpet på 1400 kg, måste bilen väga under 1900 kg då? På B-kort alltså? För man får väl inte köra tyngre än 3,5 ton? Eller?

Liknande trådar

Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 741
Senast: Roheryn
·
Utrustning När ska man egentligen ge upp och bara köpa ett nytt släp istället? Hur mycket tid och pengar är egentligen rimligt att lägga ut på ett...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 938
Senast: Buck
·
Äldre Jag ska köra upp för B96 i slutet av juni och närmsta som fanns var typ 25 mil hemifrån. Men eftersom jag behöver det så var det bara...
2
Svar
20
· Visningar
3 392
Senast: toughcookie
·
Utrustning Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 412
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix