Köra med för tungt släp, vad händer?

Jo det kan jag berätta....jag har bara B-körkort och har en Volvo XC (vilket är helt värdelöst men jag håller på att ta BE). Med B-körkort får jag bara dra 1280. Min transport är nedtypad till 1070. Själva transporten väger 700 och jag får lasta 370 kg. Min häst väger ca 550, vilket innebär att jag har 180 kg ÖVERLAST men kör EJ OLOVLIGT eftersom det jag drar tillsammans blir 700 + 550 = 1250 vilket är under draggränsen fär B-körkort på bilen.
Sen tror jag iofs att jag kan bli av med körkortet ändå om jag kör min pålle eftersom jag har massor med procents överlast, men det är en annan femma.

Men nu ser jag vad du säger:
Du tror inte det är olovlig körning om man har E-körkort trots att man drar mer än vad som är tillåtet för bilen. Men var det inte det som DITO ringde polisen och kollade? Svaret var att det var olovlig körning, men vad som händer avgörs vid platsen.

Det är precis det jag menar :)
Hmm men jag tror nämligen inte att det stämmer för att överlast och övervikt är ju inte samma sak. Antagligen missuppfattade Polisen Dito eller tvärtom.
Det är ju bara att lasta ur överlasten så är det fritt fram men övervikten blir man ju aldrig av med om så skulle vara fallet.
Såg på nyheterna ett inslag om att många som köper sprit i tyskland/danmark kör med för mycket last i bilen, dom åker på överlast och får lasta ur eller hyra ett släp.

olovlig körning är ju när man kör en bil eller bil+släp med fel körkort men i BE fallet har man ju rätt körkort men bara för tung last =överlast

Ja, det är bara att lasta ur övervikten och polisen avgör vad som händer, böter eller rapport till länsstyrelsen (eller var det nu var).
Men jag menar att överlast är om bilen maximalt får dra ex. 1500 kg och släpet har en totalvikt på 1400 kg. Släpet lastas över och väger på våg 1500 kg. DÄR har du överlast. Bilen får fortfarande dra släpet. Är du med på vad jag menar. Polisen och jag var helt på det klara med varandra.

Men du lastar mer än vad släpet får dra. Du måste ju typa om släpet till 1280 också. Då kör du utan överlast.Kan göras på bilprovningen om jag inte minns fel. Kostar en slant men kan vara värt att köra lagligt!

Jo, det var ju det jag skrev att jag kör med överlast ;)
Jag vet att jag kan typa om, men jag hoppas att jag snart får min BE-behörighet och då skall jag köpa ett annat släp så att jag lagligt kan köra omkring med båda hästarna.
Jag funderar på ett Böckman....är det någon som har något att säga om deras Top Master???

ok

Själv har jag tagit mig igenom pinan. På den gamla banan som jag upplevde som enklare, men det kanske den inte var????

Sv: Köra med för tungt släp, vad händer?

Alexandra_W skrev:
Nån som VET vad som händer i följande fall:

Förare med E-kort.
Bil som drar 1500 kg på E-kort. (dvs 1500 kg maximal släpvagsnvikt)
Släp som tomt väger 900 kg.
Last i släpet på 700 kg.
Således vikt på släpet med last 1600 kg, dvs 100 kg mer än bilen får dra.

Vad händer när Farbror Blå upptäcker detta?

Du får böter, dom hade en sån dag i borås förut, brukar sitta å lyssna på polisradio via nätet från borås å då va de minsan massa hästsläps förare som fick böta :bow:

Men finns det verkligen någon som råkat ut för detta på riktigt? Att få böta alternativt bli av med körkortet och dessutom behöva lasta av en häst mitt på vägen ?????

Synnerligen tveksamt!

Jag har blivit stoppad och fått lasten vägd EN gång. Pappren stämde, dvs jag fick dra släpet på b-kort med den bilen, men släpet vägde betydligt mer lastat (ett par hundra kg) än vad som stod på pappret :angel: Polisen sa att det var "levande last" och att man hade större marginaler då, man kan ju inte väga djuren varje gång man lastar. Så jag fick glatt åka vidare.

Ja även poliser är ju (oftast) tänkande människor. Jag vet också de som blivit stoppade med för tung last och de har fått köra närmsta vägen hem igen. Polisen har alltså inte tvingat dem att lasta av hästen vid vägen vilket ju skulle varit idiotiskt farligt.

Om man däremot har mer last än vad ekipaget klarar och det av den anledningen är trfikfarligt att köra vidare är det ju annorlunda.

Silverkedjan skrev:
Men finns det verkligen någon som råkat ut för detta på riktigt? Att få böta alternativt bli av med körkortet och dessutom behöva lasta av en häst mitt på vägen ?????

Synnerligen tveksamt!.

Jo det finns faktiskt, min bekant skulle till Ultuna och kastrera sin 2 års hingst,
hon var lite osäker på underlaget och tog jeepen för 4-hjulsdriften istället för personbilen, det KÄNDES säkrare, trots att hon visste att hon skulle köra med över vikt.

Hon blev stoppad halvvägs på motorvägen och de kollade. Hon blev eskorterad till avfart där hon fick ringa sin man som fick komma från jobbet med andra bilen för att byta.
Polisen stod kvar och väntade under hela proceduren som tog tid.

Hästen blev mkt orolig, men allt gick bra, de fick lasta ur och byta bil till släpet, och åka hem igen.
Hon fick en rejäl böter och om jag ej missminner mig av med körkortet i 2 mån, men det var 10 år sen.

Ingen rolig historia, men hon visste att hon gjorde fel, har andra bekanta som kört otaliga gånger neråt landet med övervikt och det har aldrig hänt nått.

Men nitiska poliser finns....

(sen kan man alltid tycka att folk ska ta BE -kort, men det hör kanske inte hit)

Nu så är ju tunga gruppen extra läskigt aktiv just runt Uppsala.
Under en period så pratade jag med dem nästan varje gång som jag skulle till Ultuna.

Liten brud i Cheva VAN med hästtransport efter = fel körkort.
Men jag har liksom rätt körkort för det, så det tog bara en massa tid.

Ja men där var det ju ett "pappersfel" - den bilen fick inte dra det släpet på det körkortet.

Jag menar om man "bara" har för tunga hästar...

Jaha, sorry då missuppfattade jag dig,
men jag kör med ca 40 kg överlast,
så mig skulle man med andra ord kunna "ta"

(om nu inte hästen skulle kunna diffa i vikt.)
När vi vägde ner släpet så räknade jag på att han vägde 600 kg.
Sen när vi vägde honom på MK så vägde han 638 kg.

Silverkedjan skrev:

Synnerligen tveksamt!

Ja, min kompis mamma blev stoppad, hon borde haft BE för att köra det ekipage hon gjorde, hon fick inte köra en meter till utan skulle ringa till någon som antingen hade BE och tog henne därifrån eller någon med en annan bil som fick ta det släpet med hästen på B kort så kunde hon köra det ekipaget vidare (dvs lata ut hästen och kopla på släpet på en annan bil).

Det gick inte så bra så till sist lyckades hon övertala polisen att köra henne dit hon skull (till en rdianläggning där det väntade utlänska köpare), hon fick själv åka med i polisbilen, det blev böter, hennes man fick komma och byta bil med henne innan de åkte hem.

böter blev det också, dock minns jag inte på hur mycket.

mimus skrev:
Jo det finns faktiskt, min bekant skulle till Ultuna och kastrera sin 2 års hingst,
hon var lite osäker på underlaget och tog jeepen för 4-hjulsdriften istället för personbilen, det KÄNDES säkrare, trots att hon visste att hon skulle köra med över vikt.

Hon blev stoppad halvvägs på motorvägen och de kollade. Hon blev eskorterad till avfart där hon fick ringa sin man som fick komma från jobbet med andra bilen för att byta.
Polisen stod kvar och väntade under hela proceduren som tog tid.

Hästen blev mkt orolig, men allt gick bra, de fick lasta ur och byta bil till släpet, och åka hem igen.
Hon fick en rejäl böter och om jag ej missminner mig av med körkortet i 2 mån, men det var 10 år sen.

Ingen rolig historia, men hon visste att hon gjorde fel, har andra bekanta som kört otaliga gånger neråt landet med övervikt och det har aldrig hänt nått.

Men nitiska poliser finns....

(sen kan man alltid tycka att folk ska ta BE -kort, men det hör kanske inte hit)

Som sagt här handlar det egentligen inte om övervikt alls...
Här handlar det ENBART om olovlig körning...

det är ENORM skillnad i straffskala på olovlig körning och övervikt på släp...

Olovlig körning = av med körkort + saftiga böter... Här kan ni RÄKNA med att polisen är STENHÅRDA !!! (det är ju samma straffsats som om de plockar en 17 åring utan körkort i en bil, eller om jag skulle sätta mej å köra lastbil (har inte Ckort))
Har "HÖRT" historier där man kört med BE ekipage på Bkort där de mkt riktigt varit tvugna att stanna på plats å införskaffa RÄTT kombination eller rätt körkort för att få fortsätta.... Inget att rekomendera oavsett alltså !!!

Övervikt på släp = om poliserna är nitiska = böter.
Har "HÖRT" att det dessutom bara är böter X kr / TON i böter...
Och det OAVSETT om det är B eller BE...

ex: min pappa har BE hans nuvarande bil får dra 1700 med BE (1400 på B) ... Vårt (förra släp) var ett 2000 släp. (850 kg för släp, 1150 lastvikt = 2 stora hästar (en 175cm en 165cm))
Om vi körde två hästar kom vi ÖVER 1700 i "ekipaget" men det skulle iaf bara ge böter som i x kr / ton övervikt, vad vi fått "höra" (obs har ej kollat upp dessa uppgifter)

Liknande trådar

Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 741
Senast: Roheryn
·
Utrustning När ska man egentligen ge upp och bara köpa ett nytt släp istället? Hur mycket tid och pengar är egentligen rimligt att lägga ut på ett...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 938
Senast: Buck
·
Äldre Jag ska köra upp för B96 i slutet av juni och närmsta som fanns var typ 25 mil hemifrån. Men eftersom jag behöver det så var det bara...
2
Svar
20
· Visningar
3 392
Senast: toughcookie
·
Utrustning Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 412
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar