Köra med för tungt släp, vad händer?

Jo oftast men inte alltid. Har själv en bil som får dra 1800kg men dragkroken är bara godkänd för 1500.

Nämen... :eek: Hade jag ingen aning om. Man lär sig något nytt varje dag....

Jag har en Volvo XC som får dra max 1800, men var i dokumenten hittar man hur mycket dragkroken är godkänd för??

Men det låter som om du har en rätt så ny bil och då är det säkert en originalkrok - om kroken har suttit på från början vill säga. Då tar den säkert 1800 ;).

Jag hade oxå så på min förra bil. monterade dit dragkroken i efterhand. Bilen fick på BE dra 1870 men kroken fick bra dra 1840 om jag minns rätt... :confused: Nu körde jag aldrig så tungt ändå.

Den vikt som står som gräns för de olika behörigheterna i bilens registreringsbevis är satta utifrån vad bilen och draget är typat för.

Ibland kan det dock bli katastroffel. Har sett regbevis för en Toyota där man på B-kortet fick dra 1390 kg men bilen fick max fick dra 1350 kg... (den logikvurpan hade tydligen med att göra att draget var typat för mindre än vad som var bilens begränsningar...)

Hm - tänkte nog lite fel där - har också en VolvoXC som alltså får dra 1800 men har en 1500-krok. Men den är typad med 1500-kroken så det står nog 1500 på reg.beviset (måste gå ut i garaget och kolla ;)).

Det undrar jag också NU, när vi börjar diskutera det. Inte en aning :confused:

Har precis kollat, står 1500kg stansat på en "bricka" på kroken och i reg.beviset står att bilen inte får dra högre vikt än 1800kg.

Spelar iofs ingen roll för mig, i alla fall för tillfället. Jag har ändå bara 1280kg (innan jag kommer upp i 3,5-ton) att dra lagligt på mitt B-kort. Den gränsen klarar jag bra med 2 av våra islandshästar då vi har ett mkt lätt boggie alu-släp.

Hej Alexandra!
Ringde upplysningen på Polisen och hörde mig för. Dom sa att det räknas som olovlig körning och vad som händer om någon stoppar en avgörs där. Frågade om det fanns någon risk för körkortet och det kunde det finnas.
Du vill ju att hästarna skall ha det säkert och bra och det förstår jag. MEN... hur säkert är det med en bil som drar för mycket mot vad den är konstruerad för?

Förlåt att jag tjatar. :smirk:

Vill du veta hur mycket din dragkrok är godkänd för så kolla på dragkroken. Det skall finnas en plåtbit där det är instansat hur mycket vikt kroken är konstruerad för!

Det måste räknas som överlast, det är ju lasten som är för mycket och inte själva släpet.
Vad räknas annars som överlast????

Ja, det är överlast OCKSÅ. Men släpet väger TOTALT fortfarande för mycket för vad bilen får dra och DET är olovlig körning! Det blir mycket som polisen inte kommer att gilla ;).

Nej sådär kan det inte vara :confused:, släpet har ju sin totalvikt oavsett det är tomt eller med last i.
Vad som händer är ju att man råkat lastat för tungt, det påverkar ju inte släpets totalvikt egentligen för det är ju fortfarande 1500kg.
Så det måste bli överlast.
Det blir inte både och med E-kort för du har ju körkortsbehörighet för att framföra ekipaget.

Du kan ju dra ett släp med en totalvikt på 2000kg med samma bil på E-kort fast du får bara lasta upp till 1500kg.

Samma sak om du lastar för mycket i en vanlig bil, det blir övervikt och du får lasta ur men det blir inte olovlig körning eftersom du har ditt körkort för det fordonet.

Så du tycker det är helt okej att hänga en vikt på dragkroken som bilen INTE får dra??? Totalvikten på släpet blir ju vad släpet i sig väger plus vikten du lastar det med. JA, släpet har en totalvikt i papperet - den visar vad släpet med maximal last får väga totalt. Helt okej för släp och bil! Men sen lastar du släpet 100 kg MER än du får = överlast och vipps så har du (i det här fallet) dessutom 100 kg mer än vad bilen får dra. Spelar ingen roll om du har BE CE eller DE kort. Bilen får fortfarande inte dra den vikten. Hade bilen fått dra 1700 kg (eller vad det nu var för vikter) så hade det "bara" varit överlast.
Nu orkar jag inte förklara igen.

Du kan ju dra ett släp med en totalvikt på 2000kg med samma bil på E-kort fast du får bara lasta upp till 1500kg.

Ja, du får bara lasta upp till 1500 kg för att BILEN inte får dra mer än 1500 kg. Bra ekvation! Hade du haft en bil som fick dra 2 ton så hade du kunnat lasta släpet så att totalvikten blev 2 ton.

Jag har ett släp som lastar 1950 kg men får inte lasta det mer än 1800 kg för min bil får inte dra mer än 1800 på
E-kort.
NU... lägger jag ner och hoppas någon har haft nytta av denna långa tråd. :angel:

Det har väl inte med saken att göra OM jag tycker det är okey att lasta mer vikt eller ej. Det handlar väl mer om hurvida det är övervikt eller ej.

Har man körkortsbehörighet för fordonet har jag svårt att tro att man åker på olovlig körning.
Isåfall hade ju aldrig begreppet överlast förekommit utan endast olovlig körning och så är ju inte fallet.

Förövrigt har jag oxå BE och får dra upp till 2800kg med mitt ekipage.

Är du säker på att det blivit rätt i reg-handlingarna? Jag trodde att när man gör en registreringsbesiktning för bilen så tas även hänsyn till vad kroken klarar dvs det borde skrivits in 1500kg i bilens registreringsbevis.

Jamen du får väl aldrig dra mer är vad bilen tillåter??? Nog sjutton är det väl olovlig körning om du drar mer än vad bilen tillåter??? Min XC får jag dra 1800 med om jag har E-körkort. Drar jag mer än det så är det olovlig körning. Om transporten väger 900 och mina två hästar 600 styck så blir det 2100 totalt. Det får jag inte dra med min XC, även om transporten är typad till 2200. Däremot får jag dra den om jag byter upp mig till en Volvo XC90 för den får dra 2200.
/puppan

Nämen självklart får man inte det, det har jag väl aldrig sagt heller :confused:

Jag talar bara om skillnaden mellan olovlig körning och överlast.
JAg tror inte att man åker dit på olovlig körning om man har lastat för tungt med E-kort utan man åker på överlast, däremot om man har B-kort är det olovlig körning.

Varför finns annars begreppet överlast??

Du kör med för tung last inte för tungt släp.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 741
Senast: Roheryn
·
Utrustning När ska man egentligen ge upp och bara köpa ett nytt släp istället? Hur mycket tid och pengar är egentligen rimligt att lägga ut på ett...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 938
Senast: Buck
·
Äldre Jag ska köra upp för B96 i slutet av juni och närmsta som fanns var typ 25 mil hemifrån. Men eftersom jag behöver det så var det bara...
2
Svar
20
· Visningar
3 392
Senast: toughcookie
·
Utrustning Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 412
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar