Köra islandshäst, bilder + vagn & selar?

F

Fantasy

Hejsan!
Min islandshäst som jag köpte förra året är inkörd, och det skulle vara kul om man kunde ha användning av det till den kommande våren ;)
Det jag undrar e vad man ska ha för vagn och selar, gärna något billigt :D
Hästen min är ganska liten, så de kanske går med en rätt liten vagn, men jag är som sagt var inte insatt i det.

Vad ska man tänka på?

Och om nån har någon bild på en isis som blir körd så får ni SUPERGÄRNA lägga upp den!!:rofl:

Sv: Köra islandshäst, bilder + vagn & selar?

Jag har själv inte kört vare sig islänning eller särskilt mycket alls, jag är så långt ifrån expert man kan komma. Men jag har funderat på att köra in vår gammelman, och har sett mig omkring lite. Till en liten islänning kanske en vagn som passar en b/c-ponny kunde funka, men till min farbror är det nog mer c/d. En vän har en vagn till ett russto, men den är för liten för våra islänningar.

Vilken typ av vagn är väl en smaksak, det beror väl på vad man vill göra o hur vägarna ser ut. Själv är jag jättesugen på en rockard (googla ;) ). Det känns som en smidig men stabil vagn. En jättebra förstavagn om inte annat.

Vad det gäller sele... som jag har förstått det beror det lite på hur hästen ser ut, och självklart vad man ska göra. Om du bara har tänkt dig att hästen ska dra lätta vagnar så kan det säkert räcka med en bra bröstsele, men det är inte alla hästar som passar i en bröstsele. För tyngre jobb måste man ha en loksele, och det kan passa vissa hästar bättre, då de kan dra med skuldrorna o verkligen lägga sin tyngd i selen.

Vet inte om det här var till någon hjälp alls... men det finns mycket info på nätet, annars råder jag dig att leta rätt på någon kunnig och fråga!

Min isis är inte inkörd men vi ska få hjälp till våren av en riktigt duktig tävlingskusk som ska hjälpa mig att köra in honom :)

Vi har efter lite diskussioner och i samråd med kusken som skall hjälpa till med inkörningen kommit fram till att jag ska ha en bröstsele, så jag köpte en billig från Börjes i stl ponny (min lillkille är 134 hög och har 125 i täcken och den passar bra och går att justera både större/mindre) som enligt min vän skulle duga alldeles utmärkt till mig då jag i regel rider mest men kan vara kul att köra ibland :) Det som jag förstod var viktigt var väl en bra baksele och sen bra tömmar i läder. Självklart måste den passas in rätt också :)
Om man ska köra mycket och tungt så är en loksele att föredra.

Jag ska ha en rockard med ordentliga däck och skacklar den kommer att bli lite tung men hellre det än en lätt aluminium vagn med cykelhjul då dem viker sig för minsta lilla smäll har jag fått erfara och det blev dyrt tyvärr :(
Något att tänka på om man köper rockard är att det är såååååå mycket bekvämare om det sitter stötdämpare på och en rejält bra och mjuk sittdyna, annars får du snart ont i rumpan :)

Jag kan inte så mycket om körning men det var iaf det lilla jag kunde dela med mig av :)

Hej!
Jag har en inkörd isis och är sugen på att köra in våra unghästar i vår.
Jag har två vagnar att köra med, en lättare sulky och en tung rockard. Har flera bilder på vagnarna men jag är så dålig på att lägga upp bilder. Fattar inte riktigt hur man gör.
(så om någon vill hjälpa mig så kan jag lägga upp några)

Jag kör med en loksele på honom. Den sitter bra och är som flera sagt innan bra att ha om man ska dra lite tyngre grejer. Sen är den grymt mkt snyggare än en brösta med... ;)
Men den är lite svårare att passa in, så är man inte så van och bara ska köra lite lättare grejer så fungerar bröstselarna bra.

Som någon sagt innan är det skönt att ha stötdämpning på vagnen. Det har jag i min sulky, men inte i rockarden. Man sitter bättre och skönare med stötdämpning och en sittdyna.

Något som jag tycker är viktigt att tänka på när du börjar är att gå långsamt fram. Även om du vet att din häst är inkörd så kanske du inte vet hur den är inkörd och hur mkt den är körd? Var alltid två! Det kan hända mycket mer grejer vid körning än man tror.
Börja med tömkörning, fortsätt med kortare körpass och börja inte köra på riktigt förns du känner hästen ordentligt.

Tänk också på att hästen använder muskler den aldrig använder annars, vilket gör att den kan bli mkt tröttare än när du rider.

Nu kanske du är jätteduktig och jag låter som en ja jag vet inte vad.
Det är inte meningen, vet att det är sådant man kanske inte tänker på om man inte är van vid körning.
Men som sagt gå långsamt fram och du kommer få en underbar vår med härliga körturer. Jag längtar dit ännu mer nu när jag börjar tänka på det!

Hej!
Min ena Islandshäst är inkörd. Jag har haft honom ganska länge och har hela tiden tömkört honom en massa och eftersom han är så snäll så har vi även tolkat efter honom. I höstas fick jag en vagn, en rockard, sele hade jag sedan tidigare så det var bara att spänna för och åka. Det ska man nog inte göra på vilken häst som helst men han och jag känner varandra så väl så det var inga problem.:p

Han tycker att det är superkul att bli körd och ju jobbigare det är (t.ex. i uppförsbackar och sånt) desto roligare tycker han att det är och han tar verkligen i med hela kroppen:).

Brukar försöka köra ungefär 1 gång i veckan och det har verkligen gett resultat - nu är traven mycket bättre och stabilare. Dessutom har han blivit proffs på att stå stilla - han vet att han inte får gå iväg när man spänner för vagnen så numera kan jag bara parkera honom på stallplan:D.

En bild från i julas (jag har inga draglinor för jag har inte hittat några med lagom längd ännu, skulle behöva ett par riktigt korta)
95748_1267790167.jpg

Vilken typ av vagn är väl en smaksak, det beror väl på vad man vill göra o hur vägarna ser ut. Själv är jag jättesugen på en rockard (googla ;) ). Det känns som en smidig men stabil vagn. En jättebra förstavagn om inte annat.

Vad det gäller sele... som jag har förstått det beror det lite på hur hästen ser ut, och självklart vad man ska göra. Om du bara har tänkt dig att hästen ska dra lätta vagnar så kan det säkert räcka med en bra bröstsele, men det är inte alla hästar som passar i en bröstsele. För tyngre jobb måste man ha en loksele, och det kan passa vissa hästar bättre, då de kan dra med skuldrorna o verkligen lägga sin tyngd i selen.

Jag har inte islänning men kör en hel del och har märkt stor skillnad mellan de olika selarna, använder själv en travsele, men i stället för att ha en bröstsele använder jag en loka fram. Jag fäster den på samma sätt som en kortbrösta och ponnyn är helnöjd, han hade nämligen problem att ta i med bröstan, enorma problem. Man bör köra in hästen med bröstsele, men om det är möjligt så pröva även med loka senare, en del verkar ha lättare med den.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 652
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 734
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 117
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar