Ewelina

Trådstartare
Hej! Jag har börjat köra in mitt halvblod (har alla tillbehör) men jag vet inte riktigt hur jag ska göra, Allt jag har gjort är att sätta på honom selen (+baksele) och det var inga problem och sen har jag longerat honom med den (inte heller några problem) Och nu så har jag tömkört honom i några veckor... Vad ska jag göra nu? :confused:

Sv: Köra in?

nästa steg blir att ta hjälp av riktigt kunniga människor, som har kört in mååånga hästar.

Och sedan tar du med denna persons hjälp och fortsätter tömköra, men nu sätter du en (OBS en!) draglina i selen, denna draglina håller en medhjälpare i (gärna med ett grimskaft som förlängning så personen inte är för nära, ifall hästen skulle sparka.
medhjälparen lägger an linan mot hästens ben, högt och lågt, i kurvor o på raksträckor. när detta fungerar helt utan problem, så byter medhjälparen sida, och fäster linan på den nya sidan istället. därefter upprepar proceduren.

sedan utvecklas övningen till två linor, antingen med en till medhjälpare, eller med en svängel mellan linorna, och ett snöre från svängeln som medhjälparen håller i.
tömkör med detta, tills hästen inte bryr sej om att linorna ligger kring benen. medhjälparen kan nu börja hålla emot lite, så hästen får dra lite i draglinorna.

nästa steg är då att sätta dit EN skackel.
man gör likadant som med draglinorna, börja på en sida, gå över till nästa. när det fungerar, sätt dit en skackelsläpa.

när allt ovanstående fungerar utan problem, så är det dags för vagnen.
då behövs minst en person vid huvudet på hästen, och en på var sida hästen, som håller i vagnen, samt en tömkörare.
första gången/gångerna sätter man inte fast vagnen i hästen, utan medhjälparna håller i skacklarna.
detta för att OM hästen skulle bli rädd / skena/ sparka / ja, du förstår, så sitter den inte fast i vagnen, utan kommer undan. och blir då inte superrädd för vagnen.
när hästen går mellan skacklarna utan problem, jaa..då sätter man fast vagnen å tutar å kör. ;)

det är bra att ha minst en medhjälpare vid huvudet på hästen vid varje nytt moment. det krävs MYCKET kunnigt (!) folk vid en inkörning som du märker.

vad du kan göra, såhär innan du letat reda på någon kunnig hästkörare, är att du presenterar vagnen för hästen, låt hästen undersöka vagnen, skramla lite med vagnen osv.

du kan knyta ett snöre i en plastdunk/hink/bildäck som du eller en medhjälpare drar bakom dej och hästen när ni går ut och går, t.ex. när ni går till och från hagen. kom bara ihåg att dra dunken/hinken/däcket på bägge sidor om hästen.

Jag gick en inkörningskurs med mitt halvblod och då fick vi börja med att fästa kedjor/draglinor i dragtringen. Sedan fick hästen vänja sig vid att ha dem mot benen när man tömkörde. Just det där med att ha grejor mot benen kan vara känsligt. Sedan övergick vi till lösa skaklar som hästen fick släpa efter sig och träna vända (går bra med t ex smala björkslanor). Sedan kan man börja koppla på olika former av släpor för att vänja vid ljudet och tyngden osv. Finns bra böcker och även videofilmer. Bäst är förstås att ta hjälp av instruktör, men med tålamod och sunt förnuft kommer man också långt!

Då är det dags att börja med linor kanske?

Alla kör in lite olika, här är min metod, kortfattat.

1. Tömkörningen så de lär sig alla röstkommandona och att stå still och aldrig backa utan att jag ber om det.
  2. Ljudträning, = tömkör med rasslande saker efter hästen o bredvid hästen.
  3. Linträning= tömkör med linor mot benen, sen tömkör jag med två linor mot benen, förslagvis använder du en svängel och en medhjälpare. Medhjälparen håller ett rep fastsatt i svängeln. Om hästen tycker det är jobbigt räddar medhjälparen hästen genom att lyfta undan repen så de alltid är rakt bakom hästen, sen ökar du kraven, till sist drar hästen svängeln, och fixar att repen rör båda bakbenen. Tänk alltid framåt, och sluta när hästen är glad. innan den blir trött eller stressad.
  4. Lite tyngd= fäster ett bildäck utan fälg i svängeln och draglinorna. Medhjälpare som kan rädda hästen genom att lyfta däcket på rätt plats om hästen blir rädd nu. Ökar sen genom att sätta fast ett däck med fälg så det blir tyngre. Hästen börjar då lägga sig lite i selen och jobbar. Mycket beröm :)

5. Fasta skaklar= Man kan börja med en pinne/slana, som man fäster med ett grimskaft i dragringen/skakelhållaren. Hästen ska tåla slag på bakbene samt tryck mot magen, medhjälparen styr var skakeln ska röra hästen.
  6. 2 Skaklar. En sk släpa kan användas. Medhjälparen håller i skaklarna med händerna eller ett rep i mitten om hästen blir lite rädd. Hästen ska klara att svänga med skaklar mot mage o ben. Nu får den lära sig att flytta kroppen lite annorlunda än när man hade mjuka böjbara rep. Hästen kan bli mycket rädd första svängen, men då driver jag bara framåt, rätar upp och gör sen en halt. Den får aldrig backa eller börja sparka, bara gå framåt. Det är nu man verkligen är glad att man tömkörde noga :) Nu kan man även öva igångsättningar med tyngd. En person drar allt vad den orkar i skaklarna/släpan, medans halter och igånsättningar utövas av tömföraren. Hästen får då känna på att det kommer bli jobbigt i starten, så den inte får en chock sen när den ska dra en vagn med människor i, och kanske stegrar sig eller fryser fast.
  7. Sen när den fixar att dra släpan, fixar ljudet och känns mogen, så är det en vagn som ska på. Sätt på och av vagen några gånger, alltid med samma procedur. Ställ hästen, dra fram vagnen i rät läge vid skakelhållarna, greja på låtsas. och ta av vagnen. Mycket beröm, men bli inte till er utan håll lugnet och låtsas som att detta är det vanligaste i världen ni gör. Gå en runda med hästen, kom tillbaka på samma ställe och upprepa några gånger.
  8. Gå med en vagn efter sig, men inte fastsatt. kräver minst 3 personer.
  9. Gå med en vagn fastsatt men lätt att lossa om hästen blir lite skakis. Kräver minst tre personer.
  10. Köra häst! Inhägnat område, med medhjälpare såklart. Första traven kan bli lite sisådär, och svängarna kan bli lite sisådär.

Alla moment ska göras i båda varven och gärna flera dagar. Många moment kan sen göras snabbt nästa dag så att hästen går igenom allting och man checkar att den minns allting.

Det värsta är att han inte klarar av ljudträning. Så fort något börjar låta vid fötterna på honom så sliter han sig och springer tills det slutar låta :crazy: Det spelar ingen roll om man är 1 eller 10 för det är omöjligt att hålla honom :angel:

Ewelina skrev:
Det värsta är att han inte klarar av ljudträning. Så fort något börjar låta vid fötterna på honom så sliter han sig och springer tills det slutar låta :crazy: Det spelar ingen roll om man är 1 eller 10 för det är omöjligt att hålla honom :angel:

Då får du väl börja med ljudträning då utan nått alls i selen, gå med honom(led) på inhägnat område med typ pantburkar i ett snöre nära dej när han accepterar att dom låter när du har dom nära dej så släpp efter på snöret varteftersom han accepterar ljudet.

Du kan också ljudträna när du rider.
Ta ett ganska långt rep och knyt fast något som låter i det.
Börja försiktigt med lite granris eller nå´t och öka ljudnivån allt eftersom han vänjer sig. Knyt inte fast repet när du rider utan håll i det så har du möjligheten att släppa om det går helt galet. Tänk på att bara släppa repet om det är på väg att ske en olycka, annars riskerar du att han lär sig att om han bråkar så slutar det låta.
// Pia

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
899
Skola & Jobb Är sedan 2 veckor sjukskriven för stress. Stress som uppkommit av jobbrelaterade saker - att i många år bli bortprioriterad och det...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka