Jag har haft 3 hästar som blivit inkörda sent. min första egna travhäst kördes in på hösten som tvååring pga att hon var otroligt bockbent och kotade över och kunde knappt röra sig utan att snubbla
. men då hon fick växa i sin kropp lite, inte för att hon är stor, och fick börja bygga upp sin kropp så rätade även benen på sig. Hon var otroligt talangfull och hade en skalle av guld som hon nerärvt till sina söner..Hon tränades upp från februari som treåring och kvalade och startade i augusti som treåring. det var min första travhäst och min första start och jag minns det som igår. Jag hade anmält upp henne i ett treårslopp, kunde ingenting
och hon öppnade och tog ledningen i en snabb öppning, släppte sedan och liftade med i rygg ledaren. 700 kvar gick hennes böjsena av och hon felade såklart. det blev nytt banrekord för treåriga ston i det loppet och hade inte böjsenan pajat hade hon förmodligen varit bland de tre iaf. Synd på en mycket fin häst
.
Den andra sent inkörda är hennes först avkomma som olyckligt blev sparkad på knät då han var 6 månader och fick en skelett defekt som ställt till det för honom. vi körde visserligen in honom på våren som ettåring men började inte träna honom förrän på vintern som två/treåring. Han håller inte för någonting, kan gå ett par jobb och så är han trasig igen. han har skelettförändringar i ledbrosket båda framknäna och har lyckats kvala men var så ofärdig att han fick startförbud redan i kvalet
.
Den tredje sent inkörda köpte jag söderifrån av en tjej som hade fött upp honom för skojs skull, han var två år och helt ohanterad hingst, gick ännu med mamman kvar i hagen med en fastvuxen fölgrimma på huvudet, hovar som förmodligen aldrig var verkade för de var låååånga. men han travade som en gud där han sprang i hagen och jag tänkte att om han kan trava med de hovarna så måste han kunna springa
.
körde in honom i december som tvååring och började träna honom för start. Den hästen har aldrig haft en skråma, har aldrig varit ofräsch på något sätt, en riktig järnhäst alltså men tyvärr var han inte så bra som jag trodde
. han gjorde några starter som fyraåring, gick en 19 tid och var 6:a som bäst. Men det berodde mest på hans skalle-han tyckte, helt enkelt, inte det var kul att springa i mer än typ 500 meter sedan hade han ledsnat och ville vända och gå hem
.
Personligen tror jag inte alls att det är bra att köra in dem sent. Det är bra att förbereda kroppen redan som ung, det stärker skelett, leder, senor och ligament då de får träna och röra på sig. Men som vanligt ska allt vara med måtta, hela tiden är det en balansgång så nära gränsen det bara går att komma och det är upp till den som tränar att avgöra var gränsen går just för varje individ..
mvh jesse