Köra in utan huvudlag

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Stjarni
  • Startdatum Startdatum
S

Stjarni

Katastrof! Är ingen travmänniska men en del saker kan man förstå ändå. Tex. att man alltid ska använda huvudlag då man har en vagn bakom en häst. För nån vecka sen hände en jobbig insident hemma hos oss, en tjej skulle sätta vagn bakom sin arab. Till detta kommer att araben bara haft vagn bakom sig 2 gånger innan. Hon sätter på honom en repgrimma (!) och går ut för att sätta fast vagnen själv. På något sätt lyckas hon få fast vagnen på ena sidan och när hon sedan fått det blir hästen panik slagen.
Själv satt man och fikade med medans pappa tände grillen. Plötsligt hör vi en häst som galopperar och att någon ropar "-Lugn, lugn!"
Till vår stora förvåning ser vi att tjejen hänger efter hästen i grimskaftet och hästen springer med en vagn som bara är fast satt på ena sidan. Efter en bit släpper hon således grimskaftet och faller till marken. Hästen fortsätter att galopperar och vagnen välter fram och tillbaka samtidigts som den slits i mindre delar. 20 min senare fick vi tag på en utmattad och tok svettig häst som kunde ha råkat ut för allvarliga skador. Han hade som tur bara några skrapsår men hans ägare hamnade på akuten och fick sy några stygn.

Ibland undrar man hur mycket man tänker med. Hur mycket extra kostar det att be någon om hjälp när man har en oinkörd häst?
Kanske hade det kunnat gå och stoppa ifall hon haft huvudlag och bett på hästen, kanske inte..hästen var i total panik!

Man är glad över att det gick så bra som det gjorde..

Sv: Köra in utan huvudlag

Helt idiotiskt att vara ensam med en ovan häst, troligen då också en ovan tjej och undermålig utrustning ...... Kan tala länge om idiotin i ett sånt beteende.... Tjejen borde få lektioner i hästvett

Senast ändrad av en moderator:

Det är ingen incident,det är ren idioti.
Kommer säkert bli svårt och jobbigt att få hästen inkörd och lugn för vagn.

Detta hände min kompis oxå. Hästen sprang flera mil med vagnen. Denna häst var självaste Vinn Då som en del kanske av er känner till och han var inte den lättaste hästen och ha och göra med.
Min komspis som fått honom av I.B skulle prova och köra. Hennes lillebror (ca 12 år och klen) stod och höll honom, ute utan väggar medans hon selade för honom. Minns inte hur mycket hon fick på, men hästen stack med vagn och allt. Följde grusvägen som säkert är minst en mil, ut på en lite mindra asfaltsväg på ca 5 km, ut på väg en större väg med trafik. Där höll han till höger hela vägen. Han kom fram till ett travstall som finns här ute i skogen utmed den vägen. Där lyckades två stycken få tag på honom då dom körde efter med motorcykel.
Han klara sig nästan oskadd. Lite sår här o var.

Sedan vet jag en häst som fick panik när jag la på selen. Det var en rädd liten ettåring så plötsligt började spänna sig och sedan spraka och hoppa upp och ner (fast han haft sele på X antal gånger). Det lärde man oxå sig nåt av!

Har varit med om lite annat oxå men då blir detta inällg väldans långt.

Så, är man osäker och inte erfaren så ska man se upp. Jag tror jag skulle klara att köra in en ettåring, men jag vill inte vara själv och min sambo är ju inte jättevan. Så jag funderar på att lämna iväg om ja får nån sådan nån gång. Bara för säkerhets skull. Kosta vad det kosta vill.
Däremot har jag kört in min shettis alldeles själv, men han var inte så stark när han ville pysa iväg.

Hur kan man ens komma på tanken :confused: men det finns folk till allt, tyvärr :crazy:

Ensam skulle jag aldrig ge mig i kast med att köra in någon häst. Och absolut inte i grimma, däremot vill jag ha grimman under tränset om jag vill att någon ska leda hästen.

Jag håller på och köra in min åring nu och ser till att alltid ha folk med mig. Det viktiga när det gäller folk som inte är så vana vid hästar/inkörning är att de "inte tänker själva" utan gör som man säger. Då går det oftast bra. :idea:

När det gäller själva invänjningen med vagnen behöver jag folk som är vana vid körning och vet hur en häst kan reagera för vagnen.

Usch ja... lia bra att ja lämnar iväg om o när de blir dags så de blir redigt gjort! Men ja kan gärna vara med när dom gör det!

Ja, vad säger man....
Man kan aldrig vara nog försiktig med inkörningshästar!!
Hästan ska vara väldigt säker innan man spänner för själv o kör gör man aldrig i grimma!
Detta tyder på , ursäkta mig, dumhet och okunskap, tycker mest synd om hästkraken...

Usch ja... lia bra att ja lämnar iväg om o när de blir dags så de blir redigt gjort! Men ja kan gärna vara med när dom gör det!

Om du gör det, var med så mycket du kan så att du lär dig till nästa! :idea:
Jag har hittills haft förmånen att köra in små änglar. :love:

Har kört in både små djävular och små änglar, men har nu fått en helt annan modell att jobba med. Hingst, 2 år, som är snudd på för lyhörd....

har varit med o kört in ettåringar hos Ingrid B. men jag antar att de måste finns något enklare och säkrare sätt. Därför är jag gärna med hos andra "inkörare" så jag lär mig!
jag kommer säkert lägga in en tråd om inkörning så småning om!

Har kört in både små djävular och små änglar, men har nu fått en helt annan modell att jobba med. Hingst, 2 år, som är snudd på för lyhörd....

Jag kan ju tillägga att jag kört in en och annan småjävlig ponny också.... ;) Det lärde man sig mycket på. :idea:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 871

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024