köra in själv?

Sv: köra in själv?

Jag körde in min häst själv efter boken "Att köra häst" som jag lånade av grannen. Hade aldrig kört häst förrut över huvudtaget. Jag gjorde det hemma och själv med min lillasyster till hjälp. Gör inte så! Allt gick jättebra för oss, hästen är körbar och trevlig på alla sätt - men så mycket hade kunnat gå fel!

Nu har jag och min häst en "sån där" relation och känner och litar på varandra till massor av procent, men så som jag gjorde ska man inte göra. Kraken var dessutom över 12 år vid tillfället, så han var inte ens ung.

Tja, så gjorde jag och det gick bra. Jag fick en idé om att köra och vi fixade det, men det är INGET jag rekomenderar andra att göra! TA HJÄLP av någon duktig som kan!

Att grunda hemma med tömkörning, och stillastående övningar (som är sååå viktigt) är ju jättebra!

Lycka till!

Sv: köra in själv?

för dte första skal du vara GLAD att han varken var inridne eller inkör di Holland..Jag har ju en som gått hingstproven nu i år ,och att läka de mentala stresskadorna var inet så kul...

han skall nu köras in på nytt..

Dessutom har du en FRIESER,så du skal nog inte funder aås mycket på åldre osv..hästarna hör till de vettigar eatt jobba med,så dte går nog bra....

MEN-se tillatt kunnigt folk hjälper dig..och SE UPP med Frieserns förmåga tat vända stress inåt,stelnar den så kan den också explodera!

En "snäll" och "slö" Friser kan i självaverket vara en superstressad Frieser...

Har sett mer än en som har dte så tyvärr...

och vare sig du kär in hästen eller inte så bör du tömköra den... de mognar sent och tömkörningen är helt oöverträffad osm arbetsmedel för att kontrollera baken o ge rygggmuskler..

Thina

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 914
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 075
Senast: tessan.g
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
488
Senast: Coras star
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama