Köra in gammal häst

A

artchie_1997

Nu tycker jag synd om gamlingen , snart 26 år. Han rids ca. 1 gång i månaden, ALLDELES FÖR LITE, och då jag är alldeles för lång och tung (182 cm, ca. 70 kg) för honom, D-ponny, tänkte jag istället börja köra med honom.
Han är inkörd sedan tidigare och jag går nu på naturbruksgymnasiet inriktning häst där vi får lära oss att köra in häst, köra och allt som hör till. ;)
Men det dröjer ju länge innan min utbilning är klar, så jag tänkte börja lite innan. Känner jag att jag inte klarar av det så väntar jag. Men vad skulle jag nu behöva som "startpaket"?
Tänkte köpa rockarden från börjes för 3475kr. Bra/dålig?
Vad för slags sele behöver jag? Det kommer inte att bli mycket körande då jag har en häst till som behövs ridas.
Loksele/travsele/bröstsele?
Behövs en baksele? Kan ju alltid vara bra, det är ganska mycket backar här....

Tacksam för allt ni kan komma på :bow:

:bump: :banana: :bump: :banana:

Sv: Köra in gammal häst

Tack för svar. :banana:
Inga fler?

Någon som har köpt rockarden från Börjes? Bra/dålig?
Duger selar därifrån eller det är bara "skräp"?

:bump: :banana: :bump: :banana:

Om du ändå ska köpa en rockard så tycker jag att du ska satsa på en bra högbyggd sådan. Börjesrockarden är i mitt tycke alldeles för låg. I en högbyggd rockad kommer du upp så att du har bra sikt åt alla håll från kuskbocken. I en låg vagn har du mycket dålig sikt framåt.
Börjes loksele har jag kollat på och den verkade inte vara av speciellt bra kvalite. Vissa delar var t.ex. fastnitade, gjorden på den selen jag tittade på var alldeles för lång, den verkade allmänt vek och hade ingen vidare passform.
Bröstsele skulle jag inte heller köpa därifrån, då jag inte gillar de bröstselarna med låg infästning och utan draglinor.
Däremot har vi en maratonsele från Ideal Harness från Börjes och den är helt okej.

Travsele, för klen???

Hur kan den vara för klen? Jag kör med travsele och har aldrig känt att den är för klen. Den ser ju ut som vilken annan maratonsele som helst, fast med lite andra anspänningar.
Sen en lös brösta på det. Funkar kanon, och draglinorna ar jag gjort själv så allt kostade 2000 kronor. Det är snyggare att ha en riktigt maratonsele, men den fyller sin funktion.
Travselar är gjorda för att användas flera gånger per dag i flera år. Så ordet klen får du gärna specificera närmare, om du fortfarande kvarstår vid din åsikt?

/jenny

det finns ju travselar o så finns det travselar ..
men jag skulle inte vilja köra med en travsele i maraton. en maratonsele är förstärkt på utsatta ställen som brösta, draglinor, baksele. är din travsele det? en maratonsele är ju skapat för att klara oerhörda påfrestningar, när en häst lägger sig i selen är det x antal kilon som trycker på. en travsele är inte skapad för att klara samma påfrestningar.
så jag tycker att en travsele är för klen.

jo. håller med, men jag tror inte att den 26 åriga hästen ska gå så många maraton :)

Sen är det väl ändå bröstan som är klen, o inte selen i backarna? Och de ingår inte i travselens standardutrustning så då kan man inte säga att travslen är klen :)

Min brösta hade gärna fått vara kraftigare. Nån som vet om man kan köpa maratonbröstor?

Hej!

Du ska nog låna saker i första hand eftersom du inte vet om hästen kommer att bli körbar?
Men om du vet att det går att köra med hästen kan du ju köpa saker. Bättre begagnat kanske? Börjes loksele har jag köpt till en shettis och den passade ganska bra och det var ganska bra kvalite på lädret. Rockarden ser OK ut, men det finns ju många beganade rockarder som är bra.

M.v.h Lisa

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 821
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 899
Senast: Habina
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 631
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar