Tänkte uppdatera här. Inkörningen går framåt, slow and steady wins the race. Idag kör jag med ledare och pålle har accepterat vagnen. Eftersom vi gör tusen andra saker har det bara blivit körträning någon gång i veckan, därav att det drar ut på tiden.
Min älskade gammelman har varit helt fantastisk med all form av miljöträning, flaxande, skramlande konstigheter som jag låtit honom dra. Jag kan även släppa skaklarna från selfästet när han står mellan dem så de far i backen med buller och bång utan att han rör en min. Vi har ändå lagt mycket tid på detta, det finns ingen anledning att stressa.
Hans enda problem hittils var första svängen förspänd för vagnen, då fick han lite klaustrofobi och blev nervös, så vi delade upp det. Han drog vagnen rakt framåt, sedan stannade vi och snurrade på stället så han fick hantera skaklarna mot kroppen utan att samtidigt behöva dra. Godis och positiv förstärkning. Nu svänger han fint även i drag.
För den utrustningsintresserade så blev det en bröstsele från Driveout och en hemmabygd rockard på släpvagnsaxel med högt säte. Alltsammans fungerar utmärkt.