Köra in 28 åring

ThroughMyEyes

Trådstartare
Hejsan

Jag funderar på att köra in min urvuxna ponny som tyvärr inte kan flytta ifrån mig. Jag bor så till att det skulle vara jättelämpligt att kunna köra runt i en vagn. Problemet är att jag inte vet något alls om körning. Så jag undrar alltså: vart börjar man?

Ponnyn är 130 cm i mankhöjd, jag är 170 cm lång om det har betydelse för vagntyp och storlek. Vägarna som ska köras på är skogsvägar med gräs i mitten och grusvägar. Ska vagnen ha två eller fyra hjul?
Är det svårare att köra in äldre hästar? (Hon är väldigt pigg och livlig, mycket aktivare än min unghäst.)
Finns det kurser att gå på som man lär sig köra in hästar? Låter man någon annan köra in?
Jag får nog tusen nya frågor för varje svar kan jag varna om :)

Sv: Köra in 28 åring

Kul!
Ja det finns kurser att gå och hjälp att få. Lättast är väl att lära av någon som kan i närheten av dig. En så pass erfaren häst brukar ta allt med ro så det brukar inte bli några problem att köra in den under förutsättning att den inte råkat ut för något i sin ungdom som gjort den skrämd.

Vart bor du så kan vi kanske hjälpa till med kontakter i närheten.

Jag bor helt och totalt i isolation mitt i skogen, haha. Någonstans mellan Linköping och Rimforsa ungefär.

Okej :) Ja, de som hade henne innan sade att hon var jätterädd för att bli tömkörd, men det är mer än 10 år sedan någon testade det så jag vet faktiskt inte.

Då kanske man kan hitta en tränare/lärare som kan tala om vad för vagn och utrustning man bör ha. :)

Börja med att tömmköra hästen. När den är lugn och trygg med det så kan du kontakta körtränare.

Jag skickar tips via PM.

Börja med att tömmköra hästen. När den är lugn och trygg med det så kan du kontakta körtränare.

Jag skickar tips via PM.

Jag håller med, tömköra kan man enkelt börja med. Sedan kan man testa att fästa ett par linor i tömkörningsgjorden och låta dem löpa bakåt längs hästens kropp, kolla vad den gillar att ha grejer slängandes längs sidan/benen.
Om det verkar ok man man utöka till att göra samma med ett par gamla vattenslangar, blir lite mer känsla i dem men ändå ofarligt.

Börja alltid varje moment med en person som går med framme vid hästens huvud, som stöd och hjälp om hästen blir osäker. Man vill inte att det strular till sig och hästen blir rädd.

Om ovanstående verkar funka utan problem skulle jag anmäla mig till en inkörningskurs. Om inte det finns någon i närheten så kanske någon tränare kan komma ut till dig, blir lite dyrare förståss.

En sak som är viktigt, ff.a när du börjar fästa grejer i selen, är att alltid ha hjälp av 1-2 personer. Kunnig hjälp. Det är en säkerhetsfråga. Att göra hela inkörningen på egen hand är en stor säkerhetsrisk. När du t.ex. ska börja vänja hästen vid skaklar så sätts skakeln till en början bara fast med en lina som kan löpa så fort man släpper linan. Då har du en som leder hästen, en som håller fast skakeln och sen tömkör du.

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 229
Senast: Nielaa
·
Körning Tänkte försöka mig på att köra in min pålle....:/ OM det går. Han har ju ganska myckey nerver. Hehe. Men vad ska jag satsa på för vagn...
Svar
16
· Visningar
1 556
Senast: Fia-Lina
·
Körning Till våren hoppas jag kunna investera i ny körutrustning, så nu tittar jag runt på olika vagnar. Men jag funderar på om jag ska satsa på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 082
Senast: Lilla Loppan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar