Köra i Snö?

snigelfarmor

Trådstartare
Har bra ställen att köra i snö på med min ganska lätta rockard. ca 1 -2 dm djupt.

Jag provade igår och i skritt tyckte hon det var ganska jobbigt men i trav verkade det lätta. Är kanske inne på fysik nu, men är det jobbigare att skritta i snö?

Har en annan fysikfråga: Om jag kör i djupsnö med ena hjulet, blir det tyngre i ena skakeln/bogen då? (har bröstsele.)

Hur gör ni när snön kommit? Utnyttjar ni det och hur lägger ni upp tempo osv?

MVH Jenny ;)

Sv: Köra i Snö?

Att det går lättare när du travar är väl för att du får igång farten, altså övervinner friktionen som uppkommer i starten. Du behöver ju mer kraft just när du ska iväg men när du väl far framåt minskar den något...om vi snackar fysik..hehe. När du skrittar får du kanske inte upp samma fart, eller den fart som behövs!

Borde ju inte spela någon roll om du kör i snön med ena eller båda hjulen. vagnen är ju ändå rak hoppas jag!

Jag kör i snö, eller på. Mest där det är plogat men att köra i typ 1 dm är inget problem...

som nora skrev så blir det lättare när de fått upp farten.
brukar utnyttja snön då jag vill styrketräna lite så han får dra lite extra. så då kan jag fara ut o skritta ca en halvtimme (i rätt form så han får jobba rätt) med ca 1dm snö. döjobbigt tycker han :)

Jag brukar också utnyttja snön på samma sätt! Jättebra för att bygga lite muskler!

:banana: jo, vagnen är rak :) men hästen e kanske sne?!! hehe*

visste att du var rätt person när det gäller fysik, lilleinstein.

så nu kör jag bara vidare i snön då, för det är vagnsmuskler vi behöver bygga!

Jag provade igår och i skritt tyckte hon det var ganska jobbigt men i trav verkade det lätta. Är kanske inne på fysik nu, men är det jobbigare att skritta i snö?
Hjulen hinner inte gräva ner sig? Jmfr planande båtar.

Har en annan fysikfråga: Om jag kör i djupsnö med ena hjulet, blir det tyngre i ena skakeln/bogen då? (har bröstsele.)
Det blir påverkan. Hur, beror på. Har du en enaxlad vagn, kommer "snöhjulet" att bromsa mer än det andra. Verkan av detta kan du räkna ut själv. ;)
Har du en tvåaxlad, blir verkan annorlunda, men inte mindre. Hästen kommer hela tiden att få kämpa mot den styrkraft "snöhjulet" medför.

Hur gör ni när snön kommit? Utnyttjar ni det och hur lägger ni upp tempo osv?
Kör släde! :bump: Mycket galopp blir det. :)

LIA

galopp, i släde? e du inte klok..är du norrlänning? jag e en mesig skåning som aldrig åkt släde :)

du, jag fattar ändå inte om det blir motstånd i ena skakeln eller i båda, om ett av mina TVÅ hjul är i djupsnö..hade 2:a i fysik. skyller på läraren thihi* jag tycker det borde dra snett..men jag vet inte! har du facit?

/jenny

galopp, i släde? e du inte klok..är du norrlänning? jag e en mesig skåning som aldrig åkt släde
Hehe. Om jag är klok eller inte, är jag för dum för att kunna svara på. :) Men hästen älskar att galoppa framför släden, och en lycklig häst gör mig så glad. Aldrig åkt släde? Då har du något skitkul, som väntar på dig! Ta hästen i transport och åk norröver!

du, jag fattar ändå inte om det blir motstånd i ena skakeln eller i båda, om ett av mina TVÅ hjul är i djupsnö..hade 2:a i fysik. skyller på läraren thihi* jag tycker det borde dra snett..men jag vet inte! har du facit?
Mera "beror på":
"Snöhjulet" går ju trögare, det är vi väl överens om? Någonstans måste denna tröghet kompenseras för, annars skulle vagnen vara tvungen att gå i en liten cirkel hela tiden.
Du har ju svängel och draglinor (om jag kommer rätt ihåg), varför dragkraften blir utbalanserad. Men styrningen påverkas hela tiden, och hästen kommer att vara tvungen att kompensera för det. Hur, beror på typ av sele etc. Utan s+d blir det sämre för hästen, då även "dragandet" blir ojämnt.

Inget facit, bara funderingar och erfarenheter. ;)

LIA

ok ok! jag accepterar det som ett facit!

jag bor ju I Umeå..och rissla finns att låna tror jag. Hästen är ju körd med släde förr, men är det någon skillnad på släde o rockard, vad ska man tänka på?
/jenny

är det någon skillnad på släde o rockard?
En hel del. Inget att oroa sig för, bara att förbereda sig för. Olika faktorer beroende på underlaget. Is eller snö/ packad, lös, tunt lager eller tjockt osv. Du får själv lista ut, vad detta innebär från gång till gång. :angel:

Några tips:
Det är annorlunda/svårare att svänga/backa med släde än med rockard. I djup, tjock snö, undviker jag tvära svängar. Måste jag göra en u-sväng t ex, kliver jag ur och hjälper hästen genom att lyfta i släden. Backa försöker jag undvika helt och hållet. Det blir lätt tokigt även i lättföre, typ is, eftersom släden kan kana lite hur som helst. Men måste man så måste man.

Kör man på isig väg, kan släden vid kraftigare dosering, börja leva sitt eget liv och kasa iväg. Mer än en gång har jag hamnat i nivå med hästens huvud (du kan tänka dig formen på hennes kropp), varvid hon förtörnat undrat, vad jag håller på med.

Akta dig för uppsprättade snökockor!

Det är oftast tyst (utom på grusade vägar, då det blir ett jäkla oväsen), vilket kanske kan vara ovant för hästen. Sjung och snacka i början så den vet om, att du finns med där bakom.

Ofta sitter skaklarna lågt infästa i släden, så du har väl klarat av "körning med hovar och ben på fel ställen"? "Vi" som galoppar hamnar ofta utanför skaklarna. ;)

Välkommen ut i det vita! Tyvärr bor jag mycket längre söderut än du, och den meter snö vi fick har försvunnit igen. :cry:

LIA

Låter verkligen som om grundbulten "Körsäkerhet" finns där.. Ha ha..

Om jag någon gång ska sitta på något med medar får det bli med en van slädförare, (inte dig!!) att du ens lever... :) impregnerad..

/jenny

Hjulet som går i snön hamnar ju aldrig bakom det andra hjulet, det enda som händer när det ena går tyngre är att det andra saktas ner, för hjulen kan ju aldrig gå snett om inte vagnen är helt paj! En annan sak är ju om vagnen lutar mycket när ena hjulet går på mycket snö och det andra på barmark.

Ett korkat tips, kanske :o . Varför inte dra vagnen själv med ena hjulet i snön. Du har ju visserligen ingen sele på dig, men en liten vink kanske det ger. Jag ser själv hur dumt detta låter, men det var bara en tanke. Tycker det borde belasta ojämnt, men jag är ingen fysiker jag heller. :D

tycker det är en ypperligt tips.. får ut o slita själv. och jag tror att vagnen drar snett då. frågan är om det påverkar min häst som ju inte drar vagnen utan drar draglinor. jag får helt enkelt koppla på mig bröstan oxå !
återkommer med min vetenskapliga undersökning ;)

/jenny

Ibland kör jag rockard i så djup snö att hjulen slutat rulla :angel:

Vbl:et travar jag inte med när vagnen går tungt då hon tar ordentligt med fart och höjer huvudet och sänker ryggen, ingen bra form m.a.o. Däremot drar hon riktigt bra i skritt och sänker huvudet och höjer ryggen. Bättre då att skritta.

Ponnyskrället travar jag gärna med för annars går det evinnerligt sakta. :) Hon drar på ett bra sätt oavsett hastighet.

Själv tycker jag att vagnen tynger snett i skaklarna om ena hjulet är i snön och andra inte. Borde ju då bli snett även för hästen. Detta baserar jag på mänskligt dragande av vagn :D

snigelfarmor skrev:
återkommer med min vetenskapliga undersökning ;)

/jenny
Jättebra! Då slipper jag testa själv. Mina kallblods lokselar har jag ingen större lust att klä mig i.
Annars gör jag gärna egna vetenskapliga undersökningar. Har bl.a. gått med flughuva på mig en hel dag (blev inte trött i ögonen), och suttit en dag i solen med ett insektstäcke över mig (det var inte varmare än utan täcket, faktiskt svalare)
Men som sagt, här inväntar jag ditt resultat. ;)

men hade du draglinor då???
ska man testa det måste ju en gå o hålla vagnen, medans jag drar i linorna :)

och har du något kort på flughuvan?
/jenny

Inga draglinor. Månne det blir nån skillnad beroende på vad man har för slags draglinor, jag har travmodellen utan svängel alltså.

Liknande trådar

Körning Nu kommer halkan och detta är min första vinter med vagn (2-hjulig rockard) och körponny, jag vill helst fortsätta köra och inte vila...
Svar
19
· Visningar
2 885
Senast: Egonson_
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 271
Senast: Mezcal
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 422
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Ja går det? När vi fick hem vår shettis för ganska exakt ett år sedan, hade han bara stått ett halvår (eller mer, är inte helt säker)...
Svar
12
· Visningar
2 333
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama