Köra i Snö?

Sv: Köra i Snö?

Varför har du inga draglinor? Ärligt talat förstår jag inte varför folk ens kör nåt utan draglinor, speciellt om du kör i snö eller sand.

Jag har travrockard, travsele, och en bred kortbrösta med egensplitsade draglinor och hemmagjord svängel. Jag fäster den på vagnen med ett kohalsband som jag kan justera och det är starkt.
Billigt, och allra bäst för hästen. Skav är nåt jag sett ofta på travhästar, ibland tom på rumpan efter tömmarna. Med en svängel undviker du det på bogen iallafall. Fördelen med svängel på travsele är att du inte behöver spänna selen nåt. Jag får in en hand mellan mage o gjord. Mindre skav där oxå alltså.
I Norrland kör många med rullande svängel (block o rep) och det är ju ett alternativ som finns speciellt för travvagnar. kostar 600 i kit. billigare än att fixa själv faktiskt. Jag säger så för att jag är uppflyttad skåning :) men tyvärr har inte skåningarna fattat det där med svängel riktigt... bland travet alltså.

En bild på Donna :) som dessutom är en travhäst!

Senast ändrad av en moderator:

Vilken fin häst du har! Den där svängelmodellen går i arv (eller vad man ska säga...)! :D

Senast ändrad av en moderator:

hm .. en fråga; sitter draglinan fast i ringen på skakeln ?? eller är det bara så att du inte spänt för klart !? *hoppas*

draglinan sitter väl bra??? snyft, trodde jag gjort allt rätt!

Vad tror ni om mig ?? den sitter i baksele hållaren :) och visst är det en snygg svängel, så himla bra! (tack Nora!) Volleybollstång och korem! snodd dessutom!
rekommenderas inte.. :devil:

Hon kan vara fin..i boxen ser hon ut som en kossa faktiskt! en fin kossa förvisso. Ska bli kul och se henne utan en dm hår till sommaren. haft henne 3 veckor imorgon. *gladare o gladare för varje dag*
/jenny o Donna

Ja jag tänkte väl det!! Och jag har ju inte kommit på det själv utan lärt mig från en annan!

Liknande trådar

Körning Nu kommer halkan och detta är min första vinter med vagn (2-hjulig rockard) och körponny, jag vill helst fortsätta köra och inte vila...
Svar
19
· Visningar
2 885
Senast: Egonson_
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 271
Senast: Mezcal
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 422
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Ja går det? När vi fick hem vår shettis för ganska exakt ett år sedan, hade han bara stått ett halvår (eller mer, är inte helt säker)...
Svar
12
· Visningar
2 333
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama