Köra hästtransport på vinterväglag?

S

skumpan2000

Gör ni det?

Jag har träning nästa torsdag och det är tveksamt om snön kommer försvinna här innan dess... :( Jag är så jäkla träningssugen och hästen går kanon just nu så jag vill väldigt gärna åka, frågan är om man vågar. Jag vet att de andra ska göra det och om jag nu bestämmer mig för att åka så får pappa köra åt mig isåfall.

Hur gör ni som tränar kontinuerligt nu när det är vinterväglag???

Lite smö/is på backen som legat ett tag hindrar inte mig. Men om det kommer en massa nysnö så att det finns risk att köra fsat så kör jag inte själv i allafall.

vi kör,e de bara "fint" väder och snö gårde ju hur bra som helst att köra...vägarna e ju vi gjorda

de problemt vi har här nere e att det bläser så vägarna lätt fyker igen..

Det enda jag undviker är blixthalka och stort sn´öfall (som inte hunnit röjas). Man får se till att man har bra däck och använder förnuftet.

Jag håller med de andra, men måste tillägga att jag tycker bara man ska köra i besvärliga väglag om man har god vana av att köra transport på vintern. Själv kör jag ett par dagar i veckan ( utan häst) och hämtar mina höbalar, smal och krokig väg så träning blir det.... sedan när jag kör mina 3 km till ridhuset så är det lugnt ( kör för att hästen transporttränas, annars ridit)

Ta det lugnt, bromsa i tid..... gasa inte förrän du har ekipaget rakt. ( min körlärare ekar i bakhuvudet)

Jag kör med bara bilen först, kör ganska aggresivt och kollar hur halt det är och hur mycket snö det är på vägen och bestämmer mig efter det. Jag var på kurs mån- tis (29-30/12) och då hade jag stannat hemma om jag inte hade betalt kursen i förväg, det var modd och halt och inte ett dugg roligt. Det viktigaste är att man känner sig säker och kör långt under marginalerna, i detta fall mellan 40-60 km/h. Jag har en AWD och nya däck på kärran för att öka säkerheten. Är man inte van att köra bil i halt väglag och köra transport med levande last är det dumt att ge sig ut. :bump:

Är det blixthalka kör jag inte och inte heller om det är snöstorm. Annars kör jag oavsett. Skulle jag köra utan last så kunde jag testa även blixthalka och snöstorm.

Men är man inte van vid att köra bara bil när det är vinterväglag så kanske det inte är så bra att på det ännu ha släp med häst i.

Skulle jag inte köra hästen i släpet när det är vinterväglag, skulle jag inte kunna rida för tränare vintertid, för jag har ingen tränare här på orten där jag bor... :smirk:

Men är det REJÄLT med snöfall så stannar jag hemma. Eller om det är snorhalt med tex underkylt regn. Då anser jag det FÖR farligt att ge sig ut med häst och kärra.

Men jag tar alltid lång tid på mig när det är vinter, kör sällan i de tillåtna 80 km/h då.

Jag är 19 år, har haft körkort i 1 år, jag kör vad det än är för väglag.
Körde senast för 3 dagar sedan, var -15 och snö/is. Kör man bara med sunt förnuft och SAKTA så klarar man sig väldigt bra..
Åk och träna du.. Hur gör du annars om du anmält till tävling och det är snö på vägen?

Mvh Lisa..

Nja, det beror väl på vilket slags vinterväglag det är. Är det mycket snö eller blankis avstår jag, har framhjulsdriven bil och en häst som lever rövare i transporten, så jag tar nog det säkra före det osäkra.
Är det däremot "vanligt" vinterväglag med lite snö och lite is är det helt okej.

ja,annars skulle jag inte få träna största delen av året med någon annan än mig själv som sällskap. Övning ger färdighet.

Tack för era lugnande ord! Underlaget är än så länge okej här, varning för mer snö men vi får väl se hur det blir med den saken. Men jag tänker inte köra själv, pappsen får offra sig, eller rättare sagt, han vill köra.

Hade det varit tävling och skitväder hade jag självklart inte åkt. Jag vill inte riskera mitt eller hästens liv för en tävling! :smirk: Men som sagt, än så länge är vädret stabilt och vägarna okej! :)

Gasa inte förrän du har hela ekipaget rakt, tack för tipset! Ska jag påminna farsan om på torsdag både en och två ggr! :D

Jag kör på vintern, men inte om det är snöstorm eller blixthalka.

Har det fallit mycket nysnö och det finns risk för att vägarna inte är röjda = jag kör inte.
Normalt vinterväglag med allt vad det innebär med snö och halka = jag kör. :)

Vi har gett upp och struntar i träningarna på vintern. Snön ligger inte så länge här ändå och vi är inga tävlingsmänniskor som måste vara ute först och sist ;)
Man jag tycker det är ok att åka om man behärskar situatuionen, min mamma kör ju mig ( :o är ju över 18) och hon gillar inte att köra på vinterväglag så då får det bli.

jag och min familj kör även fast det är snö.
har man en bra transport och en 4-hjulsdriven bil går de bra.

Inte jag, har inget körkort än. :smirk: Men jag låter ingen ge sig iväg med min häst på väglag som inte är att lita på. Men jag tränar ju hemma där han står så jag behöver inte bekymra mig heller. Tycker att säkerheten går före träningen faktist.

Nyligen var det en här hos oss som gav sig iväg till ridskolan(ca 3 minuter från sitt eget stall med bil) för att träna som vanligt. Det slutade med att transporten hamnade(halkade bakåt med bil och allt) i diket precis innan de skulle svänga in hemma igen och luckan på transporten blockerades helt. Efter en sån händelse skulle jag aldrig förlåta mig själv.

Sv: Köra hästtransport på vinterväglag?

Puttar upp tråden.

Brukar undvika att köra hästtransport på vintern i största möjliga grad, men nu är jag nästintill tvungen, då det är akut, har försökt få tag på en b-kortslastbil utan framgång.
Hade ni gett er ut? Större delen av färden kommer gå på motorväg, men även lite på mindre vägar. Transporten är en BOJ, både bil och släp har året-runt-däck. Bakhjulsdriven bil.
Vägarna är ju snöfria, men är orolig för halkan.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 461
Senast: Jeps
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 404
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 321
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar