köra häst utan bett?

Sv: köra häst utan bett?

Hackamore kan många gånger jämföras med ett stångbett...

Hästar springer inte med munnen.... "nödbromsen" på en häst sitter över näsan om man nu ska klämma någonstans, drar man i munnen på hästen så springer dom ju ofta bara ännu fortare. Ser ingen anledning till att det inte skulle gå att köra bettlöst... många andra djurslag körs dessutom utan bett så att det är så "nödvändigt" på häst handlar nog mycket om tradition.

Utveckla gärna den första delen i ditt inlägg...

Och sedan... jag har inte haft en häst som inte stannat när jag har tagit den i munnen. Och har aldrig haft en häst som springer fortare för att jag tagit dem i munnen. Beror nog helt på skolning tror jag. Är hästen väl bekant med att den ska sakta av/stanna eller på annat sätt reagera när man tar den i munnen så kommer den alltid att göra det utom i en situation då den helt har blockerat sig och då kommer inte ett tryck över nosen att fungera heller..
Viktigt däremot tycker jag är att när de börjar bli starka eller sticker att man kan få dem att ta ner huvudet istället för att springa med det rakt upp och då vill jag ha ett tryck inacken istället (ex. med postkandar, grodbett, liverpool) Tryck i nacken lugnar f.ö de flesta hästar (iaf. mina) medan jag har haft häst som reagerat med kraftigt obehag för tryck över nosryggen.

Jag har kört in alla mina hästar med sidepull och förra hästen jag körde in hade problem med tänderna under en lång period så han körde vi länge med sidepull (en varmblodstravare)
Grundar man bra tex på en ridplan eller efter en lugn väg så märker man ju om det funkar på den hästen eller ej.
Drar hästen iväg av ngn anledning så gör den det vare sig du har bett eller ej.

:bow::bow::bow:

jag har kört både varmblod och shettis i grimma utan problem. vi måste visa lite tillit till våra hästar. och som föregående "talare" skrivit, så spelar det ingen roll om du har bett eller inte om det skulle hända något.

Men man måste även visa respekt för sin omgivning! Möter jag ett ekipage utan bett i ett samhälle blir jag inte glad, och kommer både prata med denne och be en stilla bön att inga barnvagnar är ivägen.

Jag kan jämföra lite såhär...en enkel tanke. Shettis, vill beta, sätter nosen i backen med grimman två barn släpar efter för glatta livet :) Sätter man på ett stångbett så kan den omöjligt göra det. Trycket på nosen är ingenting jämfört mot ett stångbett som i rätt händer verkar neråt och bakåt. Och ligger stilla utan påverkan när man inte tar i det.
Alla hästar kan givetvis skena ändå, men jag tror att ett stångbett kan förhindra ett sken.
Som någon härinne sa, så låt de saliga ha sin tro. Både min och eran. Men håll er på inhägnade område :)
Jag har själv ridit mycket på bettlösa träns och tycker de är jättebra, i ridningen.

instämmer helt med dej.
tänk om en barnvagn dyker upp eller ett barn kommer framför. då vill jag ha ett riktigt bett jag litar på.

någon som vet om det inte finns någon lag om bett på häst på allmänna platser, jag är osäker men vet att om man kör par så ska hästarna ha stångbett.

kan bara tala om egen erfarenhet. jag har försökt få stopp på ett skenande... de va de väl inte riktigt för jag fick ju stopppå dem. men det tog tid, jag hade tränsbett på båda och kan ju bara jämföra med dom gånger jag suttit bakom stora hästar som satt fart. hur snabbt dom stannar på stång,
jag skulle aldrig våga köra i bara grimma, ett arabsto jag haft förut, som var helt röststyrd, jag red henne på uppvisning utan träns, på fritt fält i full galopp och tvärnita på komando.... jag red henne ibland i bara grimma men när hon ville sej på ett bus så har man inte en chans.

inkörning gör jag först i bara grimma tills de lärt sej komandon och styras, men då har jag en som går brevid så länge inget bett sitter i tömen.
Bara vår lilla slöa hingst körde jag utan bett när han var två år, på små vägar där ingen trafik eller annat folk fanns, men han var ett extremfall. och nu skulle jag aldrig våga det.

någon lag finns inte, men kanske att försäkringsbolagen har någon klausul vid uppdragskörning? Men det är ju inte krav ens på hjälm när folk kräver olycksfallsersättningar så...tycker inte man ska få ett skit helt ärligt om inte hjälmen varit på.

Det jag ifrågasätter är den här tron att en metallbit gör så stor skillnad. Sedan kan jag hålla med om att stångbett kan vara den sista utvägen på en häst som skenar, stångbett är de oftast helt maktlösa emot. Men....förhoppningsvis kör man väl inga såna hästar?????

Angående barnvagnar, så förstår jag inte riktigt, i mötet med barnvagnen är bettet någon sorts säkerhet eller?

Jag har träffat barnvagnar när vi varit ute, jag känner inte direkt någon plötslig rädsla över att min unghingst inte går på bett då.... Jag är inte salig på min tro, däremot förstår jag inte riktigt tron att bett ger någon direkt ökad säkerhet. (stången förhindrar sken, men om det går så långt kan man väl knappast ha något vettigt säkerhetstänk från början.)

Som sagt, kan det vara så att det här med bett-kraven vid körning kommer från en värld där mycket av hanteringsproblem och grundtänk bygger på kedjor, stigbett, och snören åt diverse olika håll? Det finns andra tänk, möjligheter, och jag undrar också om det är något specifikt för Sverige eller bara för vissa kretsar - särskilt efter att ha sett gubben på Trainers Across Borders (vad hette han?) som jobbade med inkörning i Norge - inget snack alls om att han körde in bettlöst...och som sagt, på DVD´n kör han vad jag kunde se även på icke inhägnat område, med den grova bruksnordisen i vad vi som kollade på filmen kallade "travar-fart" (hahaha okej inte riktigt, det var en bruks och den såg ut att ta i ;) ).

Men Obs; jag hävdar inte att alla ska köra bettlöst eller bör göra det. Absolut inte, man ska köra på det som funkar för häst & ryttare tillsammans.

Men personligen kan jag väl tycka att jag helt enkelt inte kör en häst som jag inte litar tillräckligt mycket på för att känna mej HELT säker med att köra den på grimma... På samma sätt sitter jag inte heller upp på en häst i inridningsskedet, på en häst som jag inte är helt säker på är säker att ridas på grimma. Simpelt, det handlar om förberedelse... Och att inte gå vidare om inte hästen är redo, och om hästen av någon anledning inte skulle vara så trygg - så kör jag den helt enkelt inte. Då får den bli någon annan sorts häst istället :)

Islandshästen satt jag till och med upp på halsring första gångerna. Det är ju så enkelt om man får vara med från början, han funkade fint både för svängande och stoppande - i halsringen.... Kalla mej knäpp, men ja, jag ÄR en fjant som vill vara helt trygg i alla situationer och då handlar det om förberedelse, är hästen väl grundjobbad så hänger det inte på utrustningen....!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
410
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 943
Senast: Bowman
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 958
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 624
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka