Sv: köra häst utan bett?
Jag kör min unghingst i grimma. Jag startade en tråd om detta för ett tag sedan som blev rätt lång, de flesta här på forumet tycker det är galet att köra bettlöst.
För oss funkar det dock riktigt bra, och om det inte vore för den allmänna uppfattningen skulle jag gärna fortsatt köra honom bettlöst. Han har äntligen växt i min ridkapson nu också, så jag kommer kanske prova köra på den, den blir lite mer "exakt" än vad grimman blir. Hackamore skulle jag nog inte köra på personligen, det funkar ju som ett stångbett och kan vara lite klurigt vad gäller svängande signaler, men det är bara en personlig åsikt baserat på min egen unghingst - det skulle säkert kunna funka bra på en annan häst, och om man vill ha lite "extra tryck" i sina händer så är det ju lämpligt med ett hackamore (hävstångseffekt).
Min lille har svårt med bett, betydligt mycket svårare än andra "normala" unghästar, och hade han varit ridhäst hade jag inte satt bett på honom förrän tandfällningen var klar. Men nu är han för liten att ridas och dessutom funkar det alldeles ypperligt att köra honom bettlöst, så därav kännerj ag inte direkt något behov av att "ändra" mina åsikter. Men för att kunna träna på kurser/träningar för tränare, så vänjer jag nu sakta in honom på bett vid tömkörning, men det är ett långsiktigt arbete...
Jag har inte hamnat i en enda situation där jag känt behov av något "skarpare" på honom. Däremot kan jag nu när han börjar vara lite mer körd och jag vill jobba lite mer med placering och form, ibland vilja ha lite mer "finlir" än vad man kan få på bara grimma. Men en kapson avhjälper snabbt det behovet!
För mej är det självklart att det inte går att köra vilken häst som helst bettlöst. Men det finns hästar som går alldeles utmärkt att köra bettlöst.
Såg på DVD från Horse Trainers Across Borders (clinic hos Ellen Ofstad) en norsk kille som jobbade med inkörning - som körde in en häst bettlöst på clinicen/dvd´n. Inget snack där om att det var något konstigt eller annorlunda heller, den kördes bettlöst även ute i naturen.
Misstänker ibland att hysterin kommer från en hästvärld där man knappt vill eller kan hantera sina hästar till vardags utan kedjor, stigbett och diverse snören och grejer??????
(sorry för den sista brasklappen, men jag tycker det är märkligt denna tro på att en metallbit i munnen skulle göra så stor skillnad i säkerhet!)