köra häst utan bett?

ylvaaskersund

Trådstartare
jag har en gammal travkorsning som jag tänkte börja tömköra och sedan försöka köra in, problemet är att hon inte kan ha bett! jag rider henne med hackamore å nu är min fråga till er som kan det här: kan man köra en häst med ett hackamore eller finns det andra bettlösa alternativ? tacksam för hjälp

Sv: köra häst utan bett?

Det finns bettfria lösningar för körhästar också. I Holland har det blivit relativt populärt och i år fanns det en clinic under mässan "Paard en koets" (häst och vagn) i den Bosch som bara handlade om att köra bettlöst.
Här en länk till den Hollänska föreningen för bettlöst ridande och körande. Du kan ju alltid titta på bilderna.. http://www.bitloos.nl/
Vill du ha översättningar så hör av dig./ Gunilla

jag har en gammal travkorsning som jag tänkte börja tömköra och sedan försöka köra in, problemet är att hon inte kan ha bett! jag rider henne med hackamore å nu är min fråga till er som kan det här: kan man köra en häst med ett hackamore eller finns det andra bettlösa alternativ? tacksam för hjälp

Hackamore skulle jag inte ge mig på att köra med. Men prova kapson! Anders Eriksson (tömkörningsgurun) förordar detta.

när jag började rida Diana som hon heter hade hon ett vanligt tränsbett men gick ovillkorligen till anfall mot bettet, rullade med ögonen, öronen bakåt, la huvudet på sne och visade ALLA fina tänder. jag pratade med dåvarande ägare om problemet men hon hävdade att Diana bara var dum för att veterinären hade inte hittat ngr fel. efter ett år köpte jag Diana och köpte mej ett hackamore och efter ngr ggr slutade hon anfalla tränset, jag hade en sådan tur att jag delade stall med en hästveterinär med tänder som speciallitet så hon kollade Dianas tänder mkt noggrant och hittade inga fel men en avbrutetn kanintand i vänstra lanen vilket inte borde vara ngt problem rent fysiskt men helt klart har ngt hänt så för Dianas psykiska hälsas skull vill jag inte utsätta henne för bett igen.

Hackamore skulle jag inte ge mig på att köra med. Men prova kapson! Anders Eriksson (tömkörningsgurun) förordar detta.

Inom tömkörningen ja. men läs hans bok och se hans film så förordar han det INTE vid körning.

Det har varit långa diskusioner om detta tidigare, själv skulle jag aldrig komma på tanken att köra bettlöst.

Det kanske inte är något alternativ för dig men det finns ju väldigt många bett på marknaden idag. Tjocka, tunna, gummi, järn, metall, med äppelsmak, ledade, oledade, med hävstångseffekt, med hisseffekt, med tungfrihet osv... Du kanske kan prova ett annat sorts bett? Jag skulle personligen aldrig köra utan bett, undantag möjligtvis på ridbanan. Aldrig ute i skogen eller efter vägen. Men det är ju jag det.

Jag skulle aldrig våga köra en häst bettlöst, kan hända så mycket även med världens snällaste häst.

Prova gärna på en liten ridbana, men kanske ännu hellre låt bli. Tömkör hellre om det är att du vill jobba henne utan tyngd på ryggen. Då fungerar kapson utmärkt!

Vill gärna höra mera om holland och om hur åsikterna är där om bettlöst. Bara för att folk gör det är det kanske inte accepterat?

Kan det inte vara så att det var den förra ägarens hand eller attityd som gjort henne aggressiv mot tränset? Vad hade hon för bett då? Gick hon inte att rida med bett eller var det bara tränsningen som var jobbig?

Ett rakt bett eller något annat nytt för henne kan vara lösningen..våga prova.
Är hästen trevlig i övrigt ser jag det bara som positivt om hon körs in, det är omväxlande och nyttigt och roligt att kunna ta med sig vänner ut.

Kan inte svara på din fråga men min häst gillade verkligen inte sitt bett. Vägrade att ta det (jag fick muta med godis för att ens ha en chans att få bettet i munnen på honom). Sedan köpte jag på vinst och förlust ett annat bett, väl hemma upptäcker jag att betten är identiska - vanliga tredelade bett. Den enda skillnaden är att det nya är i "gul" metall medan det gamla var i "silver".

Men hästen märkte skillnad. Det nya bettet har han inte något emot. Det gamla var ett billigt bett typ Hansbo eller något, det nya är ett Sprenger - men ingen jäkel kan se skillnaden med blotta ögat förutom som sagt var på färgen.

Det jag vill säga är att du kanske borde överväga att ge dig in i bettdjungeln och försöka hitta ett bett din häst gillar? Det kanske finns ju.

Jag skulle aldrig våga köra en häst bettlöst, kan hända så mycket även med världens snällaste häst.

Och du menar att det inte händer när du har bett på den??? Har hästar med bett aldrig skenat eller varit ute för olyckor??

Jag tror på bettlöst om man har en lydig häst som är väl inkörd. Jag tömkör ofta i ridkapson eller lindell och steget till att köra dem med densamma är inte så främmande. Nu har jag en tidsaspekt på mig när jag kör in andras hästar och skulle bara göra det med mina egna än så länge. Såg clinicen i Holland som Gunilla nämnde och det ser mycket bra ut med bettlöst!! Hästarna gick fint.

Jag kör min unghingst i grimma. Jag startade en tråd om detta för ett tag sedan som blev rätt lång, de flesta här på forumet tycker det är galet att köra bettlöst.

För oss funkar det dock riktigt bra, och om det inte vore för den allmänna uppfattningen skulle jag gärna fortsatt köra honom bettlöst. Han har äntligen växt i min ridkapson nu också, så jag kommer kanske prova köra på den, den blir lite mer "exakt" än vad grimman blir. Hackamore skulle jag nog inte köra på personligen, det funkar ju som ett stångbett och kan vara lite klurigt vad gäller svängande signaler, men det är bara en personlig åsikt baserat på min egen unghingst - det skulle säkert kunna funka bra på en annan häst, och om man vill ha lite "extra tryck" i sina händer så är det ju lämpligt med ett hackamore (hävstångseffekt).

Min lille har svårt med bett, betydligt mycket svårare än andra "normala" unghästar, och hade han varit ridhäst hade jag inte satt bett på honom förrän tandfällningen var klar. Men nu är han för liten att ridas och dessutom funkar det alldeles ypperligt att köra honom bettlöst, så därav kännerj ag inte direkt något behov av att "ändra" mina åsikter. Men för att kunna träna på kurser/träningar för tränare, så vänjer jag nu sakta in honom på bett vid tömkörning, men det är ett långsiktigt arbete...

Jag har inte hamnat i en enda situation där jag känt behov av något "skarpare" på honom. Däremot kan jag nu när han börjar vara lite mer körd och jag vill jobba lite mer med placering och form, ibland vilja ha lite mer "finlir" än vad man kan få på bara grimma. Men en kapson avhjälper snabbt det behovet!

För mej är det självklart att det inte går att köra vilken häst som helst bettlöst. Men det finns hästar som går alldeles utmärkt att köra bettlöst.

Såg på DVD från Horse Trainers Across Borders (clinic hos Ellen Ofstad) en norsk kille som jobbade med inkörning - som körde in en häst bettlöst på clinicen/dvd´n. Inget snack där om att det var något konstigt eller annorlunda heller, den kördes bettlöst även ute i naturen.
Misstänker ibland att hysterin kommer från en hästvärld där man knappt vill eller kan hantera sina hästar till vardags utan kedjor, stigbett och diverse snören och grejer??????

(sorry för den sista brasklappen, men jag tycker det är märkligt denna tro på att en metallbit i munnen skulle göra så stor skillnad i säkerhet!)

Vad roligt att du vill köra in din häst! Jag hoppas att det går bra och skulle gärna vilja veta hur det går!
Visst kan man köra bettlöst, även om jag inte tror att det är tillåtet att tävla på inom någon utav kördiciplinerna. Se till att det fungerar bra i tömkörningen så att du och hästen vet vart ni har varandra (överstyrt/understyrt, lång eller kort bromssträcka) innan du kör för vagn. Inom travet används sk. körgrimma (fråga på trav så tror jag du kan få lite mer input).Sidepull funkar också. Med hackamore är det viktigt att komma ihåg att hävstångseffekten ökar med tömmens längd.
Lycka till!

Jag hittade flera bett i en större butikskjedja som säljer häst utrustning här i närheten, Betten var från hansbo och nästan alla i modell vanligt tränsbett tvådelat, var hålen där ringarna löper aldeles för stora.
Det var en elev hos mej som köpt ett bett där, men blev underkänt av mej och hon lämnade till baka det, jag gick dit och tittade och nästan vartenda bett var för stort glapp, när jag kände med fingret mot där ringen löper klämde jag mej direkt så jag fick en blodblåsa. jag påkallade givetvis detta för personalen som tog undan dom direkt, men jag undrar ju hur många som redan har köpt dom och dom finns ju i hela landet troligen. inte konstigt om hästarna vägrar stoppa betten i mun, det blir ju värsta tortyr redskapet. så kontrollera betten ordentligt innan ni köper ett.

DET kan det ju ha varit...stackars kusen i så fall. Måste kolla mitt andra bett när jag kommer till stallet i kväll.

Jag har kört häst i såväl grimma som kapson i samband med inkörning... många hästar blir mest bara stressade om man "drar" dom i munnen och då kan man med fördel använda grimma eller kapson till dess att dom har lärt sig vad man är ute efter, sen kan man gå över till att använda kapson i kombination med bett - första tiden kan bettet sitta i munnen utan tömmar/tyglar så att hästen vänjer sig vid att ha metallskrot i munnen, sen kan man ha dubbla tömmar/tyglar och gradvis gå över till att använda bettet mer och mer.

Hackamore är många gånger det sämsta bettlösa alternativet, sidepull eller kapson är ofta bättre alternativ.
Ett hackamore är som regel mycket skarpare än många bett plus att det är svårt att böja/ställa en häst åt sidan med hackamore - ofta lägger hästen mest huvudet på sned - så hackamoret används mest bara som "nödbroms".
Hackamore kan många gånger jämföras med ett stångbett...

Med en häst som har negativa reaktioner och erfarenheter av bett kan man behöva köra in på nytt, gärna då med en annan typ av utrustning än vad man hade till hästen när det gick snett.
Se till att du har folk som hästen litar på som kan gå bredvid hästen och ge den stöd och vara beredda att hjälpa till med korrigeringar... 3 man är lagom, en som "kör" och en som går med på var sida av hästen.

Hästar springer inte med munnen.... "nödbromsen" på en häst sitter över näsan om man nu ska klämma någonstans, drar man i munnen på hästen så springer dom ju ofta bara ännu fortare. Ser ingen anledning till att det inte skulle gå att köra bettlöst... många andra djurslag körs dessutom utan bett så att det är så "nödvändigt" på häst handlar nog mycket om tradition.

Knäpp som jag är så skulle jag våga köra utan bett, men jag tar inte risken som tur är. Fast ibland är det frestande att testa sätta på en repgrimma till körturen :D

Angående många djurslag, har ni inte sett på Animal Planet den lilla reklamsnutten med en same som kör en ren? Den renen körs vad jag kan se bara med ett snöre runt halsen, inte ens någon grimma.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
410
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 943
Senast: Bowman
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 958
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 624
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka