Köra häst med broddar (främst Thule)

Aquakatt

Trådstartare
Hej alla!
Tänkte höra hur ni tänker ang att köra häst med broddar i transporten. Om ni kör nu (när det kan vara halt), kör ni då hästen med eller utan broddar? Om med, vilken typ av matta har ni i transporten?

Jag har själv en Thule Royal -11. Golvet består av gjuten gummimatta (tror jag, slät och går inte att ta ut.) Själv har jag varit mycket tveksam till att köra hästen broddad i transporten. Största anledningen till detta är att jag inte vill att mattan/golvet skall ta skada. Hästen står oftast lugnt och är väl inpackad i skydd, så för hennes del känns det som att broddar är ett bra alternativ, man vill ju inte komma och mötas av is när det är dags för avlastning. Men är som sagt rädd för att broddar ska skada den skyddande gummimattan.. Några erfarenheter?

Ni som har Thule - kör ni broddat? Hur fungerar det?

tack på förhand!:bow:

Sv: Köra häst med broddar (främst Thule)

Jag tar aldrig ur brodden för att köra hästen. Och ja, golvet tar skada. Det bästa du kan göra är att försöka skaffa en extra gummimatta att lägga över den andra. Jag har sett olika varianter. Antingen skaffar du en hel matta eller en mindre bara för själva spontan. Dock kan jag säga att i min transport märkte jag först att mattan tog skada av brodden när jag körde minst en dag i veckan hela vintern med stort halvblod och 4-broddat. Innan har jag aldrig uppmärksammat det problemet. Det är dessutom bara där frambenen är som jag märkt av tydligt att det slitit. Jag har dock inte Thule.

Jag har en broddmatta i fram eftersom min häst står och skrapar när hon blir otålig. Tåbrodden sliter ut mattan annars. Sen har jag ordentligt med spån i transporten.
Har dock inte heller thule men det är väl egentligen samma i alla transporter ;)

Jag har alltid ett tjockt lager spån i transporten + att min häst inte skrapar o lever om. Kör broddat, både gräs o is.

Man skall aldrig köra en häst broddad om man inte har lagt dit en lös matta ovanpå den limmade mattan. Problemet är att oavsett om du har mycket spån eller inte så trycker brodden igenom mycket fint i mattan vilket i sin tur resulterar i att limmet löses upp av fukten och mattan släpper, för att sedan bubbla sig. Har sett detta ett otal gånger.
Skall man köra hästen broddad så lägg in en lös matta ovanpå befintliga mattan, det räcker inte med mycket spån.
Sen tycker jag att man skall se det som så att man får en hög punktbelastning på antingen 2 eller 4 punkter på var hov. När dom står stilla under transport.
Mitt råd är att skruva av broddarna innan transport.

Jag tar aldrig av brodden, det kan ju vara isgata när man kommer fram dit man skulle.
Jag har mycket spån i transporten för att skydda mattan.

Jag kör broddat, men har dubbla mattor. Först det gjutna gummigolvet och sen en matta över det, köpte till det som extra utrustning. Jag har Böckmann men borde väl finnas extra mattor hos andra märken också?

*KL
Tack för alla svar!:bow:
Som det känns just nu så lutar det åt att vi köper en extra gummimatta och lägger in, det känns helt klart bäst att kunna köra broddat när det är halt. Har slängt iväg ett mail till min ÅF idag o hoppas på att de har sådana/ kan ta hem :).

Jag kör alltid med brodd på vintern (vågar dock inte med gräsbrodden) av säkerhetsskäl.
Har en Boj med gjuten gummimassa på golvet och det har jag lyckats ta hål på en gång trots tjockt med spån, så numera har jag en lös gummimatta som jag lägger över om jag kör med brodd. Gummimattor finns lite av varje att köpa av släpleverantörerna, men de flesta är snordyra. Själv har jag kommit över en bit armerat transportband i gummi som jag använder (känner du någon inom industrin?). Blir dock rätt halt om man inte har brodd, så den åker ut om jag kör utan.

I annat fall kan man göra som en stallkompis som lagt in en gummimatta som man brukar ha i kostall. Det funkar ypperligt det också.

Jag har hellre hål i mattan än en häst som har fläkt sig så jag har kört med brodd när det har varit aktuellt. Fråga någon bonde i närheten, ofta har de gamla gummimattor som de inte använder som du kan lägga in om du kör ofta.

Kört broddade hästar massor av gånger i vårt Thule (-10), har blivit små mikroskopiska hål (typ 0,5mmx0,5mm eller mindre) men absolut inget som gått igenom mattan ner till golvet. Har fått en 1 cm repa på rampmattan men den var enkel att laga med lim.
Ha mycket strö (spån) samt en extra gummimatta vid framhovarna om hästen skrapar.
Hellre hål i mattan än att hästen halkar omkull på blankis utanför släpet!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett 165 cm sto och en 1 meter shettis. Behöver lasta dom tillsammans i min transport och köra en sträcka som kommer ta ungefär... 2 3
Svar
43
· Visningar
6 318
Senast: D&D
·
Utrustning Någon som redan har fått problem med sitt golv på Thule Royal/Prestige? Eller kanske släp med liknande lösning på golvet? (hellimmad...
Svar
8
· Visningar
9 207
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 689
Utrustning Vad ska man tänka på då? Att kolla så golv, ramp, väggar etc. är i bra skick, inget i transporten hästen kan skada sig på, bra...
Svar
5
· Visningar
1 717
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31