köra enhästsläp

karolinakempe

Trådstartare
hej!
jag har inte så stor kassa till ett släp och har hittat ett enhästarsläp jag undrar nu om det finns någon som har erfarenhet av sådant släp.
hur är de att köra?
kan de välta lätt( min stra skräck)?
snälla hjälp..:(

Sv: köra enhästsläp

Personligen så gillar jag dem inte.Tycker att de går ostabilt på vägen samt vid lastning så är det som ett trångt hål att gå in i för hästen.Vet många hästar som är svårlastade i ett sådant släp men inte i sk. 2-hästars.Absolut stabilaste att dra är boogiesläp,oki att de är dyrare men mkt stabilare.Ang. om enhästars har lätt för att välta så kan jag inte uttala mej om det.

hade hellre köpt ett två-hästars, modell äldre. Blir mer rymd, ljusare och luftigare för hästen, tror jag.

Dessa enkelsläp känns väldigt.. Små.. Vet med mig att jag aldrig skulle få in Armani i ett sådant släp, om jag så försökte tvinga honom.

Jag har en enhästars boggiekärra. Henra Amazone.
Först var jag jätteanti enhästas, men när jag stod där hos försäljaren och kikade på en och tvåhästassläpen så verkar det ju stabilt och bra. Och det var ljust och vra talhöjd och allt... Men går min bredåkare ens in? Säljaren var så säker på att jag och hästar skulle trivas med släpet att hon lovade att jag fick komma och byta till tvåhästassläpet (bara lägga mellanskillnaden till det större) om min häst inte skulle trivas.
Han trivs BRA. Inga som helst problem att lasta. Släpet ligger STADIGT på vägen både tomt och lastat, u låga hastigheter och i högre (har provat 110 km/h). Det sbajar inte när jag kör om, eller ens om jag blir omkörd av en stor lastbil.
Hellre en enhästars boggie än en tvåhästas enaxlad. Kika på Henras släp, jag är jättenöjd!

ok.. nu bir jag osäker..
det är en enaxlad enhästars kanske inge vidare då..
min häst får jag nog in men ........
och han står som en gud i släpet också.
kanske ska sattsa på en dubbel.
boogi har jag verkligen inte råd med... tyvär..

Polisen rekommenderar enhästars. I flertalet artiklar.

Säkert (lättare att få två axlar till vanlig personbils dragvikt), bekvämare för hästen att åka (två axlar), stadigare och lagligare.

Finns som jag ser det inga direkta nackdelar med enhästars om man inte vill köra två. Då är nackdelen uppenbar.

Edit: ser nu att det rör sig om en enaxlad. Då går tvåaxelfördelen helt klart bort. Den är gammal kan jag gissa? Då är min tvekan större, men det har främst med åldern att göra (mycket att byta, blir dyrt. Oftast litet släp med dålig luft)

Det som Polly m. prata om är ett modernt enhästars- dvs mkt bredare än de äldre.
Ett sånt är helt OK o ger inte vingelutrymme som i ett 2-hästars utan mellanvägg.

Jag föredrar 2-hästar fast jag aldrig kör mer än en.
Det är även bra att kunna transportera övrig utrustning på den tomma sidan- även om väggen står snett.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 045
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 483
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
529
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama