Norrmejerier har en rejäl produktion. Mindre mejerier skulle startas. Självklart skulle vi ha mjölkproduktion.
Mejerimarknaden är såpass komplicerad så den diskussionen väljer jag att avstå.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Norrmejerier har en rejäl produktion. Mindre mejerier skulle startas. Självklart skulle vi ha mjölkproduktion.
Och å tredje sidan skulle vi inte ha någon mjölkproduktion alls i Sverige utan Arla, vågar jag påstå.
Kanske det... men jag anser ändå att de är för stora och kommit för långt från bönderna trots ägandet. Jag stödjer hellre mindre och småskaligt med mina pengar när det finns möjlighet.
Arla har köpt upp och lagt ner mindre mejerier, bl a Milko, tvingat mjölkbönder att acceptera lägre ersättning trots att de lovat att den ska vara oförändrad så nej, jag håller inte med om att det är Arlas förtjänst att vi har kvar någon mjölkproduktion i Sverige.Och å tredje sidan skulle vi inte ha någon mjölkproduktion alls i Sverige utan Arla, vågar jag påstå.
Så får man såklart tycka, men jag är ganska säker på att majoriteten av bönderna tycker annorlunda.
Arla har köpt upp och lagt ner mindre mejerier, bl a Milko, tvingat mjölkbönder att acceptera lägre ersättning trots att de lovat att den ska vara oförändrad så nej, jag håller inte med om att det är Arlas förtjänst att vi har kvar någon mjölkproduktion i Sverige.
Inte flera bönder jag har i min närhet... men när Arla sett till att det inte finns något alternativ så har de inget val.
Enbart svenskt och ekologiskt. Finns det inte ett sådant alternativ så väljer jag bort den typen av produkt. Om kravet för utevistelse för kor försvinner så kommer jag inte längre köpa mjölkprodukter (om det inte dyker upp någon märkning för mjölkprodukter som kommer från kor på bete vill säga).Handen på hjärtat, köper ni bara svenska mejeriprodukter?
Kunden väljer själv idag också eftersom det råder fri import, inget hindrar att Arla även i Sverige betalar mer för mjölk från kor som får gå på bete, lagkrav eller ej.Merbetalningsvilja uppstår inte ur lagkrav utan ur sådant kunden väljer själv. Pengarna måste ju komma någonstans ifrån. Om du ser på hur Sveriges ostmarknad har utvecklats sen EU-inträdet så är det inte sådär väldigt självklart att svenska konsumenter väljer svenska mejeriprodukter. 60% av all ost vi äter är importerad.
Precis. Skånemejerier är inte direkt små de heller..Norrmejerier har en rejäl produktion. Mindre mejerier skulle startas. Självklart skulle vi ha mjölkproduktion.
Gefleortens eller Helsingland-Värmlands mejeriföreningar.Arla har inte köpt upp och lagt ner Milko. Hade inte Arla funnits, vem hade då tagit över Milkos bönder, undrar jag?
Ägs inte Skånemejeriet av franska intressenter?Precis. Skånemejerier är inte direkt små de heller..
Arla är väl dessutom danskt om jag inte helt missminner mig?
Precis. Skånemejerier är inte direkt små de heller..
Arla är väl dessutom danskt om jag inte helt missminner mig?
[QUOTE="athena, post: 19419866
Hur har Arla sett till det menar du?
Gefleortens eller Helsingland-Värmlands mejeriföreningar.
Milko ingår i Arla numera och finns enbart kvar till namnet.
Ägs inte Skånemejeriet av franska intressenter?
Det var de alternativen som fanns när Arla tog över Milko.Skulle t ex Värmlandsmejerier ha återuppstått tror du? Hur då??
Det var de alternativen som fanns när Arla tog över Milko.
Köpa upp mejeriföreningar så det inte finns vettiga alternativ kvar lokalt. De har också varit under luppen från Konkurrensverket, det var därför de inte fick köpa Grådö tex (tack och lov!). Det är aldrig bra när det blir en stor dominant spelare på marknaden.
Vi lär inte enas vad gäller Arla, jag viker inte en tum vad det gäller det företaget och fortsätter lägga mina pengar på andra svenska mejerier i första hand.