Kör olycka

C

camilla_lillrasmus

I söndas så var jag och en kompis ennelie ute och körde en varsin ponny. Vi hade kört en bra bit hemifrån när vi åkte förbi en gård med fullt med travhästar. Vi ser ungefär 6 personer som står vid hagarna, dom har en stor shäfer med sej som springer lös. Hunden får syn på oss och springer i full kareta mot oss. springer förbi ennelie som kör först , sen mot mej. vänder och gör en attack mot ponnyn som ja kör vilket inte bryr sej alls. Sen attackerar ponus som ennelie kör, han hugger mot bak hasarna. Hästen får panik och skenar imot en hage. Ennelie flyger ut ur kärran och hästen fortsätter. Sen när vi har fått liv i ennelie så åker vi bort och ska leta reda på hästen som sprang en bra bit, ungefär 1 kilometer om inte mer, men kärra på, vilket kan gå riktit illa. Jag hittar honom, ligger med ena skakeln över sej, ena under. Sitter alldså fast. En man som var med ner och hjälpte till får order från mej att hämta en kniv i huset som låg där. Sen fick vi skära upp selen för att få loss pontus.

Pontus klarar sej otroligt bra, eftersom de kunde ha gått illa.
Ennelie klarade sej bra förutom huvudvärk och öm i kroppen ( flög en bra bit, landade på frusen lera)

Nu är frågan, Eftersom det är allmänväg där. Så ska väl dom med hunden få betala skadorna på kärran + selen? Eftersom dom hade hunden lös?

Sv: Kör olycka

Vet inte vad som gäller lagmässigt men med lite samvete i kroppen BÖR de med hunden står för kalaset!!:devil:

Hundar ska va så pass lydiga att de fungerar i inkallningssituationer, annars ska de va kopplade!! TUR att det gick så pass bra trots allt!!

usch...det händer så snabbt och denna gången var ni ju helt oskyldiga! Vad sa de med hunden??

Nästa sele ni köper bör vara en sån med snabbkoppling så ni med ett lätt handtag kan få loss skaklarna från selen. Bra är oxå att ha snabbkopplingar på draglinorna. Vet tom de som har skothakar på bakselen, bara att rycka loss sprinten så lossnar allt. Och kniv ska sitta på vagnen.. men det är lätt att vara efterklok. Jag har faktiskt ingen kniv på min vagn heller, men efter din historia så ska jag sätta på det inför söndagens maratonträning.

Hur är det med tjejen och hästen nu då? Fy så rysligt det lät. Hoppas att hon kan köra sin häst i fortsättningen.

Man får ju inte ha hundar lösa om man inte kan kalla till sig dom i ALLA situvationer. Klart dom ska betala.

Jag har för mig att en hundägare har ett strikt ansvar för vad dens hund ställer till med, gäller iallafall om hunden biter folk. Fråga polisen!:idea:

Pratade de med hunden med er något ? Hade det varit min hund, däremot så är han så lydig att han aldrig skulle göra något sådant, men ifall att, då hade jag skämmts så gudförbaskat och jag hade med ögonaböj gått dit o kollat om jag kunde hjälpa med någonting, sedan gett mitt telefonnummer för en fet räkning..

Helt allvarligt så ska man ha sin hund kopplad vid alla tillfällen ifall den inte lyssnar på all inkallning och det tycker man att dessa personer borde ha vetat om.

Hej!

Guud vad läskigt!

Det är så vad som än händer en häst, även om hästägaren skulle göra fel. Så har hästen aldrig gjort fel. T.ex sparkar en häst sönder en bil. Ja då är det ägaren till bilen som får stå för ansvaret, även om det skulle vara ryttarens fel att hästen sparkar!

Så ägaren till hunden bör får ersätta allt, polisanmäl det, hunden kan ju faktist behöva avlivas.

Jag var ute o red för några månader sedan(vid gården), grannen har två mellanpudlar.

De odrägliga vovvarna kom springande mot min ponny, bryr sig inte om vovvar i vanligafall. Helt plötsligt hoppar den ena hunden runt Jazmines ben, hon blir ganska irriterad/rädd.

Utan anledning biter hunden Jazmine. Hon sparkade o träffade hunden, jäklar vad den skrek! Tur för ägaren att hunden inte skadade sig. Men Jazmine då, hon kunde ju blivit rädd för hundar förgott!

Än har ägarna till vovvarna inte lärt sig att hundarna inte ska vara ute själva om de anfaller hästar. Som grädde på moset så är de dessutom hästägare själva!

mvh Caroline

De med hunden ska väl helt klart betala och dessutom personligen komma å be om ursäkt! Jag har två grr när jag varit ute med hästar fått en hund som kommit å skällt (dock inte attackerat) å en ägare som stått å skrikit på hunden som inte lyssnat. min kompis ramlade av å fick hjärnskakning för att en hund skrämde hennes häst. hade ngt värre hänt så skulle hundägaren fått stått för allt! å det tkr jag i erat fall också! hundägare skall ha sina hundar kopplade! ingen av våra hästar är hundrädda då dem bor på ett hundpensionat med dagis, men de är ändå ett flyktdjur, så de kan inte skylla på hundrädda hästar iaf!

Det är så vad som än händer en häst, även om hästägaren skulle göra fel. Så har hästen aldrig gjort fel. T.ex sparkar en häst sönder en bil. Ja då är det ägaren till bilen som får stå för ansvaret, även om det skulle vara ryttarens fel att hästen sparkar!

mvh Caroline
nej det är fel.. om ryttaren har vetskap om att hästen brukar backa på och sparka på bilar har ryttaren skyldighet att gå in på en avstickarväg om det är möjligt.. stannar ryttare på vägen med vetskapen att hästen 100% kommer att sparka på bilen så är det ryttarens fel om bilisten stannat och tagit hänsyn..

visserligen är det svårt att bevisa men andra som känner hästen kan ju vittna om hästens beteende och ryttarens vetskap en detta och bilägaren kan vittna om att ryttaren inte alls styrt av vägen även om det varit möjligt..

man får inte styra hästen på bilar med flit.. man är inte 100% skyddad av lagen bara för att det är en häst..

I Sverige har vi strikt hundägaransvar vilket innebär att de so m hade hunden är skyldiga att ersätta alla kostnader..
Ta kontakt med hundägaren, polis och försäkringsbolag..
Och det stämmer som BeastieBabe säger: har man vetskap om att hästen kan sparka på grejer eller liknande så är det du som hästägare som är ansvarig för om det händer en olycka.
Vi hade en häst på skolan en gång som sparkade på bilar. han var med ut på tur och sparkade på en bil som körde om. hästn anföll bilen och skolan fick betala alla kostnader...

För hundar råder strikt ansvar enligt lag (1943:459) om tillsyn över hundar och katter.

Detta innebär att en skada som en hund orsakar skall ersättas av hundens ägare/den som hade att hålla tillsyn över hunden. Hundägaren kan anmälan händelsen till sitt hemförsäkringsbolag - där finns en ansvarsförsäkring som kan ersätta din väninna till den del skadeståndet överstiger hundägarens självrisk (vanligen kring 1500 kronor).

Skador på sele/vagn kan även anmälas på din väninnas egen hemförsäkring, många bolag ser händelser som denna som en trafikolycka och kan därför ersätta skadorna, vissa kan även se skadorna som så kallade allriskskador. Men det är ju bättre för henne om hundägaren anmäler skadan och får betala sin självrisk.

Rätt OT men eftersom tråden redan hamnat åt det hållet:

För hästar finns inget strikt ansvar i normalfallet. Dock skall det nämnas att det finns strikt ansvar för tamdjur (även hästar mao) i Lagen om ägofred (om tamdjuret skadar annans mark och marktillbehör efter att ha kommit löst) och i Byggningabalkens 22 kap 7§ rörande situationer där "fä dräper eller sargar annat fä"

I alla andra situationer får hästägarens eventuella ansvar bedömas utifrån Skadeståndslagen vilket innebär att man i de flesta situationer får göra en så kallad culpabedömning. Culpa kan ungefärligt översättas med vållande/vårdslöshet. En hästägare som genom oaktsamhet/vårdslöshet tillfogar någon annan en skada kan alltså bli skadeståndsskyldig. Om jag vet att min häst till exempel är rädd för bilar men ändå kör på väg där bilar passerar kan jag bli skadeståndsskyldig för eventuella skador på en förbipasserande bil till exempel. Om jag däremot har världens lugnaste och trafiksäkraste häst och den ändå får ett frispel och sparkar mot en förbipasserande bil är jag inte skadeståndsskyldig eftersom jag då inte varit oaktsam när jag valt att köra på vägen.

Vad gäller bilar skall vidare tilläggas att det för skador som orsakats genom trafik med ett fordon finns ett sorts strikt ansvar också - genom kravet på trafikförsäkring ersätts alla skador som ett fordon orsakar på någon/något annat. Så om min häst sparkar mot en bil och bilisten blir så rädd att han råkar köra på hästen så kan jag få ersättning för skadorna på hästen genom bilens trafikförsäkring (ibland kan man dock få en så kallad jämkning = nedsättning om man själv varit med och vållat olyckan).

Oavsett vilket... om ni bara vill komma ihåg en sak från detta lite röriga och ganska långa inlägg:

Om någon skadats av ert djur - anmäl skadan till det försäkringsbolag där ni har er hemförsäkring. Det finns en ansvarsförsäkring som kan hantera skadeståndsfrågan åt er i denna...

Fråga gärna om det är något ni undrar!

Hälsningar från Jenny, skadeståndsrättsjurist och skadereglerare inom ansvarsskadeområdet.

Ta kontakt med hundägaren, polis och försäkringsbolag..

Ska tillägga en sak apropå detta. Anmälan till hundägarens försäkringsbolag måste komma från hundägaren själv - den skadelidande kan inte anmäla händelsen på hundägarens ansvarsförsäkring. Däremot kan förstås försäkringsbolaget tala om hur man gör!

Vitsen med att anmäla sådant här till polis kan diskuteras. Om man är av uppfattningen att hundägaren har begått ett brott eller om hunden är farlig skall man förstås anmäla men i andra fall tycker jag personligen att det inte direkt finns någon anledning att anmäla händelsen. Men det är ju min uppfattning det.

Ska tillägga en sak apropå detta. Anmälan till hundägarens försäkringsbolag måste komma från hundägaren själv - den skadelidande kan inte anmäla händelsen på hundägarens ansvarsförsäkring. Däremot kan förstås försäkringsbolaget tala om hur man gör!

Vitsen med att anmäla sådant här till polis kan diskuteras. Om man är av uppfattningen att hundägaren har begått ett brott eller om hunden är farlig skall man förstås anmäla men i andra fall tycker jag personligen att det inte direkt finns någon anledning att anmäla händelsen. Men det är ju min uppfattning det.

har fått lära mig att det alltid är bra att ha pratat med polisen när det gäller försäkringsärenden.. En del försäkringsbolag är rent av sviniga ;-)

ja exakt! tycker också att det borde vara en självklarhet att iaf försöka ropa in hunden. Dom försökte ju inte änns. Inte ett ljud kom det.

Sen efter allt hade hänt så var det ju en ung tjej med och hjälpte oss, sen en äldre man. Dom sa bara att hunden inte brukar göra så ungefär. Inge mer om det. Sen så var jag och ennelie så himla chockade så vi tänkte ju inte på att fråga dom om något sånnt.

Ennelie åkte in till akutmottagningen dagen efter, för säkerhetens skull. Eftersom hon var väldigt hängig och trött. Huvudverk och yrsel. Men dom rönkade inte änns, utan sa att hon bara behövde vila. Så nu är hon bättre.

Pontus har det gått bra med. Som tur var ! Vet ännu inte hur han reagerar med kärran, kanske aldrig kommer att gå att spänna för honom igen. Han får iaf panik så fort han ser en hund och sparkar som bara den.

Okej, Jag berättade bara ur min synvinkel vad jag har vart med om/läst. :smirk:vi fick iaf den här informationen. Men visst alla kan ha fel :)

Då en häst, (fullt normal) sparkade in en bildörr på en tävling, sommar tid, kan ju varit en broms eller dyl.. Det fick ägaren av bilen stå för.

Sen så finns det en familj, inte fullt normal(driver en tillridningsanläggning eller något liknande), av ren ilska släppte de ut en häst på vägen då en bil precis skulle passera. De hatade personen(grannen) som åkte förbi gården, Då åkte den stackarsgrannen på det hela. Mycket synd.

(Denne man(grannen) hade ringt polisen tidigare(samma månad eller föregående månad) och berättat att en häst hoppade på tre ben ute i hagen. Hästen hade inget vatten, täcke(trots klippning o oväder) eller fått mat på hela dagen, polisen satt dit dem för vanvård m.m hästen avlivades då de hade en kraftig infektion ibenet).

Men de är klart polisen bedömmer från fall till fall. Men är det en olycka som händer, så fick vi den informationen =/ "att hästen har alltid rätt" Även i trafiken. Vilket jag tycker är fel:mad: Om det inte är så att de hästen förstör, tex en bil då det är föraren av bilens fel då denne tutat.

Skulle vara intressant att läsa om dett rätta om det jag läst/sett varit fel :)

Läste i en hästspalt i tidningen "hästen har rätt vad som än händer". Vilket är oschysst :( Men de är klart att man inte vill orsaka något med flit, vem vill ha det på samvete?:D

Någon som läst något som är rätt så man kan lära sig om man fått fel information? :)

Mvh Caroline

Senast ändrad av en moderator:

Då en häst, (fullt normal) sparkade in en bildörr på en tävling, sommar tid, kan ju varit en broms eller dyl.. Det fick ägaren av bilen stå för.

Det förefaller ha varit ett korrekt beslut. En olycka får den drabbade stå för och här fanns alltså en normalt sett väl fungerande häst med en sannolikt rutinerad eller erfaren ryttare = ingen vårdslöshet = händelsen var en ren olyckshändelse. Då är det upp till bilägaren att ersätta sina egna skador, ryttaren är inte ansvarig eftersom h*n inte varit vårdslös.

Sen så finns det en familj, inte fullt normal(driver en tillridningsanläggning eller något liknande), av ren ilska släppte de ut en häst på vägen då en bil precis skulle passera. De hatade personen(grannen) som åkte förbi gården, Då åkte den stackarsgrannen på det hela. Mycket synd.

I detta fall borde den familj som släppt lös hästen fått betala skadestånd. Möjligen inte hela skadeståndet dock eftersom det också var frågan om en skada i följd av trafik med fordonet och då brukar ersättningsnivån ofta hamna på 50%. Men allt beror på bevisbördan - familjen som släppt ut hästen kanske hävdade att hästen tagit sig ur en fullt fungerande hage (=ingen vårdslöshet) och det har då bilägaren svårt att motbevisa om det inte finns några vittnen eller liknande.

Men de är klart polisen bedömmer från fall till fall. Men är det en olycka som händer, så fick vi den informationen =/ "att hästen har alltid rätt" Även i trafiken. Vilket jag tycker är fel:mad: Om det inte är så att de hästen förstör, tex en bil då det är föraren av bilens fel då denne tutat.

Hästen kan aldrig bli skadeståndsskyldig. Inte älgen som springer upp på vägen heller, eller rådjuret som käkar upp dina tulpaner. Däremot kan hästens ägare bli skadeståndsskyldig om h*n agerat vårdslöst som sagt. Så om en orutinerad ryttare rider på en icke trafiksäker häst längs en bilväg och hästen blir skrämd och sparkar efter en förbipasserande bil kan ryttaren bli skadeståndsskyldig.

Eventuella skador på en häst när en häst till exempel kolliderat med en bil i trafik ersätts alltid ur trafikförsäkringen dock. Det kan bli frågan om jämkning men ofta ersätts hela skadan.

Läste i en hästspalt i tidningen "hästen har rätt vad som än händer". Vilket är oschysst :( Men de är klart att man inte vill orsaka något med flit, vem vill ha det på samvete?:D

Vad var det för tidning? Det låter som om du endera minns lite fel vad som stod i artikeln eller som om artikelförfattaren hade väldigt dålig koll...

Givetvis vill de flesta inte orsaka några olyckor, dessvärre finns det undantag :cool: Idioter finns lite varstans...

har fått lära mig att det alltid är bra att ha pratat med polisen när det gäller försäkringsärenden.. En del försäkringsbolag är rent av sviniga ;-)

Det är en ganska bra huvudregel att försäkringsbolagen ofta kräver polisanmälan - i de nu nämnda fallen brukar i vart fall inte jag kräva polisanmälan eftersom det sällan är fråga om något brott men jag kan förstås inte säga att alla försäkringsbolag gör så. En bra tumregel är att ringa sitt försäkringsbolag och kolla om man behöver göra en anmälan till polisen.

Den sista meningen tänkte jag först inte kommentera men... tja, var och en får ha sin uppfattning. Min personliga erfarenhet är dock att de som hävdar att försäkringsbolagen är sviniga ofta inte har läst sina villkor utan tror att försäkringen gäller för "allt" - och någon sådan försäkring finns i dagsläget inte att teckna...

Det är tråkigt tycker jag att folk blir så förbannade över att de inte har försäkringsskydd för en händelse som de ofta kunnat förebygga själva och där det dessutom tydligt framgår av de villkor man fått när man tecknade försäkringen att händelsen inte omfattas. Tyvärr lägger dock folk mer energi på att se till att DVD-spelaren har rätt funktioner vid ett köp av sådan än vad de lägger på att kontrollera vad deras försäkringar omfattar. Trots att försäkringen är så mycket viktigare.

Men det är klart, det är ju inte så roligt att läsa försäkringsvillkor.

Den sista meningen tänkte jag först inte kommentera men... tja, var och en får ha sin uppfattning. Min personliga erfarenhet är dock att de som hävdar att försäkringsbolagen är sviniga ofta inte har läst sina villkor utan tror att försäkringen gäller för "allt" - och någon sådan försäkring finns i dagsläget inte att teckna...

Det är tråkigt tycker jag att folk blir så förbannade över att de inte har försäkringsskydd för en händelse som de ofta kunnat förebygga själva och där det dessutom tydligt framgår av de villkor man fått när man tecknade försäkringen att händelsen inte omfattas. Tyvärr lägger dock folk mer energi på att se till att DVD-spelaren har rätt funktioner vid ett köp av sådan än vad de lägger på att kontrollera vad deras försäkringar omfattar. Trots att försäkringen är så mycket viktigare.

Men det är klart, det är ju inte så roligt att läsa försäkringsvillkor.

jo då försäkringsvillkoren kan jag rabbla rakt upp och ner om någon väcker mig mitt i natten... men vi blev svinigt behandlade när vi var inblandade i en trafikolycka nyligen. hade ringt polis men bärgarn tyckte det var onödigt att de kom ut så han ringde och sa att de inte behövdes. sedan frågar försäkringsbolaget efter polisrapport.. fanns ju ingen då bärgarn pratat med dem och då fick vi inte full ersättning för bilen. förlorade ca 30.000:- + massa krångel med flera utredningar så jo de beter sig svinigt och ha ALLTID en polisrapport att vifta med under näsan på försäkringsbolaget. många vittnen och gärna en filmkamera i pannan som filmar händelsen. (ska också nämna att ärendet beh. av konsumnetverket och att vi flyttade alla försäkringar inom fem minuter efter beslutet)

sorry ganska OT men....

Liknande trådar

Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 766
Senast: Milosari
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 322
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 050
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka