Kör OCH ridhäst

B

Bubben91

Ni som både kör och rider eran häst, hur mycket gär ni av varje? Vad rider ni när ni rider, alltså tränarn ni mycket och svåra saker eller rider ni mest för att det är roligt då? Typ skogen och så.

Vad behöver en körhäst för sorts träning?
Styrka och kondition förstår jag men är det något annat som man bör träna? Någonting som man kan träna från hästryggen? Är ute eftert lite variation i ridningen..;)

Förlåt om detta blev ett konstigt inlägg men mina frågor är:
1, Hur mycket rider/kör ni era hästar?
2,Vad gör ni när ni rider i så fall? (dressyr, hoppning, skogen)
3. Vad behöver en körhäst för träning?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kör OCH ridhäst

putput!!

Någon här måste väl ändå både rida och köra sin häst?

1. Rider kanske 1-2 ggr per vecka och kör 2-3 gånger per vecka. Däremellan tömkörning, löslongering, löshoppning, promenader osv.

2. Beror på vad man vill uppnå för resultat, varför man gör det och hur dagsformen och underlaget ser ut. Men det blir mest dressyr och uteritter med konditionspass osv.

3. Svårt att säga bara såhär men jag tycker att tömkörning är himla bra, och att man kör ett par gånger i veckan åtminstone så att "körmusklerna" hålls i trim. Jag tycker det är bra om man varierar träningen så mycket som möjligt, och rider/kör på varierande underlag.

Jag rider en gång i veckan kanske, och då mest dressyr för att böja mycket och för att träna yttertöm och lydnad. Galopper o klättring. Rider alltid med åtanke att det är en körhäst :)
Tömkör 1-2 ggr/vecka. Kollar liksidighet på volt.

Jag brukar passa på att träna halter med bibehållen form för då har jag skänklar o sits som extra hjälp på körkommandot.

Helst vill jag köra ponny, så då får jag kanske tumma på den både roliga och viktiga ridträningen..men än så länge har jag blivit benådad med kallblod och varmblod och andra bjässar som klarar av mig.

Nu under vintern får vi köra inne en dag i veckan, försöker köra ut en dag utöver det. Utöver det blir det mycket dressyrridning och har kommit igång med tömkörningen nu också. Uteritterna blir oftast lite "vila" eller ren konditions/styrketräning. Hästen är i störst behov av dressyrträningen och vi försöker ha ett mål med varje pass för att utvecklas. Varierar från vecka till vecka, men denna ser ut som följande:

mån: dressyrridning hårdare pass
tis: körning ute
ons: dressyrridning lättare pass
tor: tömkörning
fre: markarbete
lör: uteritt
sön: dressyrkörning

Dressyren handlar egentligen om grunläggande saker som lyhördhet och eftergivenhet för att kunna ge en stärkt, smidig och tillfreds häst. Vi använder oss mycket av åttvolter.

Jag rider mest på min häst, även om jag bara tävlar henne i körning. Det är mest för att det inte finns så mycket bra körvägar och heller ingen bra plats att träna dressyrkörning där hon ståt uppstallad. Det finns varken ridhus eller paddock så jag rider ut på vägarna och i skogen och varierar konditionsträning med dressyrträning på de ställen som är lämpliga. Gör också mycket halter, tempoväxlingar m.m under hela ridturen. Körpassen brukar se ungefär likadana ut som ridpassen.

När hästen är igång ordentligt brukar jag åka och träna dressyr för tränare( ridning) ca 1 gång/vecka och körning på bana ca 1 gång varannan vecka oftast utan tränare och för tränare mer sällan. Finns inte så gott om tränare i närheten men om klbben ordnar träningar brukar jag vara med på dem.

Tack för svaren!
Jag känner att jag har tröttnat lite på paddocken då jag står i ett stall med bara halvblod, och så min betydligt kraftigare pålle...
Tacker att snigelfamor inställning låter jättebra, att alltid rida med körhäst i åtanke.

Gärna fler förslag på vad jag kan hitta på!!

1.Jag rider oftast men kör kanske 1 gång i veckan, kör rockard på skogsvägarna.
Nu har det inte blivit på ett tag pga omständigheterna. Motionerar hästen 4 ggr i veckan, ganska lugnt och bara skogsturer pga hästens ålder och hälsa. Just nu skritt och trav, lite galopp, planerar att utöka tempot en liten aning nu dock inte så mkt.

2.Rider i skogen

Jag har inget sådär strängt uppgjort schema för träningen. Här körs hästarna lite beroende på behov o lust o så.

Vissa perioder kör vi timmer, andra perioder är det mer ridning o longering o tömkörning, ibland blir det mer grusvägskörningar, ibland mer dressyrkörning, ibland skogsridning, ibland dressyrridning osv.

Alldles beroende på väder, underlag, utblidningsläge, lust o arbetsbehov... vi har ju arbetshästar o då är det just arbete som är vikigast. Vi har nämligen valt bort traktorn...:)

Jag rider mestadels, och kör mest för skojs skull, men försöker att köra i alla fall 1-2ggr/vecka.

Jag rider både western, dressyr och klättrar ute i skogen. Så det blir ganska varierat. Vissa dagar tränar vi seriöst och andra dagar har vi bara skoj och busar ute i skogen. Annat vi sysselsätter oss med är att dra stock i skogen, tömkörning, longering, promenader och ibland är jag ute och cyklar eller springer med honom.

Strävar efter att ge hästen en sån varierad träning som möjligt, för att alla muskler ska få arbeta, för att stimulera hans psyke och för at få en mångsidig häst. Tror att man har igen mycket inom körningen om man rider och tömkör också.

Kom på mer:
Jag är vill ju gärna tävla eller åtminstone kunna tävla de hästar jag rider o kör, så när man rider ute så tittar jag efter "maratonhinder"!
Det kan vara en håla, vattenfyllda hålor, sjökanter eller att klara att galoppera under farliga saker. Träna på att hästen ska våga gå fram överallt.

Är man i en tätort kan man träna på att rida under bensinmacken, eller genom grindar, och är man i skogen är det kanon att träna yttertömmens verkan runt träd. Jag släpper tydligt yttertömmen och hästen ska då svara genom att följa upp den lösare yttertygeln=dvs böja sig runt ett träd/flera träd. Jag rider då bara med tyglar o röstkommando.

Sen ibland är det skönt att rida ett vanligt traditonellt dressyrpass med skänklar o sits som sig bör. Nyttigt för mig!

Snigelfarmor: Jag förstår inte riktigt det där med yttertygeln, ska man släppa den och sedan ska han gå efter den istället för innertygeln som är sträckt?

ja, om yttertyglen slackar ska hästen söka upp den och alltså sträva efter att yttertygeln är sträckt. När det funkar blir det så mycket lättare att både köra o rida :) Cykelstyre!

1, min häst är under inkörning. Kör"tränar" ca en gång i veckan, ibland mer. Då tömkör vi eller drar släpa. Rider ca 3 dagar i vecka. Tränar ute (kondition, lydnad, muskler), dressyr, hoppar. Löshoppar ibland med.

2, se ovan.

3, Kan inte svara så bra på det. Men försöker träna lätthet för hjälper, röstkommandon mm även under ridningen, för att ha nytta av det i körningen. Ska inte (som jag tänker nu i alla fall) tävla i körning med min häst, utan kör in honom för att kunna variera träningen mer och för att kunna träna utan ryggbelastning (han blir 4 i år).

1. Jag rider mest men det är endast pga att det är ju lättsammast om man är två när man ska köra, iaf när man spänner för och jag är oftast själv. Men när det finns möjlighet så körs det med både rockard och jämtskrinda.

2. Jag försöker alltid variera min ridning så mycket som möjligt så att varken hästen eller jag ska bli uttråkad. Alltså blir det allt möjligt, dressyr, hoppning, uteritter, markarbete, longering, klättring osv . Endast fantasin som kan stoppa en:D

3. Precist som du sa, styrka och konditon är ju väldigt viktigt;). Annars så är det bra att träna hästen att lyssna på rösten, det kan man göra vid de flesta övningar. Annars så är väl egentligen alla övningar på ett eller annat vis bra för hästen, inte bara inom körning utan även andra inriktningar så är det alltid bra att göra olika övningar som stärker hästen både fysiskt och psykiskt!

Snigelfarmor! Nu tjatar jag igen men hur lär jag hästen detta om han inte reagar med att följa yttertygeln, även om den inte är sträckt? (Jag har inte testat än)

Till alla andra, tack så mycket för era svar! Jag får fortsätta där jag är nu och försöka variera mig så mycket som möjligt för både min pålles och min skull.

Jag vill att båda mina hästar ska ridas som komplement till körningen.

Big Money Pellini snart 18år är pensionär. Rids 2 dagar i veckan ute efter vägen oftast. Bör köras 1-2 dagar i veckan för att inte tappa muskler. Kör oftast efter vägarna men jobbar aktivt med form och takt för att han inte ska tappa.

Krutrök
Mitt lilla busmonster:angel:
Behöver nog egentligen jobba 14 gånger på en vecka..
Som det ser ut idag så rids han en dag i veckan och då ute efter vägen.
Annars så varierar vi tömkörning körning efter väg och dressyrkörning på bana.
Krutrök när han kom till oss 11/8 -07
PICT0005.jpg

Krutrök i onsdags och torsdags
IMG_1152.jpg

IMG_1156.jpg

Anna-Carin

Vad skulle den heta ungefär då?
Typ hur lär man en häst att följa yttertygeln?

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 355
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
10 102
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 358
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 229
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka