Kor och häst tillsammans

Sv: Kor och häst tillsammans

För hästarnas del vålals det sällan problem, utan det är nötkreaturen som får trubbel.
Vissa hästar vallar runt dem dagarna i ända och är det då mjölkjdjur är det helt klart inte att rekomendera.

kl

Hade periodvis min arab och welsh (ston) tillsammans med 70 nöt (tjur, kossor + kalvar) i somras och det gick alldeles utmärkt.

Det gäller väl bara att alla har gott om plats. Och kanske att man inte har en nördig vall-valack.

På Haväng betar ju separata gäng med både får, hästar och Highland Cattles och det verkar gå bra. Som en extra bonus kan man få se slyngelhästar råna turisternas picknickkorgar.

*kl*

Jag har haft mitt sto på bete tillsammans med kor i 2 år. Min dam är livrädd för korna i början och smiter undan, dock finns det mycket gott om plats (ca 10 hektar och 4-5kor) så hon kan dra sig undan lätt. Efter nån vecka är hon inte rädd längre men kor och hästar håller sig i varsin flock.

Vi hade en sommar hästarna på bete med en rätt stor flock ungdjur. Det var en stor och bra hage. Det gick bra ända tills en av hästarna lyckades bli stångad mellan ganacherna. Tungan svällde upp något otroligt och hängde ut genom munnen, vi fick mer eller mindre sondmata hästen och det var svårt att få i den vatten. Tungan var som sandpapper på den stackarn. Det tog en vecka innan hon kunde äta och dricka något sånär och månader innan hon var i form igen. Summa summarum är det alltså bra ur betessynpunkt men de har vassa horn...

Vissa hästar vallar runt dem dagarna i ända och är det då mjölkjdjur är det helt klart inte att rekomendera.

Just precis - vissa. I de fallen bör man ju inte göra det men därifrån till att generalisera och säga att det inte fungerar är något annat.

Samma sak när du skriver mjölkdjur - alla har inte mjölkdjur (allt färre har det tyvärr) utan många har köttdjur. Åter generaliserar du. Om det är kött- eller mjölkdjur är egenligen oväsentligt. Det handlar om om djuren kommer över ens eller ej. Det hanldar i mångt och mycket om vana!

Vad jag kan se har "älgen" inte sagt annat än att vissa hästar vallar. Var ser du generaliseringen i det? Älgen har heller inte sagt att det INTE funkar.

Hemma hade jag manga ggr unghastar med ungdjur (kott djur) pga de flesta hastar var koarbetare sa ville inte ha dem "round up" kossor varje dag.
I Sverige hade jag min vallack och 1aring med kossor forra sommaren for nagra manader. Stor hage (25 hectar) dar 4 hastar gick for sig och kossor (3) for sig. Visst var de nar varandra i bland men inga problem. Ingen av hastarna hade sett eller varit nara kor forut men de verkade inte bry sig.

Min farfar hade alltid skogshasten ga med korna, nar den inte arbetade. Samma dar, inga problem. Jag kommer inte ihag men tror sakert att korna fick idissa ifred och hasten stod och sov eller nagot. Horde aldrig om problem som jag kommer ihag..

Sa visst kan man ha kor och hastar i hop.. Men det hjalper om varje sort har i alla fall sett den andra innan man slapper ihop dem. Kanske ga sida vid sida hage en vecka eller sa.

FÖRLÅT!!!!!!!:bow::bow::bow::bow:

Det var ju inte du som påstod detta utan jag svarade en gång till landsbygdsbo, såg sedan ditt svar, läste fel och allt blev heltok.....Knäppa jag!

KL

En ensam häst med kor? Nån som haft det? Känner sig hästen ensam då tro? Eller upplever den att den är med i en flock ändå (kossornas)

I samma hage alltså. Nån som har nån erfarenhet? Funkat bra eller bajs?

Är själv skeptisk men nyfiken på om det kan gå. Förr i tiden hade de väl kor och hästar tillsammans?

Har aldrig haft mina hästar med kor men grannen har och det verkar funka utmärkt.
Mina hästar är däremot livrädd för kor:p, de hade väl flytt genom tråden om jag hade lämnat dom åt ödet med ett gäng kor:D..

Har faktiskt en lite rolig sak att berätta nu när vi är inne på kor:)
Hade ett skäcksto hemma hos mig och skulle släppa ihop henne med min lilla skimmel.
När jag släpper ihop dom springer hon för livet , och skäcken efter:Dhaha..
Tror garanterat att hon trodde det var en ko..eller vad tror ni??

För hästarnas del vålals det sällan problem, utan det är nötkreaturen som får trubbel.

Visst är det så! Min gamla häst kunde inte gå med våra kvigor eftersom han föste runt dem och styrde och ställde på ett sådant vis att de aldrig fick lugn och ro. Och nötkreatur behöver mycket lugn iom. att de idisslar såpass mycket. Så det blev ett kort samkväm för dem.

Och att ha hästar tillsammans med mjölkkor är det ur alla aspekter olämpligt. Hästen jag har nu har alltid trivts med nötter, trots hästkompisar, och har tillsammans med b-ponnyn som dottern tidigare hade betat med kvigorna och "gosat" med dem. Men trots det har hon inte fått gå med mjölkkorna, en orsak är ju att de kan gå ut och in i lösdriften. Så det skulle skapa lite problem att få hästar i skrapgångarna och liggsägarna. :D Men en mjölkko behöver än mer lugn än t.ex. kvigor då det till stor del hänger på produktionen att de får vila och idissla i fred. Samt att de inte, p.g.a. juvret, mår bra att det springs för mycket.

Kicki :laugh:

Har nog varit ca 12 år nu i samma stall. Vi har mycket stor sommarhage och har haft mellan 6-10 hästar inhyrda här samtidigt under alla år. Grannen är hobbybonde av litet mått. Han har plats för 4 kossor hemma men har ingen bra hage på sommaren så de går då ihop med hästarna. Hästar och kor har bytts ut uner åren och hitills finns det inget att höja på ögonbrynen över.

Jo jag gör väl det :crazy: Gillar nämligen inte alls kossor själv och gillar inte när de visar intresse för mig. Men det verkar bara vara jag som har lite problem med arangemanget :angel:

Kan tillägga att kossorna och hästarna går aldrig "ihop som flock" utan struntar fullständigt i varandra och att det skulle påverka dem på något sätt baktriellt eller så har vi heller aldrig märkt av.

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 062
Senast: Tora
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 219
Senast: MML
·
Anläggning Ska gå med 3 hästar på samma gång till en hage över en bro 1 stor häst och 2 shettisar leder dom tillsammans. Bron har ett staket som är...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama