Kor och häst tillsammans

Maira

Trådstartare
I samma hage alltså. Nån som har nån erfarenhet? Funkat bra eller bajs?

Är själv skeptisk men nyfiken på om det kan gå. Förr i tiden hade de väl kor och hästar tillsammans?

Sv: Kor och häst tillsammans

Vår ena häst gick med kor sommaren innan vi köpte henne. Det hade gått bra.

Kan tänka mig att det funkar utmärkt i en större hage så att de kan närma sig varandra lite successivt.

Funkar jättebra på stort bete. Är till och med att rekommendera ur parasit- och betessynpunkt. Det är väl bra miljöträning också för hästarna - sedan reagerar de garanterat aldrig mer på konstiga kor när man är ute och rider.

Har haft mina hästar med kor och även min stora avelstjur och flera stora stutar,det har aldrig varit något problem.Men när jag skulle ropa på mina hästar kommer alla djur(80st) så det blev att små viska bakom ett träd när mina hästar skulle tas in.:)

Våra hästar på jobbet går med kor hela sommaren, det är inga problem, jag har mina hästar tsm med fåren ibland.
De brukar ju dela upp sig så korna går för sig och hästarna för sig..

Mina hästar går oftast ihop med våra hereford kor. Funkar hur bra som helst. Gamla fölmärren gillar att valla runt på kossorna så både hon och dom får motion:laugh:. Dock är det hästarna som är högst i rang. Djuren har fri tillgång på ensilage i hagen och kossorna får vackert vänta tills hästarna är nöjda och mätta.

Hej!

Jag vet att det finns tidigare trådar om detta men jag svarar här ändå.

Min förra häst gick med kor på bete 2 år. Hon tyckte det var superskoj, hon var den perfekta "ko-hasten", möblerade om ko-stackarna och flyttade på dom. Oftast gick hästarna i en flock och korna i en.

Andra sommaren kalvade några av korna och då fick dom inte längre gå med hästarna eftersom "vissa hästar" vallade korna och det kunde stressa de nyfödda kalvarna..

Jag kan bara säja positiva saker, min häst motade bort nyfikna kor när matte var i hagen.

/ Lavinia

ska inte gå i samma hage.
Korna beöver lungn för att kunna idissla.
Hästen vet inte vad detta är.
Att det funkar bra för hästárna är helt klart men det är inte bra för kritterna.

Där min mamma bor finns det en ardennerhäst som är ledare över en flock kor :p Han försvarar sin flock med hovar och tänder om det behövs. Kossorna får inte gosa med människorna som går förbi :p

Korna får idissla i fred, hästen står mitt i flocken och vaktar.

kl.

Min gick tillsammans med 2 hästar till med kor på ett jättebete förra sommaren men det var bara 2 kor med varsin kalv.
Funkade jättebra, hästarna högst i rang då såklart..

Enda dåliga var att häst-:devil: kom på att om hon inte ville följa med matte in så kunde hon gå och ställa sig bakom korna för matte inte litade på dem (väldigt ohanterade som skyddade kalvarna).

En vän till mig hade sin häst ihop med långhåriga saker med horn. Det gick bra tills hennes blev illa stångad.

Usch då, en del har otur :(

Våra hästar gick ihop med highland cattles (långhåriga rödaktiga med stora horn) i flera år, inga problem för vare sig ko eller häst. Stor kuperad hage med många möjligheter att gå undan från varandra. Dessutom föredrog de lite olika platser i hagen, så det var aldrig några bekymmer inte ens när det kom kalv.

Precis som landsbygdsbo säger är det inte bara hästen man ska ta hänsyn till! Men har man bara tillräckliga ytor brukar det fungera. Vad "tillräcklig yta" innebär kan man tyvärr inte svara på, men det är ofta större än vad många kallar stort ;)

kl

Jag hade mina två hästar inackorderade i ett stall där det gick highland cattle i hagen bredvid. En flock med kanske 10 kor och en tjur. På våren kalvade kossorna och på sommaren började kalvarna krypa in i hästarnas hage. På ett ställe var det ett dike under tråden som på sommaren torkat ut och tråden satt i högsta laget
Ingen av hästarna brydde sig om detta utan kalvarna gick i ett hörn och smet sedan tillbaka in i sin hage. Jag såg till och med kalvarna ligga och vila i hästarnas hage en dag.

Så en dag bestämde sig tjuren för att gå under staketet också och då blev det fart på min valack som gick till attack. Han jagade den stackars tjuren som blev vettskrämd och först inte hittade hålet i staketet igen. De andra hästarna stod i hörn och tittade på den vilda jakten. Som tur var tog sig tjuren in i sin hage igen utan att hästen följde efter. Givetvis sa vi till bonden som ägde kossorna och han flyttade djuren och förstärkte staketet.

Men varför var kalvarna välkomna men inte tjuren :confused:

Jag red en häst som i somras stod med ett gäng ungdjur. Funkade nog bra för både hästarna och tjurarna, men inte för mig som knappt vågade gå nära staketet... Någon annan fick gå in och fånga hästen åt mig när jag skulle rida för jag tordes inte gå in.

I samma hage alltså. Nån som har nån erfarenhet? Funkat bra eller bajs?

Är själv skeptisk men nyfiken på om det kan gå. Förr i tiden hade de väl kor och hästar tillsammans?

Jag är skeptisk med men det går kanon om de är avhornade och av "samma" storlek. En vän till en vän jag hälsat på ett par gånger har 10talet ardenner/nordisar med en drös kor på ett jätte bete. Dock går quatrarna själva med hästar.

Finns många unghästbeten där de blandar boskap med hästar och även får, suveränt som sagt ur parasit synpunkt. Min Paint gick med stutar tills förra året men då han är framavlad boskapshäst så började han valla dem lite för mycket, hans instinkt men jobbigt för boskapen när det är så pass varma dagar ibland.

Min Isl.häst däremot skulle jag aldrig kunna ha med boskap, han skulle spränga stängslet oavsett hektarstrl på hagen, totalt skräckslagen för kor, Highland cattle går bra, kanske ser de ut som Isl.hästar med sina pannluggar :D

Vi hade i slutet på 70-talet början på 80-talet våra hästar i samma hage som en flock kor,gick hur bra som helst,hagen va STOR och korna höll sig för sig själva och hästarna likaså.(brydde sig inte om varandra)

/Arabizar

Korna beöver lungn för att kunna idissla.
Hästen vet inte vad detta är.

Och att hästen inte idisslar innebär ???????? Korna kan visst idissla om det finns en häst i hagen.

Varför ska vi krångla till det som fungerat i många år?

Idag är dessutom korna oftast avhornade vilket innebär mindre skaderisk för alla.

kan funka kanon när jag var mindre hade vi ofta hästarna i samma hage som korna på somrarna det var alltid lugnt inget stress där inte.
Då var det även unghäst med i flocken men det verkade som om kornas lugn smittade av sig på pållarna med.

Det roliga var att när pappa visslade in korna för mjölkning så kom där först ett trettiotal kossor och som eftertrupp tre hästar :)

De följde med in på logen och stod och tittade i dörrhålet när man mjölkade korna för att sen lufsa med korna ut igen efter mjölkningen.

Såg rätt kul ut faktiskt.:)

Förra sommaren gick min häst och hennes kompis med kor (utan horn) i några veckor.
Min häst visade direkt vart skåpet skulle stå.
Hästarna och korna var i stort sett alltid tillsammans, vilade samtidigt på samma ställe etc.

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 062
Senast: Tora
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 219
Senast: MML
·
Anläggning Ska gå med 3 hästar på samma gång till en hage över en bro 1 stor häst och 2 shettisar leder dom tillsammans. Bron har ett staket som är...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama