Kör ni med Pullert?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Fnobby
  • Startdatum Startdatum
F

Fnobby

Kör ni med Pullertvagn? Och i så fall hur kör ni, ungefär hur mycket tryck och i vilka intervaller o.s.v..?

Sv: Kör ni med Pullert?

Finns ngnstans där det beskrivs hur trycket omräknas till kilo dragvikt när det gäller Pro Trainern som jag använder, vet dock inte var jag såg det...

Jag började med 5 Mpa tryck i 3 min och 4-5 min "vila" och sen tryck igen. Upprepade tills steget kortades.
Höjde trycket 1 Mpa i veckan och var noga med att backa om hästen kortade steget.
Fortsatte så tills jag var uppe i 10 Mpa.
Av det vart han väldigt stark och travsäker!

Tror trycket är rätt individuellt det är steglängden som avgör var man får börja.

Jag har så mkt tryck att hästen har öronen framåt hela tiden.
Intervallens längd är när hästen drar spikrakt, då slutar jag, alltmellan 1-10 minuter.
Jag har en protrainer och på den så drar pållarna mellan 5-12 Mpa.
Antar att detta är ett svårtolkat inlägg :D

Hmm, funderar på hur tryckvagnen ser ut (ja jag kör ju lite på jobbet med en pro-trainer också.. Det är någonting med 50, 75 och 100 osv.. Är 10 Mpa i principp samma som "100" då?
(Djurjouren, det här blir nog lika svårbegripligt det här med...men det är ju ändå förmiddag på nyårsdagen;))

Travsäker, det lät ju intressant...! Mina behöver nog mycket sån träning då:p :angel:
Du vet inget skoj till salu?

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
311
Senast: Unafraid
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
443
Senast: Pegasus63
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Okej, jag måste ha glasögon. Och jag vill veta kostnad mellan tummen och pekfinger. Jag förstår att bågar är en kostnad och glaset en...
2
Svar
32
· Visningar
631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka