kor/kalvar som används

escodobe

Trådstartare
Funderade lite på det här med ko/kalv moment, är det tilllåtet at fånga kalvar med lasso osv i sverige?

Hur ser reglerna ut för hanterandet av kossorna osv?

Jag menar inget illa, utan är bara nyfiken
:angel: ;)

Hej

Det är inte tillåtet att fånga kor/kalv med lasso i tävlingssyfte. Däremot får du göra det i ditt dagliga arbete med djuren. Precis som Samerna gör med sina renar.

Vill bara utveckla Ropers svar lite.
I ropinggrenarna (där man kastar lasso) används en sk dummy som dras av en fyrhjuling. Dummyn är en kalvatrapp som står på en släde. När lassot träffat rätt på dummyn och dras åt så rycks dummyn av släden => kalven är fångad.
Alltså inga levande kalvar i lassogrenarna. Däremot finns det levande nötkreatur med i grenarna Cutting, Working cowhorse och Team penning - men där finns inget lasso med.

Nej inte om man gör det på rätt sätt.... alltspå lugnt o sansat!!!! Jag bor själv på en stor gård o jobbar med kor/ kalvar dagligen....

Om djuret blir stressat på tävling, dvs om man tränger det eller går på för hårt så märks det och då är det veterinärens skyldighet att säga ifrån. Man blåser då av. Det straffar bara en själv om man stressar upp kalven.

dessutom, om jag förstått det hela rätt, tar man inte vilka kossor som helst.

utan kor och kalvar som är vana vid hästarna osv.

Nej man tar inte alltid kor/kalvar som är vana vid hästar...
det är oftast dom som blir mest stressade!!!!

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 975
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 870
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
2 277
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar