Kor, Får och Grisar

D

Dalsland

I framtiden ska vi ha några av varje.
Jag har kollat runt lite vad man ska ha. Vi vill gärna ha lättskötta raser som tål att gå ute året runt (med ligghallar)
Är det någon här som har lite tips om vad vi ska leta efter?
Egna erfarenheter och skötselråd?

Det är först till våren vi ska inhandla djur och vi har just börjat leta runt lite så alla tips är av intresse . :bow:

Sv: Kor, Får och Grisar

I fråga om kor, så är Highland Cattle ett bra alternativ och på fårsidan, så är Gutefår ett bra alternativ..

Ja det är raser vi har kollat lite på. Även Linderödssvinet verkar vara en lämpad ras.

Skulle tro att de tre raserna är de som är härdigast och därmed i längden blir enklast att ha på lösdrift året runt..

Har haft Linderödssvin.Är en underbar ras :love: . Mina hade ett litet hus, (vill inte ha för stort) och en hyfsat stor hage vilken skiftas om när det är uppbökat.
Till saken hör att de rymde rätt ofta och käkade upp alla bärbuskar och annat i vägen samt var ofta med hästarna. :D
Oerhört goa och personliga och fullkomligt älskar nybakta kanelbullar :D
Och allt annat ätbart :p

Ti_Ti

Det jag hört är att dom ska ha elstängsel för annars tar dom sej ut.
Vad hade du? (om det var el och dom tog sej ut i alla fall blir jag lite bekymrad.) ;)
Vi kommer ha ha jättehagar med en del skog. Jag tror att dom ska trivas där :)

Hade fårsängsel samt eltråd innanför :confused: .
Funkade hur bra som helst så länge de inte bökade upp en hög på nedersta tråden så elen försvann, hände ibland på dagarna när jag inte var hemma.
Men samtidigt tyckte jag det var helt okej att de gick runt och strosade som de ville så till slut fick de det.
Blev inte såå mycket uppbökat då de ofatst valde gödselstacken eller var ute hos hästarna och mockade :D i deras vinterhage, (3ha)

Ti_Ti

Tänk på att du läser på ordentligt innan du skaffar highland om nu valet faller på den rasen jag är själv uppfödare och det kan vara väldigt tuffa djur att ha med att göra! Dom vet på millimetern var deras horn är och kan lätt bara knycka med nacken och ge en riktig snyting med dom! Om du ska köpa highland så rekomenderar jag att du bara köper djur som du ser att ägaren kan komma nära och ta på, jag gjorde fel när jag köpte mina första dom var jätte skygga och idag är hela flocken ny med lugna fina djur som älskar att bli kammade och kliade :love: Undantaget är tjuren som hatar alla människor utom mig och min man och han kommer att gå till slakt nu i höst eftersom han utgör en fara för tex veterinären vid provtagningarna och ev. kalvningsassistans!

Jag har tänkt på det där. Vi har ingen vana vid kor alls och även om vi nu verkligen försöker läsa på och kolla upp så vill vi ha djur som är lätta att hantera.Och hornen ser onekligen lite läskiga ut för en som inte är så van. :eek:

Vad ska du ha djuren till? "Husdjur" eller slakt?

En smågris kostar 500kr sen kostar den ca 300-400kr i foder + ev. vetrinärvård. Har den rätt vikt och fettklass vid slakt vid en ålder av 6 månader får du ca 1.500:-

Köper du ras-pälsfår och slaktar lammen så är pälsen av rätt kvalité får du 1.000:- per skinn.

Detta är vad swedish meats betalar, vad slakteriena i dalsland betalar har jag ingen aning om men kan tänka mig att de ligger ganska lika.
Hos S.M kan du även välja att få tillbka vissa djur + hudarna(återtag) komme rinte i håg i huvudet hur många det är per år. Du märker djuret innan det skickas till slakt om det ska vara kött eller hud, djuret slaktas och styckas sen hämtar du ut det några dagar senare. Skinnen skickas iväg så jag vet inte hur lång tid de tar innan de är färdiga.

Prislistor och mer info finns på www.swedishmeats.se

pmm skrev:
Köper du ras-pälsfår och slaktar lammen så är pälsen av rätt kvalité får du 1.000:- per skinn.

Inte en suck :cool:

Det får du inte ens för ett berett skinn, och slakterier brukar INTE vara kända för att betala överpriser.....

Och dessutom, så är adressen http://www.swedishmeats.com/ och på den sidan hittar jag ingen prislista på lammskinn.....

Jag har själv Highland och får och har haft Linderödsgrisar.
När det gäller får så går alla lantraser bra att ha och många av dessa fäller ullen på våren och behöver inte klippas om man inte vill. Att tänka på när det gäller Gutefåren är att alla har horn, både bagge och tacka och det finns vissa risker med detta. Har hänt att fåren har fastnat i staket och skadat sig så allvarligt att slakt har varit enda alternativet. Sedan känns det att bli stångad även av ett får. Men det har fördelar också med horn är t ex lättare att hålla i och hantera ett får med horn.
Sedan när det gäller Highland så är dom i särklass lättast att ha som "ute" djur. Mitt råd är att du köper in dom som kalvar eller unga djur och håller dom i box eller liten hage och pysslar mycket med dom tills både ni och djuren har vant er vid varandra. Att säga att vissa djur är svårare än andra stämmer inte så rakt av utan det är oftast behandlingen av dem som gör skillnaden. Men visst det finns knäppgökar i alla raser. Highland har kvar många naturliga instinkter som är bortavlade på moderna kor. Som exempel att gömma kalven de första dygnen, precis som rådjur gör. Eller att ringa kalvarna d v s alla vuxna djur ställer sig runt om kalvarna när det uppstår en fara för att skydda dem. Dessa instinkter gör att man får "tämja" de här djuren på ett annat sätt än vanliga kor. Man får försöka tänka lite i deras banor. Vet av egen erfarenhet att en snäll highland på ett ställe kan bli helt annorlunda på ett annat. Så det bästa när ni nu inte är "ko vana" är att vara med från början och prägla djuren på er och ert sätt att handskas med dem.
Till sist Linderöds grisarna. Mina gick med en eltråd på ca 2 dm höjd och en cirka en decimeter över. Jag hade också grisar som bökade upp jord på tråden och löste det genom att ha två olika trådar ut från agregatet så att den över inte påverkades om strömmen bröts i den undre. Det enda problemet jag hade var när de fick kultingar för de här småttingarna var helt otroliga på att rymma. De gick både över, mellan och under eltrådarna. En sak att tänka på när det gäller grisarna är att en galt blir stor och får kraftiga betar som sticker ut ur munnen. Den är inte att leka med och kan bli farlig om den blir provocerad. Inte heller suggan är helt ofarlig. Men som med korna har man dem som små och lägger tid på att pyssla om dem så blir de väldigt tama. Men man får vara försiktig när dom har smågrisar.

Alla får SKA klippas, vår och höst för deras välbefinnande...
Att fåren tappar ull har inget med att göra om de är gutar eller annan ras..Det gör alla får om dom får gå tillräckligt länge.
Det bildas stora tovkakor av skitig fuktig ull, som inbjuder till hudinfektioner och maggotodling om man inte sköter klippningen som man ska!!!!

Nej alla får tappar inte ullen. Medan vissa raser främst då en del gamla lantraser släpper ullen i ett enda stycke. Andra mer förädlade får kan gå flera år utan att tappa ullen den tovar istället ihop sig och blir som ett extra skal utan på fåret. Men den lossnar inte om inte fåret kliar den av sig eller nöter bort den på annat sätt.
Men enligt lag skall får klippas minst en gång om året. Men de som släpper/tapper ullen är som om de var klippta och blir "lagliga". Anledningen till att de ska klippas är att om ullen blir för lång kommer den ofta att dela sig som en mittbena på ryggen och på det viset kommer väta och kyla in på huden på fåret.

Pälsfår, finullsfår, dorset, shropshiere, oxford down, texel, ryafår + diverse korsningar av dessa raser och förmodligen även alla andra fårraser tappar också ullen om den inte klipps......
Dessutom tappar Inte gutar sin ull i ett enda stycke.... :cool:

Gamla linjer har dock den egenskapen kvar, men de flesta i dagsläget får ju gå över hela hela sommaren och skrubba bort ullen, som då är en stor kaka, som skrubbas bort i etapper....

Senast ändrad:

Vi har en rödkulla, en gammal lantras utan horn röd och grann. Vi köpte henne som avvand kalv ca 6 månader och det var det vildaste och vildsintaste kreatur jag varit med om :devil: :devil: (14år som avbytare :crazy:). Hon var uppfödd i flock och inte hanterad alls och skulle antingen springa ifrån eller döda alla av människosläkt :devil: .

Efter en vinter på box med daglig kraftfoder ranson och tvångs klining :banana: och en period som kantklippare i tjuder i början på sommaren går hon nu att fånga i hagen. Hon går med hästarna på dagarna och kvar ute själv på natten.
Skall tas in om några veckor i samband med seminering.
Jag är glad att vi började med en enda för annars hade hon aldrig blivit tam, om man går i hagen och klappar hästarna vill hon också bli klappad, det kunde man inte tro för ett år sedan.

Vill ha nötkreatur för att sambeta med hästarna och på sikt bli självförsörjande på kött och ev mjölk.

Fortfarande inte alla får tappar ullen av sig själv. Jag har vid ett par tillfällen fått en del misskötta får som inte varit klippta på upp till tre år. Inga av dessa får har tappat någon ull utan den har suttit i flera lager runt fåret och varit otroligt svår att klippa bort. Gutar har jag bara haft två stycken och de klipptes så hur de tappar vet jag inte, men jag har fått uppgifter från deras förra ägare att de tappade ullen om de inte klipptes. Men jag har haft Sacherfår och har några finullsfår som tappar sin ull i hela sjok om man inte hinner med att klippa dem i tid på våren. Sacherfåren tappade sin ull i mitten på maj och alla i flocken tappade sin ull inom ca 36 timmar. Finullsfåren brukar tappa sin ull redan i slutet av mars eller början av april, lite beroende på väder och temperatur. Men det ska tilläggas att inte alla finullsfår som jag har tappar sin ull vissa hör till de som gått flera år utan klippning och med ett lager av ull.

Hej och tack för alla bra svar.
Vi ska ha djur dels för att få lite kött, för att vi tycker att det är kul och för att vi har marker som skulle må bra av det :)
Vi har bra uthus så dom ska inte behöva sova i en snödriva om vintern ;) men vi vill ha dom på lösdrift och att dom kan gå in och ut själva efter behag.

Tar gärna emot fler tips :bow:

Fjällkor är nog det vi helst vill ha. Men det verkar inte så lätt att få rag i. Eller?

Liknande trådar

Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
602
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 758
Senast: Sasse
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama