Sv: Kor, Får och Grisar
Det är inte slakteriet som tar hand om skinnen därför finns det inga priser där, skinnen skickar dom i väg söderut. Tror dom hamnar nånstans neråt Skara.
Ska du ha mjölk eller kött djur? Tjurar slaktar man vid 12 eller 24 månader och bäst kött ger Charolaisen, sen tror jag du får någon extra slant för tjurar.
På skolan adopterade en av charolais korna en SRB-kalv som gick med charolais djuren hela sitt liv, dvs ute även på vintern.
På ett studiebesök jag var på på en gård med endas SRB så hade han dom på lösdrift, då var det en enkel ladugård utan isolering, i princip bara vind och vatten tätt, sen hade han även några i bås "varm" ladugård och det var ingen skillnad alls på dom mer än att dom i båsladugården behövdes rakas.
Kan du inte kolla upp om du kan få komma på besök på lite gårdar i trakten och kolla hur en dag hos dom ser ut, va de har för djur, yta, foder o.s.v?
Jag tycker man lär sig betydligt mkt mer på det än i bökerna!
Här är en sida om köttdjur:
http://www.taurus.mu/
Är lite krångligt på SQMs hemsida. Men detta är vad SQM tar betalat för att slakta och stycka ditt djur som dusen hämtar ut på lämplig plats beror på var du bor.
Storboskap
Max 2 djur om året
Hanteringskostnad: 1050:-
EU-tillägg kr/djur: 200:-
Styckning på SQM: 1225:-
Kalv
4st om året
Hant.kost: 900:-
Eu tillägg: 50:-
Expeditionsdelning: 150:-
Styckning: 650:-
Gris
4 st om året
Hant. kost: 425:-
Eu tillägg: 25:-
Exp. 150:-
Styckning: 350:-
Lamm, får
10st om året
Hant. kost: 195:-
Eu tilläg: 5:-
Exp. 35:-
Styckning: 120:-
Återköp av lamm/fårskinn
Grundavgift: 50:-/leverans
Hanteringskostnad: 20:-/skinn
Skinnvärde: 15:-/skinn
Frakt till berederi: 10:-/skinn
Nöthudar
Grundavgift: 50kr/leverans
Hanteringskostnad 20:-/hud
Skinnvärde: Enligt kontrollhudars prislista
Frakt till berederi: 100:-/skinn
12% moms tillkommer på återköp av 1/2 nöt.
25% moms tillkommer på övriga priser.
Vad slakteriet betalar dig om du väljer att slakta och "sälja" till dom är olika från vecka till vecka.