Kor, Får och Grisar

Sv: Kor, Får och Grisar

Kom att tänka på en sak när det gäller kor och lösdrift med möjlighet att gå ute året runt. Står något om att det bara får ske med djur av ras lämplig för detta ändamål. Vet inte vilka raser förutom highland som anses som lämpliga.

Men med stor ligghall kan det inte räknas som lösdrift. Eller?
Dom kommer att ha en yta på 50 kvadrat fördelat på 2-3 kor. Men man vet aldrig hur myndigheterna räknar. Känns ju trist att behöva stänga in dom när dom kan få välja själva. :(
Det här är saker som jag måste ha kollat upp innan man skaffar djuren så det inte blir trubbel senare.

Det tror jag väl - men man kanske får betala bra.
Det måste väl finnas en rasförening.

Då har du i din ägo dom enda fåren i landet, som tappar all sin ull samtidigt..Grattis :p

Det är inte slakteriet som tar hand om skinnen därför finns det inga priser där, skinnen skickar dom i väg söderut. Tror dom hamnar nånstans neråt Skara.

Ska du ha mjölk eller kött djur? Tjurar slaktar man vid 12 eller 24 månader och bäst kött ger Charolaisen, sen tror jag du får någon extra slant för tjurar.

På skolan adopterade en av charolais korna en SRB-kalv som gick med charolais djuren hela sitt liv, dvs ute även på vintern.

På ett studiebesök jag var på på en gård med endas SRB så hade han dom på lösdrift, då var det en enkel ladugård utan isolering, i princip bara vind och vatten tätt, sen hade han även några i bås "varm" ladugård och det var ingen skillnad alls på dom mer än att dom i båsladugården behövdes rakas.

Kan du inte kolla upp om du kan få komma på besök på lite gårdar i trakten och kolla hur en dag hos dom ser ut, va de har för djur, yta, foder o.s.v?
Jag tycker man lär sig betydligt mkt mer på det än i bökerna!

Här är en sida om köttdjur: http://www.taurus.mu/

Är lite krångligt på SQMs hemsida. Men detta är vad SQM tar betalat för att slakta och stycka ditt djur som dusen hämtar ut på lämplig plats beror på var du bor.
Storboskap
Max 2 djur om året
Hanteringskostnad: 1050:-
EU-tillägg kr/djur: 200:-
Styckning på SQM: 1225:-

Kalv
4st om året
Hant.kost: 900:-
Eu tillägg: 50:-
Expeditionsdelning: 150:-
Styckning: 650:-

Gris
4 st om året
Hant. kost: 425:-
Eu tillägg: 25:-
Exp. 150:-
Styckning: 350:-

Lamm, får
10st om året
Hant. kost: 195:-
Eu tilläg: 5:-
Exp. 35:-
Styckning: 120:-

Återköp av lamm/fårskinn
Grundavgift: 50:-/leverans
Hanteringskostnad: 20:-/skinn
Skinnvärde: 15:-/skinn
Frakt till berederi: 10:-/skinn

Nöthudar
Grundavgift: 50kr/leverans
Hanteringskostnad 20:-/hud
Skinnvärde: Enligt kontrollhudars prislista
Frakt till berederi: 100:-/skinn

12% moms tillkommer på återköp av 1/2 nöt.
25% moms tillkommer på övriga priser.

Vad slakteriet betalar dig om du väljer att slakta och "sälja" till dom är olika från vecka till vecka.

Jo lösdrift är just ligghall - sen kan en lösdrift innebära tillgång till utevistelse.

Fördendelen - vill ni tjäna pengar så skippa det här med djurdrift - villni däremot få bättre livskvalite och att djuren ska gå runt så lycka till.

Charolais är väl heller inga nybörjardjur - har inte dom problem m svåra kalvningar.

Om man tittar på köttdjur lämpliga för lösdrift så är väl dom hornlösa herefordarna trevliga. Kommer dock inte ihåg vilka prolem dom har - förbaskat trevliga tjurar har jag träffat på av den rasen.

Det är evigheter sedan jag gick utbildningen, men någonstans i bakhuvudet så viskar en liten röst att fjällkor inte bör gå ute på vintern, de är för känsliga för vind/snö/regn för det. Någon annan som har mer info om det?

Jenny

Nej vi tror inte att vi ska bli rika på några kor, hönor, grisar och får ;)
Det är livskvalitet vi är ute efter. Och Kanske lite gott på bordet från djur som vi vet har haft ett bra liv. :bow:
Skulle det råka bli några kronor över på djurhållningen så blir vi förvånade men glada :D

pmm skrev:
Ska du ha mjölk eller kött djur? Tjurar slaktar man vid 12 eller 24 månader och bäst kött ger Charolaisen,

Inte riktigt rätt ;)
Blonde har den bästa formklassen
Limousin den näst bästa
Och sedan har du Charolais djuren.

Köper du ras-pälsfår och slaktar lammen så är pälsen av rätt kvalité får du 1.000:- per skinn.

Om man kränger dem själv menar du? Och minus beredningskostnader? Jag har kalkylerat med 400 kr inkl återtag, saltning och beredning, låter det rimligt?

Dalsland: vad blev det för djur i slutänden? *nyfiken*

vi har 2korsning m vildsvin,lantras,yorshier. dom går ute året runt med tillgång till en lada,världens gosigaste och trevligaste,har enbart 1 eltråd och dom har aldrig rymt.den ena är väldigt lik vilsvin,kort hals ,långt tryne och en massa hår.

Fjällkor? De är snälla o får inga horn..eller du kanbske vill ha sådana med horn?

Jag hade valt polled/avhornade hereford till lösdrift. Fast de flesta köttraser klarar av att vara ute,bara de har vindskydd.
Och istället för får hade jag valt getter i stället, då slipper man ta ut fårklipparen. Inte för att man får möe pengar i slakt för getter, men de är bättre "hagvårdare" än får.
Grisar vetti sjöen om jag skulle ge mig på att ha. De låter så förfärligt. Men smidiga att slakta till egna hushållet, en hel ko äter man nog inte upp själv.
Tänk på att du måste skaffa ett SE nummer på jordbruksverket när du ska ha såna djur. Vet inte hur det är med kvoter i mindre skala.

Liknande trådar

Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
602
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 758
Senast: Sasse
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Ratsit
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur