Köpte en "springer" till cykeln idag =) Liten resume!

N

Nozer

Nyligen vart o inhandlat mig en springer till cykeln.

Har tidigare kämpat med kopplet i ena handen o andra handen på styret. Minst sagt livsfarligt när hunden får för sig att han ska dra lite.

Nåja, monterade springern rätt enkelt. Men blev nästan chockad över skiten som följde med som skulle agera koppel & hake.
Ett fjuttigt nylonsnöre o en hake i plast:eek:
Känndes ungefär lika stabilt som ngt man köper i en leksaksaffär. O ska man betaka nästan 600:- så räknar man med att det ska sitta ihop, o det gjorde inte detta. Skulle knytas ihop...lite B faktiskt.

Nåväl, slaktade ett gammalt koppel istället. O sket i den säkerhets spärren som ska lösa ut om hunden drar till för hårt eller ngt (hört om folk som hunden slitit sig då den dragit lite mer än normalt, så vill inte riskera att hunden kommer lös.)
Knöt fast det gamla kopplet direkt i springern, sen var det dags för provkörningen :)

Ut med skräckblandad nyfikenhet o testa allt då...fast med hunden o sen bar det av!

Det jag i början förundrades över var hur snällt allt kändes.
Inga ryck i cykeln. Ingen ostadighet. Inget alls att klaga på faktiskt!
Trampade på o allt kändes hur trevligt som helst. Kunde cykla i lugn takt o fick stundtals nästan kolla åt sidan så att hunden faktiskt fortfarande var kvar. Så enkelt o skönt var det.

Så slutpläderingen om detta är:
Köp en springer om ni är sugna på att cykla med hunden.
Provade själv med att bara hålla kopplet i handen i början som sagt, o skillnaden med springern är ENORM.

Rekomenderas varmt!

/Tobbe

Sv: Köpte en "springer" till cykeln idag =) Liten resume!

:bow:
Roligt att läsa.Ska investera i lugn och ro en sådan också nu....

Jag har också funderat på att skaffa en sådan och nu känner jag mig lite tryggare till detta inköp! En schäferhane på nästan 40 kg är inte alltid så enkel att hålla när han ser något intressant, som hjortarna eller rådjuren som det kryllar av här i trakterna, och jag kan tänka mig att på en cykel blir det inte lättare....

Bra tips att byta ut plastgrejerna!

Nåja, monterade springern rätt enkelt. Men blev nästan chockad över skiten som följde med som skulle agera koppel & hake.
Känndes ungefär lika stabilt som ngt man köper i en leksaksaffär. O ska man betaka nästan 600:- så räknar man med att det ska sitta ihop, o det gjorde inte detta. Skulle knytas ihop...lite B faktiskt.

/Tobbe

Det håller för vuxna jämthundar ;)

Nyligen vart o inhandlat mig en springer till cykeln.

Känndes ungefär lika stabilt som ngt man köper i en leksaksaffär.

Det håller för en grosser på 50 kg också, så även "säkerhetsgrejen". :)

Skönt att höra att det går bra!
Ska iväg till "storstan" idag så det blir en springer med hem!

men försökte hunden rycka då? alltså gjorde den några försök till utfall eller att sticka iväg?
Förstår att det gick smooth om den bara sprang breve utan att dra :)

men försökte hunden rycka då? alltså gjorde den några försök till utfall eller att sticka iväg?
Förstår att det gick smooth om den bara sprang breve utan att dra :)

Nog var han lite "olydig" under tiden.

Var nyss ute på ett par kilometers cykling igen.
Han drar gärna ut åt sidan, o ibland saktar han ner för att det är ngt intressant.

Visst känns det, men YTTERST lite när han får för sig att dra till eller göra ngt.

/Tobbe

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar på köpa en springer att ha på cykel för att kunna cykla på trafikerade vägar utan ett koppel i handen för att ta oss till...
Svar
3
· Visningar
929
Senast: dobbis
·
Hundhälsa blir så trött, ledsen och beskymmrad. Detta blir ett lång och kanske något virrigt inlägg Min fina fina vän dras med en hel del rädslor...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 361
Senast: Sezziyanen
·
Hundhälsa December är här vilket innebär starten på marathon-programmet för oss som ska springa i maj! :love: Jag har precis lagt upp ett...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 787
Senast: Philosophia
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 060
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar