Köpt två valpar samtidigt...

Lewis

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av det? Det är schäfrar, men inte från samma kull eller ställe. Min fundering är främst om jag ska tillåta dem att "slåss" när vi är på promenad eller sitter nära mig, eller om de ska få göra upp om rangordningen vid andra tillfällen?

Sv: Köpt två valpar samtidigt...

Min fundering är främst om jag ska tillåta dem att "slåss" när vi är på promenad eller sitter nära mig, eller om de ska få göra upp om rangordningen vid andra tillfällen?

NEJ!!!
Under inga omständigheter ska du tillåta att de slåss om vare sig rang eller din uppmärksamhet.
Gör du det nu, så kommer du att få enorma problem längre fram.

Inte slåss alls, absolut inte! Som sagt, det kommer ju att bli jätteproblem längre fram, när du har två stora och starka unghundar som har lärt sig att det är helt ok att slåss och hävda sin plats hos dig. Tvärtom så kan valpar tidigt läras att slagsmål är strängt förbjudet (slagsmål inom flocken = absolut förbjudet hos mig, jag kan för mitt liv inte begripa de som tillåter det, "låt dem göra upp" -- :eek:) och ju tidigare man sätter upp de reglerna desto lättare får man det när de växer upp.

Jag har flera hundar som är jämngamla. Närmast är två av mina hanar som är födda samma dag (har fött upp dem själv, men de är ur olika kullar). De är uppväxta "som bröder", nu drygt 2 år gamla, båda har dessutom parat och de och kommer alldeles utmärkt överens, har ALDRIG slagits. Precis som de flesta valpar så försökte de väl litegrann med sina "dominanslekar" som med tiden eskalerar och blir alltmer allvarliga vilket jag snabbt avstyrde och gjorde klart att sånt håller vi inte på med. Likadant har jag gjort med alla valpar/unghundar under uppväxten och resultatet är att jag har en flock där rang/hävdelsebråk inte förekommer.

Fast så jobbigt är det inte ;)

Jag har nästan alltid haft flera jämnåriga hundar i flocken och det är inga problem att ge var och en egentid :)

Någon som har erfarenhet av det? Det är schäfrar, men inte från samma kull eller ställe. Min fundering är främst om jag ska tillåta dem att "slåss" när vi är på promenad eller sitter nära mig, eller om de ska få göra upp om rangordningen vid andra tillfällen?
Min fråga är: varför köpa två valpar överhuvudtaget?

Jag köpte 2 kullsyskon 1983 en tik och en hane..och till på köpet mina första hundar..Av rasen riesenschnauzer!
Gick kanonbra,hade då inga barn och både jag och min dåvrande man var intresserade,så vi mycket tid på hundarna!
Tyvärr blev hanen bara dryga året,visade sig ha hjärtfel när vi skulle höftledsröntga,så han togs bort då!
18081117.jpg

Varför inte??

Jag har det som sagt tämligen ofta och det från egenägd hund nr 2 för 18 år sedan.

Min erfarenhet är att det är inte är dubbelt så jobbigt utan fyrdubbelt så jobbigt. Jag har helt enkelt sett betydligt fler fall där det gått åt helsike och varit skitjobbigt än lyckade fall.

De som lyckats har oftast varit väldigt duktiga hundmänniskor som förstått vikten av att göra saker enskilt med hundarna och som kunnat styra upp lek, sömn och konflikter.

Min fråga är: varför köpa två valpar överhuvudtaget?

jag har då alltid haft två valpar samtidigt (brukar kunna skilja nån månad) o har BARA sett FÖRDELAR med det.. de har så underbart kul med varandra o visst det brukar bli lite gruff vid ätning i bland o tikarna brukar kunna ryka ihop vid löp o pubertet men det gäller som flockledare att styra upp det hela.... det är oxå viktigt att som nån sa att man verkligen ser till att hundarna får egen tid men just hundar som lever i flock tycker jag har det bästa livet
mvh prillan

Min erfarenhet är att det är inte är dubbelt så jobbigt utan fyrdubbelt så jobbigt. Jag har helt enkelt sett betydligt fler fall där det gått åt helsike och varit skitjobbigt än lyckade fall.

De som lyckats har oftast varit väldigt duktiga hundmänniskor som förstått vikten av att göra saker enskilt med hundarna och som kunnat styra upp lek, sömn och konflikter.

Jag är benägen att hålla med dig. Har haft och fött upp setter i över 20 år. Skulle aldrig falla mig in att skaffa två valpar samtidigt. Personligen föredrar jag att de är 2-3 år emellan hundarna. Vi har tre i dagsläget. 1½ år, 3½ år och snart 6 år. 6-åringen är mamma till de andra två. Hos hos förekommer det ALDRIG något gruff eller tjafs. De har superkul ihop alla tre. Mycket lek och stoj men alla vet sin plats.
Vi skulle heller aldrig acceptera/tillåta att någon av hundarna mopsade sig mot någon av de andra.

Det är viktigt att vi som flockledare ser till att det råder harmoni i "flocken" och att alla våra hundar känner sig trygga.

Varför inte??

Jag har det som sagt tämligen ofta och det från egenägd hund nr 2 för 18 år sedan.
Nu låter det ju inte som om TS har den erfarenheten som varken du eller jag har, så jag tycker faktiskt inte det är någon bra idé alls. Särskilt inte schäfrar, som i alla fall enligt min erfarenhet, ofta har svårt att hålla sams med andra hundar - även inom flocken.

Exakt :bow:

Hej, jag har haft hund i 25år och alltid haft två eller fler hundar samtidigt, men aldrig två lika gamla. Vi har inte haft några problem med att någon har slagits, men nu "busar" de en hel del. Frågan är om de får busa, bitas och små slåss eller inte? Vi har förövrigt haft schäfar och Rottweiler...

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 116
Senast: MML
·
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i...
2
Svar
32
· Visningar
1 178
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
910
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V