Köpt rockard!

Sv: Köpt rockard!

Om hästen blir så rädd som du beskriver har man väl inte utfört inkörningen rätt? :confused:
Fast olyckor kan ju hända ändå!

Är det inte bättre med kälke om du ska lära henne att dra? :angel:

Den häst som inte tycker om att bli körd har kanske har haft eller får obehag av körningen pga olika skäl?
Gör inte djur som dom gör för att de har naturliga instinkter?
Eller har dom samma känslor som oss?
Svårt att veta :confused: :crazy:

Men snälla..
vad är detta för snobberier!!!??

Det är bara inse att det är dyrt att ha häst..så du får vackert spara till en bra vagn..?
Säger ni till en som har en shirehäst!!
Som både kostar en del i inköp och att ha...:angel:

Å ska du ha en vagn du kan se över en 180 häst ja då kan TS få ta min gamla gigg..den går halvvägs upp till himmelen med dom jäkla kvarnhjulen!!:D :D :D

Jag får svindel..fy vad hemskt!

Jag tycker det går alldeles utmärkt att titta vid sidan om hästen men det är en vanesak och är man en tillräckligt skicklig kusk så klarar man av att parera stubbar o annat så att inte ens passagerare ramlar av!!!:devil: ;)

Är ni sponsrade av vissa vagns o seltillverkare lr?:angel: :D ;)

Jag tror mkt väl att du kan höja upp denna rockard och använda den som inkörnings o första vagn.
Precis som du säger så är det få rockarder som passar en shire från början så lite meck hade du ju ändå fått räkna med och 500 tycker jag va kanon ju!

I mitt stall finns en tjej som tävlar sin häst och hon och jag har många intressanta diskussioner..hon har nämligen också fått sin utbildning via en körklubb och anser att endast vissa saker duger..
Men huva, vad märkvärdigt allting är innan hon kommer ut o kör ett pass mellan konerna på banan..
Å så FARLIGT allting är med..

Vi andra spänner för o har skoj utan en enda incident medans hon o hästen har råkat ut för massor!

Sunt förnuft inom körning som allting annat!:bump:

Kanske skulle min gigg passa Tussilagos stora häst...:idea:

strutsekipage.jpg
[/IMG]

Här ute på en tur i grått vårväder med en av travarna..:eek:

Hehe hon kostar på massor i inköp av en shire och har inte att skvatt kvar till sele o vagn :D
Nej nej att häst kostar vet man ju :smirk:

Sen beror det ju på hur man är som kusk och hur hästen är!!
Om man är en lugn person kan man hantera de flesta hästar men "nerviga" eller osäkra människor kan få fart på de flesta hästar :crazy:

Du, den där travarn var lite smal, nej visst ja, travare som är i löpkondis ska ju se ut sådär :devil: :rofl: :D

Trygg skrev:
Jag tycker det går alldeles utmärkt att titta vid sidan om hästen men det är en vanesak och är man en tillräckligt skicklig kusk så klarar man av att parera stubbar o annat så att inte ens passagerare ramlar av!!!:devil: ;)

Jag skulle vilja se dig sitta i en låg rockard bakom en shire och titta på båda sidorna samtidigt, i trav, i skogen, utan att köra på något!!! Varför utsätta sig för en sådan stress, du kan ju aldrig slappna av om du inte ser något framåt.

Klart det kostar att köpa och ha en shire, det gör det med alla hästar. Men jag förstår inte hur människor tänker när de sätter en så opassande vagn bakom sin älskling, speciellt när man skall köra in hästen. Kan han inte vara värd något bättre?

Tussilago:Tycker det låter toppen om du kan få låna en vagn så länge! Det finns många snälla inom denna sport och det är tur.

Jag önskar dig all lycka med din inkörning och hoppas att du får en toppen körhäst till slut;)

Hehe hon kostar på massor i inköp av en shire och har inte att skvatt kvar till sele o vagn
...Citat av _L_

:D :D :D :D :D :D

Usch, börjar tröttna, hade hoppats på att inte bli totalt nerkörd i skoskaften.. Tack Trygg för dina kommentarer.

Jag förstår helt o fullt era åsikter, och håller med. Klart att det ÄR bättre att ha en hög vagn, och kanske blir den det oxå, min gamla skitrockard jag ska hämta idag. Får en fyrhjulsvagn på köpet ocxå, med järnhjul. Är den bättre att köra in i då? Men Jag SKA köpa köpe en "riktig" vagn nån dag, när jag sparat ihop de 10-15 000 det kostar. Har 4000 nu. Och så vill jag tillägga att jag tvivlar på att mín häst kommer att bli rädd under inkörningen. Nej, nu ska vi iväg o hämta vagnar o se vad man kan göra åt dem.

Heja Tussilago, man kan bli less om man får en massa mothugg men ta det inte personligt, folk menar i grunden väl med sina kommentarer även om dom uttrycker sig lite beskt ibland. Jag hoppas att det kommer gå bra för dig, att du har bra hjälp omkring dig och att allt går smidigt med din stora häst. Sjäv har jag gått åt motsatt håll och blivit ponnyägare på gamla dagar :D
LYCKA TILL!

Tack! Det kommer säkert att gå jättefint! Hon kommer bli stan´s bästa o snyggaste körhäst såsmåningom!:d

Ännu en dum fråga från mig.. Kan man hö´ja skaklarna på en rockard utan att höja sitsen? Eller blir det helt fel för hästen o dra då? *klurar*

Det låter omöjligt.
Och det hade nog inte varit ett bra sätt att sitta till vagns, ska du fästa skaklarna i ryggstödet då och kliva under dem varje gång du ska gå i/ur vagnen? Var hade du tänkt sätta skaklarna om du inte skulle höja sitsen?

Nja.. jag tänkte bara att om man kanske kunde värma dem på nåt sätt, och böja dem i en båge typ uppåt? Och sen från bågen låta dem gå rakt fram mot hästen? Nån som fattar tanken? Som sagt bara funderingar..

Ja visst, det går! Är vanligt med böjda skaklar!

OM du lånar en vagn - tänk på att kolla vad din försäkring täcker! Många försäkringar undantar skador orsakade av "tamdjur" även om man har ett så kallat allriskmoment. Ansvarsförsäkringarna undantar så gott som alltid skador på lånad egendom så kolla med ditt försäkringsbolag - för om du lånar en vagn för inkörning så tror i alla fall jag i min okunnighet att risken är ganska stor för att vagnen skadas. Och som någon så klokt framhållit tidigare i denna tråd - vagnar är DYRA!

Tänk vad vacker Tussilagon kommer att vara om ett par år när ni kör bröllopspar med någon stilig vagn (typ Victora)... då förväntar vi oss ett stiligt foto här på forumet!

Men om jag lånar vagn kommer ju han som äger den vara med, men det klart att det kan vara klokt att kolla upp det! Smart täänkt, hade jag inte kommit på själv.

Jodå, Tussan blir nog snygg med en tjusig vagn bakom, och jag har faktiskt tänkt att använda henne till bröllop o dyl då hon är vuxen o inkörd.. Bilder utlovas! Men det tar ett par år kan jag tänka!*ler*

Nu lutar jag åt att göra iordning rockarden o sälja den.. Men jag får se.

Jag kollade lite kring lånad utrustning när jag lämnade ut min andra häst med utrustning till fodervärd. Jag har Länsförsäkringar. Min försäkring med allrisk täcker brand, stöld och vattenskada på min egendom upp till ett visst värde även om den inte är hos mig, dvs även om fodervärdens anläggning skulle brinna upp. Däremot olycksfall typ i ert fall att vagnen välter och går sönder täcks inte av ägarens försäkring, däremot kan den som lånar utrustningen ha en allriskförsäkring som täcker sådana bitar. Man kan även teckna en separat sakförsäkring för att skydda sig mot sådana händelser.

Tack Lejonelle! Ska tänka på det samt kolla upp om det blir aktuellt! Hoppas verkligen på att få komma igång o få hjälp med tömkörningen nu. Längtar efter att få börja "jobba" nu. Börjar kunna det här med att gå ut o gå..

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
332
Senast: CaisaCax
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 575
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈