Köpt rockard!

Tussilago

Trådstartare
Jag har köpt en rockard jag ska ha att köra in min häst med! Vad tycker ni? Måste byggas om, den är för smal..
3174523355.jpg
Vad skulle ni betala för den här ungefär? Svängel ska givetvis dit oxå!

Sv: Köpt rockard!

Ja, det är en del pyssel med att bredda.. Men den var billig, så det kan det vara värt.. Har använts till islänning o nu ska jag ha den Shire.. Är det nåt särskilt du ser som behöver fixas?

Oj, en hel del som måste ändras för att få den att passa shire. Framför allt måste sätet höjas rejällt till en så stor häst!

Hela vagnen måste höjas, alltså du får bygga upp hela kuskbocken tillsammans med skaklarna. Skaklarna måste förlängas och breddas.

Senast ändrad av en moderator:

Det är enklare att bygga en helt ny vagn än att bygga om den där om man är kräsen.
Men bara genom att bredda skaklarna duger den ju :crazy:
Själv skulle jag villja ha bra sikt spec om det är en unghäst :smirk:

DriveOut har bra vagnar kika på dom o se om du/ni kan bygga en sådan istället?

/L

Jag har faktiskt inga planer på att höja den så jag ser över hästen..Förstår det är bättre, men vill nog inte lägga ner för mkt på den här vagnen. Ska väl skaffa nåt annat framigenom.. En fyrhjulig vagn eller så.. Men OM man nu skulle vilja höja den, hur gör man det bäst? Den kostade förövrigt 500kr.
Det fins väl inte många "hemmabyggen" som är så höga så man ser över? Eller gör det det? Har kollat på rockarder till salu i minst 6 mån, tror jag sett en, el max två som är höga. Ska man ha en hög kostar de ju 10 000...
Men, MÅSTE skaklarna bli högre för att det ska bli bra? Hon är inte så stor än, ca 165 cm.. Det är inte vanligt med rockarder som går på en shire utan fix gissar jag, jag har inte hittat nån. Såvida den inte är nytillverkad.

Senast ändrad:

Nej, du behöver inte tvunget höja så att du ser ÖVER hästen, man KAN böja sig åt höger resp åt vänster...förstår inte att man ska krångla till allt så förtvivlat. När det väl är dags, och om man sysslar med körning på tävlingsnivå då köper man förstås den vagn som är avsedd för det. Som första vagn duger din rockard säkerligen utan att behöva bygga om hela vagnen, är den bara stabil och ligger bra i selen, dvs tyngdpunkten är korrekt så behöver du antagligen endast bredda den.

Lycka till med körning och bygge!

Jag skulle inte vilja sätta mig i en vagn som är så låg bakom en så stor häst.

Jag groomade en gång åt en kompis som hade en låg rockard, vi körde i skogen och vips så låg jag på marken, för att vagnen välte för att kusken inte såg en stubbe. Visst man kan se åt på sidorna om hästen, men det är väldigt svårt att se åt båda håll samtidigt. Jag är glad att jag kom undan med lite skrapsår, men det kunde ha gått riktigt illa.

Spar lite pengar och köp en riktig vagn, det är mitt råd. Lycka till!!!

Tack Tretjak! Började bli riktig deppig...
Inte så smidigt o bygga en rockard så man kan se över hästen, när hästen i slutänden kommer bli 175 hög.. Blir nog att jag breddar den först o testar, o är det helt omöjligt så får jag väl sälja den här o köpa en bättre. Och som sagt, kommer tävling på tal blir det en "riktig" rockard..
Fast det blir nog en flakvagn framåt..

Nej men bredda skaklarna, det är bättre så och köra in hästen och sen köpa en ny o bättre vagn! :)

Jag är medryttare till en shire-tjej som körs med en alldeles vanlig rockard fast hästen är över 180... det går men man kan ju tänka på att köra på ställen där man vet hur terrängen ser ut. Stubbar och sådant dyker ju sällan upp ur tomma intet på en väg man brukar färdas... så den delen tror jag inte behöver bli så jobbig. Ska du köra in hästen så misstänker jag att du ändå helst kommer att hålla dig på vägar som både du och hästen tycker är trygga?

Det jag tycker kan vara knepigt är att man kan ha svårt att hinna upptäcka möten med bilar och så men om man bara tänker på att sitta på "rätt" sida i rockarden så går det också bra!

Lycka till med inkörningen. Din häst är gudomligt söt!!!

Med tanke på att "rätt sida" i vagn är höger sida (eller i mitten av vagnen) och bilmötet kommer på vänstersida om mig, så kan jag tänka mig att se den över en 180 cm häst, inte är så lätt!

:D :bow: :D ett litet skratt så här på sluttimmen :) med tanke på asfolath´s inlägg.

för övrigt, varför inte rida in bakofram, lika vettigt som att sitta i hasen på en ung häst. Jag tror INTE att tyngdpunkten överhuvudtaget blir rätt hur man än gör. Slår vad om att rockarden använts till en skitsele med lågt skakelfäste, redan där med ganska lätta skaklar, och sen höjer du upp skaklarna till shirehästnivå, med en sele som har draglinor (hoppas jag), med andra ord är skakelfästena giggfäste högt upp på selen. Du kommer ha skaklarna på 160 cm över marken. Jämför det med en islandshäst med skitsele, vad blir det, ca 90 cm över marken. Snacka om att du kommer sitta med benen i vädret och ha grym bakvikt. Nej..det där köpet kan jag inte se någon vits med.
När jag ändå är igång o bjäbbar lite, så tänker jag på den stundande inkörningen. Vem ska köra in, och tror du denna kunniga person vill köra in i den där? Ingen fjädring och hästen kan bara genom att gå trassla in sig i så låga skaklar.

Det är bara att inse att det är dyrt att ha häst, tyvärr. Börja spara eller fixa folk som kan hjälpa dig bygga din drömrockard som passar det du vill göra.

Till att börja med, höj sätet och skaklarna typ 3 meter ;) :angel: Nej men en bra bit iaf så att du inte sitter nere vid bakfötterna. Viktigt för både komfort, funktion och säkerhet!

:p

Jag som tycker det är svårt att se i en låg rockard bakom b-ponny :angel:

Håller helt o hållet med Snigelfarmor i sitt inlägg, det är dyrt att ha häst, men det är ju ett val man gör själv.

Körning skall väl vara en trevlig upplevelse, tror inte att det blir så mysigt för varken häst eller kusk om man kör med den vagnen. Det bästa är att få kontakt med någon kunnig inom detta för att undvika en olycka som kan bli väldigt otäck och sen tråkigt nog spara ihop pengar till en riktig vagn. Även om du inte skall tävla och inte köra på några vägar där det finns stubbar, stora stenar och gud vet vad som kan finnas i vägen...

Jag kommer att få proffshjälp med inkörning, av en som tränat svenska landslaget. Så hjälpen duger nog...

Jag VET inte om jag ev kan få låna vagn av dem, och sen är jag inte helt säker på att jag ens någonsin sitter i denna rockarden. Kanske använder jag den bara till att just lära henne dra, och att ha nåt bakom sig. Har f.ö en loksele med baksele, o ska fixa draglinor oxå. Jag vet att läget inte är opimalt, men man får väl börja med nåt.

Känns ju inte så kul att köpa vagn för 10 000 OM hästen får nåt frispel o skenar iväg eller börja sparka. Så för min del känns det ok att börja lite billigare även om 90 % tycker jag är helt knäpp o snål.
Kommer senare att köpa en vagn , en BRA vagtn, då jag vet att inkörningen gått bra och att hon tycker om att bli körd o då jag vet att det är nåt vi ska satsa på. Tack Schelin_j, jag tycker oxå hon är söt!

Om hästen börjar sparka och få frispel i den där vagnen, kanske med en kusk bakom så hamnar hovarna antagligen i närheten av kuskens huvud!

Men som inkörningsvagn kan det ju funka, som du säger, du kanske inte ens kommer att sitta i den. Bredda skaklarna så hon får ordentligt med plats mellan dem, så är det ju perfekt att vänja henne vid skaklar.

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
332
Senast: CaisaCax
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 575
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård