Köpt hus och nu ska heeela rasket rivas..

FrontLine_

Trådstartare
Nä inte riktigt, men jag och pojkvännen har nämligen gått och blivit med hus!
Huset är byggt -53 och inte mycket är omgjort sedan dess. Toaletterna är vad jag vet i original. Tapeter i större delen av huset är också samma som vid nybygget. Iaf inte långt därifrån haha. Golvet ser ut som en hel elefanthjord med broddar passerat över och ja.. ni förstår..:)

Först hade vi bara tänkt renovera, tapetsera och byta golv osv. Men det kändes så tråkigt, så vi bestämmde oss för att ta till med lite mer drastiska åtgärder. Väggar ska rivas, hela köket ska bytas, väggarna till trappen ska slås ner och trappen ska bli "öppen" vilket kommer bli krångligare än vi trodde då trappen är en sån där skruvtrapp och stöttepelare osv måste vara kvar, samt att trappen från övervåningen ansluter iprincip med trappen till källaren, så ska inte hela skiten rasa måste vi göra det verkligen ordentligt. Panelen i hallen ska målas, resten av alla utrymmen ska tapetseras och bytas golv, och såklart toaletten på markplan ska renoveras. Pannrummet nere i källaren ska bli "relax" med bubbelbad, och hela övervåningen ska renoveras.
Garaget vill killen isolera (totalt onödigt enligt mig, vi bygger ett stall istället:banana:) och ja.. ni inser ju.. det blir en hel del göra, men OJ så rooligt det känns!!

Vi tänkte starta projektet med att börja i köket och på markplan. Toaletten där blir inte heller några problem eftersom vi har toalett uppe och dusch nere i källaren.

Vi har tillträde till huset om ca 2 veckor, och som ni förstår kliar det REJÄLT i fingrarna, och desto fler dagar som går, desto fler ideér får jag! Snart vette tusan om jag verkligen har bestämt mig hur jag vill ha det haha!!

Ville mest bara dela med mig av min glädje, och har ni andra renoverat (litet som stort) dela gärna med er av era erfarenheter, och framförallt bilder!!

Sv: Köpt hus och nu ska heeela rasket rivas..

Jag och sambon har hjälpt till att renovera huset vi hyr, det har tagit ca 4 år att bygga två badrum, fanns inte ens en toa, bara kallt och varmt vatten, vi har rivit ut köket, trappan till övervåningen och även alla väggarna där och byggt nytt.

Här är lite före- och efterbilder in- och utvändigt:

Så här såg huset ut när vi flyttade in:

Framsidan

Innergården

Västerväggen, där gamla vägen gick innan vi flyttade den.

Avloppet grävs ned

fortsättning följer...

Lånar min egen knapp...

Köket

Vardagsrummet

Trappen

Rummen som blev sovrummet

Senast ändrad:

Efterbilderna:

Framsidan
Allt färdigmålat

Trädgården

Altanen vi byggt

Innergården

Västväggen, utan väg!
[/IMG]

Köket, tagit i samma vinkar som före-bilderna

Vardagsrummet, upptäckte precis att jag inte tagit några bilder sen det var färdigt, så det här är vad som finns...

Tapeten

Nya trappan

Badrummet

Sovrummet

Gästrummet

Jag kan tillägga att alla golv är utrivna också och isolerade och alla väggar är tilläggsisolerade och vi har golv-värme på nedervåningen och i badrummet uppe.
Ursäkta för bilbomben, jag hoppas att bilderna ger något.
Har du några frågor om hur vi gjort mer ingående och hur lång tid saker har tagit kanske, så är det bara att fråga.
Vi har inte gjort allt själva, men det mesta, tex kaklingen har haft en kille här för.

Kram, Maya

Vi köpte hus i september förra året. Vi visste att det var renovering, men inte att vi egentligen köpte en stomme med tomt :D.
Vi har rivit ner väggar till timret, tagit upp golvet och bytt isolering, tagit bort en vägg i köket och gjort helt nytt kök.
Ovanvåningen ska börjas med i sommar.

Håller med om att ni bör satsa på stall. Det är väl viktigare än att isolera :angel:.

Jag skulle vilja säga att man ska tänka två gånger och kanske tre också innan man börjar ändra planlösningar och plocka bort tidstypiska detaljer ur huset.

Det finns så många hus som blivit helt våldtagna av renoveringsgalna människor och som förlorat nästan hela sin karaktär.

Hade vårt kök varit ett gediget 50-talskök när vi flyttade in här så hade vi behållit det i princip orörtoch bara höjt upp bänkarna lite till normal arbetshöjd. nu var det ett nedgånget handikappsanpassat kök från 1970 talet där allting som kunde lossna hade gjort det. Och som var spånskivor i stommar numera i upplösningstillstånd etc.

Vårt hus är byggt 1859 och jag har inte en tanke på att med våld tvinga in det i 2000-talet. Det vi i princip gör är att när nåt gammalt blir väldigt dåligt så byter vi ut till nytt men likadant.

Vårt hus är byggt 1859 och jag har inte en tanke på att med våld tvinga in det i 2000-talet. Det vi i princip gör är att när nåt gammalt blir väldigt dåligt så byter vi ut till nytt men likadant.

Vad härligt att det är fler som tänker så! Jag blir lika ledsen varje gång när jag ser bilder från gamla, fina och gedigna hus där man ex. har tagit bort väggar och helt blåst ur köken. Husets själ försvinner i takt med ingreppen.:(

Jag har ett hus från 1920 och tillbyggt 1957 och vi har totalrenoverat huset. Det behövdes. Vi fick riva ut allt för ruttna golvbjälkar i vissa rum och dålig isolering och tak. Allt är nytt utom kakelugnen som är husets hjärta. Däremot trivs vi kanonbra, slipper slösa energi på att det inte går att värma upp. Det känns gammalt och modernt på samma gång.
Visst kan man renovera skonsamt om det går men ibland tycker jag det går för långt i att bevara gammalt också. Allt gammalt är inte bättre. Vi ska ju bo i husen idag och det ska fungera.
Men det är upp till person och husens skick :-)

Till ts, isolera och byt fönster i första hand om det inte är gjort. Det betalar sig även om inredning är roligare :-)

Allt gammalt är inte bättre. Vi ska ju bo i husen idag och det ska fungera.
Men det är upp till person och husens skick :-)

Vad man också ska tänka på är att man kan förstöra husets värde ( både kulturhistoriskt och ekonomiskt) om man helt förvanskar ett gammalt hus, med huvudlös modernisering.

Visst ska man kunna leva i huset , MEN om man nu vill bo toppelitoppmodernt allt enligt de senaste trenderna.

Då tycker inte jag att man köper tex ett 1700-talshus och börjar riva i det som en galning, då kan man faktiskt köpa ett MODERNT hus istället!!!

Vad man också ska tänka på är att man kan förstöra husets värde ( både kulturhistoriskt och ekonomiskt) om man helt förvanskar ett gammalt hus, med huvudlös modernisering.

Visst ska man kunna leva i huset , MEN om man nu vill bo toppelitoppmodernt allt enligt de senaste trenderna.

Då tycker inte jag att man köper tex ett 1700-talshus och börjar riva i det som en galning, då kan man faktiskt köpa ett MODERNT hus istället!!!

Jag håller med dig helt, eftersom vi inte äger huset vi renoverat, så är det hyresvärden som har bestämt mycket, även om vi får vara med att välja tapet, vilket klickgolv och annat.

Vi hade velat ha breda golvplankor i alla rum, parkett ser så malplacerat i ett litet torp...

Men huset blev väldigt mysigt, bäst gillar jag sovrumstaket, det är original, vi rev ned spännpappen och blev överförtjusta att hitta ett fin trätak. :love:

Som vi först skrapade och sen skurade bart.

Jag ligger alltid och beundrar taket vid läggdags, det är så fint!:love:

Men kille är smed och jag vill att han ska göra så många smidesdetaljer till det huset, när vi skaffar eget. :laugh:

Drömmen är att skaffa ett hus, ett skal och få göra om det precis som vi vill den här gången och utgå från husets stil och årgång, vi vet att vi kan fixa det mer eller mindre själva.

....

Min gode vän arkitekten talar om att renovera med huset istället för emot. Ta tillvara tidstypiska detaljer och proportioner. Sätt inte fönster med stora glas i hus där det borde vara spröjs, välj fasadfärg efter traktens färgskala etc etc.

Delvis kl

Ang det här med att bevara huset. Nog förstår jag eran tanke, och håller delvis med. Har man ett gammalt hus från typ 1700talet och kanske till och med början på 1900talet så skulle inte heller jag riva eller göra om så mycket.

Men ett hus byggt 53 ser jag inte direkt något större värde i att bevara i sin helhet, speciellt inte när det var standardhus på den tiden haha.

Sedan kan jag tycka att det är upp till var och en. Jag köper huset, jag renoverar haha. Vill du köpa huset och inte renovera, gör det:)

Det är inte många väggar som ska rivas ner, men de som ska rivas kommer göra tillräckligt för att huset ska bli luftigare. Just nu är rummen i allmänhet små och huset känns så indelat på något vis.

Men såklart, vi kommer bevara övervåningen som den är planlösningsmässigt, men vi kommer ta fram lite utav själva väggarna (kommer riva bort all gammal papp osv i ett rum för att komma in till träet, och sedan måla det)..

Köket ska bytas för jag tycker helt enkelt inte om det, varken själva lösningen eller utseendemässigt. Men för den delen kommer det inte in ett högblankt, utan det är fortfarande i lite äldre men fräschare stil, och framförallt mer funktionellt:)

Toaletten, ja.. Ett ord: USCH!
Jag spyr när jag ser den, så äckligt ful helt seriös. Och varför byggde dom alltid så himla små toaletter?
Den toan kommer aldrig bli snygg helt enkelt, då får den vara hur gammal och antik den vill haha:P

Fönster är faktist bytt för några år sedan, så det slipper vi. Det enda vi ska göra är att måla lister osv vita, för jag gillar inte riktigt den mörkbruna färgen..

Nä, det här blir spännande!:) På lördag sticker vi till stan för att kolla vitvaror!:D

Vi letar efter en frys med ismaskin, men det verkar bara finnas i side-by-side till rimligt pris.. Eller kan det finnas någonstans att titta på?

Jag håller med. Det gör ont i mig när jag ser vackra gamla hus som blivit som nya. Jag förstår inte vitsen med det. Sedan kan man av ekonomiska eller andra skäl vara tvungen att göra vissa nödlösningar ibland. Men att med vett och vilja köpa ett gammalt hus och göra det till nytt - det begriper jag faktiskt inte. Varför köper man inte ett nytt från början då?

Lite OT: Eftersom jag är på jakt efter hus, så håller jag koll på bl a Hemnet. Och det är så konstigt att det är så många som ser likadana ut inuti. Är svenskar så himla ängsliga att man måste göra likadant som andra?
Jag förstår inte det heller: Varför vill man att det ska se likadant ut hemma hos mig som hos grannen till höger, vänster, bakom och alla andra i närheten? Varför vill man inte göra sitt hem till sitt?
Och jag är helt ärlig nu, jag förstår verkligen inte.

Men ett hus byggt 53 ser jag inte direkt något större värde i att bevara i sin helhet, speciellt inte när det var standardhus på den tiden haha.

Men det ser jag. Femtiotalet ligger lite för nära för att vi ska se det som värt att bevara.
1953 hade sin stil. Du kan inte göra det till en villa byggd i år, det är ett femtiotalshus.

Som sagt, arbeta med huset, inte mot. Ändra inte för mycket proportioner, för många material. Var lite varsam?

Lite OT: Eftersom jag är på jakt efter hus, så håller jag koll på bl a Hemnet. Och det är så konstigt att det är så många som ser likadana ut inuti. Är svenskar så himla ängsliga att man måste göra likadant som andra?
Jag förstår inte det heller: Varför vill man att det ska se likadant ut hemma hos mig som hos grannen till höger, vänster, bakom och alla andra i närheten? Varför vill man inte göra sitt hem till sitt?
Och jag är helt ärlig nu, jag förstår verkligen inte.

Hmm jag letar också hus men jag håller inte alls med dig!
Tycker jag till 99% ser förskräckliga hus som är dåligt renoverade och med en smak som jag inte ens kan förklara...

Fast sen är det ju så att om du å grannarna renoverar under samma tidsperiod är det ju stor chans att ni renoverar väldigt likt varandra helt enkelt pga det är just de materialen och färgvalen det finns tillgång till.
Sen tror jag inte så många har en egen stil och smak utan de köper en hus & hem tidning eller två och kopierar det som de tycker är snyggt.
Precis som vad gäller mode av kläder så följer ju de flesta modet mer eller mindre för att det är enklast och det som går att få tag på enkelt.

Så fort man ska ha ngt som är special och inte inne just nu blir det ju oftast både krångligare och dyrare att få tag på.

Kanske just därför? För att "alla" som köper 50 talshus säger samma sak och sedan plötsligt finns det inte många kvar som inte förvanskats?

Det är ju lite så med många idag unika antikviteter/byggnader etc. De är ovanliga för att "alla" har tyckt att de var för vanliga för att bevaras.

Fast sen är det ju så att om du å grannarna renoverar under samma tidsperiod är det ju stor chans att ni renoverar väldigt likt varandra helt enkelt pga det är just de materialen och färgvalen det finns tillgång till.
Sen tror jag inte så många har en egen stil och smak utan de köper en hus & hem tidning eller två och kopierar det som de tycker är snyggt.
Precis som vad gäller mode av kläder så följer ju de flesta modet mer eller mindre för att det är enklast och det som går att få tag på enkelt.

Så fort man ska ha ngt som är special och inte inne just nu blir det ju oftast både krångligare och dyrare att få tag på.

Nu blir det trådkap, men jag vill dels tacka dig, Pulkaskurk, för att du förklarar, och dels komma med en invändning.

Som sagt; tack för att du försöker förklara! Jag uppskattar det. Men jag fattar nog inte ändå... och det har inte med din förklaring att göra utan att jag är trög.

Jag tror också att folk tittar i inredningstidningar (eller hos grannar) och kopierar, men frågan är varför.

Jag är säker på att jag inte skulle renovera på samma sätt som min granne, även om vi gjorde det samtidigt. Bor i en lägenhet och alla mina grannar har renoverat bort det som utmärker detta underbara jugendhus. Det har inte jag. Jag har låtit ta fram de gamla trägolven, har kvar de gamla underbara stooora köksskåpen (som man nästan kan bo i) osv.

Jag har allvarligt talat problem med tanken på att sälja lägenheten, för då kommer någon att förstöra den genom "renovering". Sååå nördig är jag gällande bostäder... Det är faktiskt inget jag är nöjd med.

För att korta ner mitt svar :

Jag vill påpeka att bara för att man ska renovera, så innebär det ju inte att det ska in högblanka köksskåp, utan för mig handlar det om att göra boendet mer funktionellt, samt att göra ytorna lite större. Köket t.ex, eller väggarna skulle jag vilja säga. Där är det bara en vägg som ska rivas till hälften, för att få bort det tomma väggskalet som ligger in till själva muren. Med andra ord, vi kommer plocka fram muren. Och t.ex golvet som ligger där, skulle det vara någon annan som köpt huset och valt att behålla golvet för att det är gammalt, så hade jag spytt. Rent hygienmässigt, en över 30 år(mattan var tydligen bytt) gammal korkmatta är verkligen en bakteriehärd enligt mig. Äckligt bara, och inget annat. Därför ska ny matta in, men den blir fortfarande inte knallröd..;)

Tapeter blir ljusa, men fortfarande lite 50 tals inspirerat, åtmindstonde två fondväggar.

Toaletten blir bevarad som den är byggnadsmässigt, men den kommer ändå att renoveras.

Så till viss del håller jag med er, man köper inte ett gammalt hus för att göra det toppmodernt och enligt modet nu, då hade man lika gärna kunnat köpa ett helt nytt. Men lite renovering har inget hus dött av tror jag ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 799
Senast: cewe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 663
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V