Som korrigeringsverktyg så ska det användas ett fåtal gånger, inte som permanent lösning.
Har man hand om någon annans hund ser jag inte varför man skulle behöva slå kopplet runt magen. Den korta tid som man går med den hunden kan man gott stå ut med att den drar.
Vad menar du med en permanent lösning? Deey finns ju tillfällen då man helt enkelt måste komma på nått,och då kanske detta är ett sätt för vederbörande att kunna hjälpa till,som i mitt fall,jag har en mamma med reumatisk värk som går ut med min tik då och då.Vad har jag för alternativ? Ej låta hunden gå ut under mina numera långa arbetsdagar,dvs jag är hemifrån ca 11-12 timmar alternativt avliva en fullt frisk,kry och pigg 13-åring? För i denna ålder är det inte på tal om en omplacering och eftersom kvällarna ändå uppfylls med mkt annat så ser jag inget problem med detta arrangemang.
Nu har vi visserligen rätt stor tomt,så för det mesta så är tiken ändå lös,men det händer faktiskt att mammsen vill gå en promenad och då ser jag inte detta som ett problem.
Däremot så är jag också emot att den egna ägaren slår ett varv runt magen just för att de inte har tagit hjälp och tränat hunden.Många ser det som en enkel lösning,likväl som grimmorna (som kan orsaka stora skador de med).