Koppla bilbatteri till hage utan aggregat, Hur kopplar man?

M

Macintosh

Har hört att man kan koppla ett bilbatteri till stängslet utan ett aggregat. Vet någon hur man gör när man kopplar?

Sv: Koppla bilbatteri till hage utan aggregat, Hur kopplar man?

Det tror jag inte går. Borde bli en j*vla tjottafräs rakt ut i tråden i så fall... Men jag kan ha fel...

Hmm ja jag vet ju att det kan slå en massa gnistor när man tex kopplar för starthjälp. Man borde ju få en himla stöt om man kommer i närheten av staketet!.... Kanske bäst att köpa ett agregat! =)

?? vad ska du svetsa?????
du kan inte koppla batteriet direkt till stängsel!!!!!!!!
well, du kan om du vill har lite fyrverkeri till jul.
Az

Jag tror att några har provat att koppla + till staketet och - till marken.
Men det är ett säkert sätt att förstöra både staket och batteri på.
Och 12V håller inte heller några hästar inne.

Så summa summarum blir att man förstör grejjorna utan att hålla inne hästarna.

Det händer förmodligen inget alls, utom att batteriet sakta laddas ur eftersom det troligen finns lite strömavledning via växter etc här och var.
Spänningen (12V) mellan staket-mark är för låg för att hästar ska känna av den, därför gör arragemanget ingen nytta.

LIA

Vi använder bilbatteri till en av våra hagar.
Funkar alldeles utmärkt. Men vi har 2 st så ett står på laddning hela tiden, vi byter ca var 3dje dag . Jag har lite svårt att förklara hur det funkar men du måste ha en jordning också !
( Vi har en stalldräng som sköter det där:o)
Hej från Hambo

Funkar alldeles utmärkt. Men vi har 2 st så ett står på laddning hela tiden, vi byter ca var 3dje dag . Jag har lite svårt att förklara hur det funkar men du måste ha en jordning också !
( Vi har en stalldräng som sköter det där:o)
Hej från Hambo

Låter otroligt jobbigt att hålla på med batterier på det viset :eek: Jag skulle satsa på ett aggregat och ett bilbatteri i så fall. Det måste ju bli spänning i tråden konstant och är det bra?? Pulserna finns ju i elaggregat av en anledning?

Menar du att det är jobbigt att byta batteri så ofta?
För det gör jag på vårt stängsel med aggregat, får för mig att det blir för dålig fräs annars.
Visserligen har vi några längre stängselsträckor också, men även 20 meters sträckan byter vi var 3-4e dag.

Svaga armar :angel: Ett bilbatteri är ju lite tungt så jag skulle tycka det vore jobbigt att kånka på dem så ofta (bekväm av mig :D) Men funkar det för dig är det ju toppen!!

En bra säckkärra så är det nemas! :D

Det är inte rationellt.
Med alla små saker som man kan göra så drar tiden iväg till ingenting.
Jag har mina batterier på laddning konstant.
Medan de driver staketet.
Då så finns det ström i staketet vid strömavbrott och jag behöver inte fixa med batterier.

( Vi har en stalldräng som sköter det där)
Be stalldrängen förklara! :idea:
Vore mycket intressant att få reda på hur h*n gör för att få funktion i det.

LIA

Då förstår jag inte varför du inte hellre har nätdrivet aggregat??

LIA

Visserligen har vi några längre stängselsträckor också, men även 20 meters sträckan byter vi var 3-4e dag.
När vi kör med batteriaggregatet, så laddar vi batteriet högst 1 gång/månad. Har ni kanske onormalt hög belastning p g av växtlighet eller annat?

LIA

Det är inte rationellt.
Med alla små saker som man kan göra så drar tiden iväg till ingenting.
Jag har mina batterier på laddning konstant.
Medan de driver staketet.
Då så finns det ström i staketet vid strömavbrott och jag behöver inte fixa med batterier.

Men blir det inte då elräkningen som drar iväg? Jag kan ingenting om el, rätta mig om jag har fel.

Jag har ingen möjlighet att dra el ut till aggregaten, inte heller vill jag ha laddaren stående ute i skitvädret.
Och framförallt så har jag tiden! Detta sekundsparande ger jag inte mycket för. ;)

När vi kör med batteriaggregatet, så laddar vi batteriet högst 1 gång/månad. Har ni kanske onormalt hög belastning p g av växtlighet eller annat?

LIA

Nope, men kassa batterier. Vissa är helt urladdade om dom skulle bli lämnade lite mer än en vecka. Och framförallt har vi kor i hagarna också, då behövs fräset!

Han har förklarat men jag fattade inte . Han har så fina ögon........:crazy:
Hej från Hambo

Han har förklarat men jag fattade inte . Han har så fina ögon........

Så vacker det lät. Nästan som poesi ... :)

Liknande trådar

Anläggning Har fixat med jordningen till stallets aggregat. Funkade toppen i typ 15 min men sen gick det i alarmläge vilket enligt manualen sker...
Svar
3
· Visningar
505
Senast: ameo
·
Utrustning Nej, jag har inte testat strömmen i tråden ännu. Men nu när jag hade dragit om alla trådarna i hagen och satt igång aggregatet (nät)...
Svar
2
· Visningar
262
Övr. Hund Där vi bor finns det mycket varg. Hunden här hemma brukar vara ganska känslig och kunna reagera starkt på saker i omgivningen. När vi...
Svar
16
· Visningar
1 063
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundträning Mina äldre hundar har av sig själva förstått att när vi tränar så kissar man inte, även om vi kanske står stilla utan att göra något en...
Svar
4
· Visningar
464
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blåsljud på hjärtat
  • Tandproblem på båda katterna
  • Mellanpudel