Koppla bilbatteri till hage utan aggregat, Hur kopplar man?

Sv: Koppla bilbatteri till hage utan aggregat, Hur kopplar man?

Vi använder bilbatteri till en av våra hagar.
Funkar alldeles utmärkt. Men vi har 2 st så ett står på laddning hela tiden, vi byter ca var 3dje dag . Jag har lite svårt att förklara hur det funkar men du måste ha en jordning också !
( Vi har en stalldräng som sköter det där:o)
Hej från Hambo

Jag trodde inte man fick ha konstant ström av djurskyddsskäl?

Vad händer om de fastnar i staketet?

Som jag förstår det, händer ingenting alls.
Ta ett bilbatteri (12V) och håll en hand på vardera polen. Du känner ingenting. Varför skulle det bli någon skillnad i stängslet, där man dessutom har motståndet i marken som reducerar den spänning (mindre än 12V) det kan bli fråga om?

LIA

Då förstår jag inte varför du inte hellre har nätdrivet aggregat??

LIA

Av 2 orsaker.
Den ena var att jag hade batteriaggregaten, batterierna och laddarna liggandes.
Och saker som man har de har man ju.
Det andra är att på det viset så har jag ström i staketen även vid strömavbrott.
Och det känns faktiskt bra då vi tidigare hade stora problem med sådant.

Numera är alla kablar till mig nedgrävda hela vägen där det spelar roll.
Tidigare så hade vi en gammal blanktråd som luftledning på högspänningen.
Den var från 40-talet och dimensionerad för några sommarstugor runt sjön.
En mycket instabil historia.

Som jag förstår det, händer ingenting alls.
Ta ett bilbatteri (12V) och håll en hand på vardera polen. Du känner ingenting. Varför skulle det bli någon skillnad i stängslet, där man dessutom har motståndet i marken som reducerar den spänning (mindre än 12V) det kan bli fråga om?

LIA

Jag är den sista som kallar mig elektriskt kunnig...

Men, jag undrar, eftersom det i elstängselaggregat inte får skickas ut strömimpulser tätare än 1 sekund emellan.
( Det är bla därför man inte får koppla 2 aggregat på samma staket.

Man har man inget aggregat, utan kopplar batteriet direkt på staketet måste det väl ligga ström på tråden konstant? :confused:

( Det är bla därför man inte får koppla 2 aggregat på samma staket.
Det är högspänning i aggregaten.
1000V - 10000V och det får man inte hantera annat än pulsvis.

2 aggregat på samma staket dödar alltid minst det ena aggregatet.

Man har man inget aggregat, utan kopplar batteriet direkt på staketet måste det väl ligga ström på tråden konstant?
Det är bara lågspänning på 12V och det får man i princip hantera hur som helst.

Med litet koppartråd så kan det bli väldigt varmt.
Brännskada eller eldsvåda kan man kanske fixa.
Vi talar om vad som händer om batteriet är anslutet till ett elstängsel OCH om ett djur fastnar i detta stängsel.

LIA

Verkar ändå tokigt som jag ser det. Men man gör som man tycker.

Batterierna har en begränsad livslängd och måste så småningom ersättas. Ett par bilaccar kostar nästan som ett elaggregat, med den skillnaden att aggregatet håller mycket längre.
Man kan ha roligare för sina pengar än att köpa bilaccar för dom. Jag skulle avgjort ha bytt till elaggregat och haft bilaccar och det aggregatet som buffert till bilen resp till reserv.
Dessutom är det normalt mycket mer kräm i ett nätdrivet aggregat.

LIA

Laddaren laddar ju bara det som behövs.
Det syns över huvud taget inte på min elräkning.
Klart att det syns på elräkningen. Tror du förbrukningen är noll? Tänk på att laddaren även tar ström för egen räkning.

LIA

Vi talar om vad som händer om batteriet är anslutet till ett elstängsel OCH om ett djur fastnar i detta stängsel.

LIA

Precis.
Och i ett elstängsel finns det koppartråd.
Så djuret kan bli inlindat i ett brinnande elstängsel eller en brödrost om man har maximal otur.

Batterierna har en begränsad livslängd och måste så småningom ersättas.
Det blir kontinuerligt över efter alla våra bilar.
De duger inte att starta bilar med i kyla men håller en vecka för elaggregatet.
Så vi köper inga för det.

Dessutom är det normalt mycket mer kräm i ett nätdrivet aggregat.
Det räcker bra med det som är vill jag lova.
Jag har delat upp hagsystemet i mindre bitar så att aggregaten skall orka ordentligt.

Att jorda aggregatet är viktigast för att få kräm.
Sedan är bra framledning viktig.
Med bra eltrådar med lågt ohm-tal i staketet så får man präktig kraft i det hela ändå.

Man har man inget aggregat, utan kopplar batteriet direkt på staketet måste det väl ligga ström på tråden konstant?
Ska vi vara noga, så ligger det spänning (12V) konstant mellan tråd och jord. Ström går det först när det blir någon slags överledning mellan tråd och mark. Så i det fall en häst går emot tråden så går en ström från batteriet via tråden, genom hästen, genom marken och tillbaka batteriet.
Men, denna ström är så liten (bl a för att spänningen är låg, även om batteriet i sig kan ge hög strömstyrka) att den förmodligen är knappt mätbar. Helt ofarlig m a o.
Den är heller inte märkbar för hästen, vilket gör att jag inte förstår hur arrangemanget skulle få denna att respektera tråden. :confused:

Men, jag undrar, eftersom det i elstängselaggregat inte får skickas ut strömimpulser tätare än 1 sekund emellan.
Här är förhållandet det omvända mot batteriet. Spänningen är, som I-U säger, hög medan den avgivna strömmen ändå är mycket låg (ska inte hoppa in på tekniken i det fallet), vilket gör att pulsen i sig är ofarlig- så länge det enbart är en puls. Elektriskt sett alltså. Sitter man fast i tråden är det en annan och värre sak, men man skadas ändå inte direkt av det elektriska.

Jämför med vårt vanliga el-system på 230V i vägguttagen. Den spänningen är livsfarlig eftersom systemet även förmår ge en hög strömstyrka, högre än vad våra kroppar klarar av att utsättas för

LIA.

Och i ett elstängsel finns det koppartråd.
Så djuret kan bli inlindat i ett brinnande elstängsel eller en brödrost om man har maximal otur.
Den teorin förutsätter att djuret är invid anslutningen från batteriet samt att en minustråd från batteriet finns på samma ställe. Dvs, att inga förluster finns genom mark t ex.

Det förutsätter också att "den brinnande tråden" klarar av den värme som utvecklas. Normala trådar gör inte det utan brinner av när värmen blir för hög. Vilket kan hända i motorrummet på en bil t ex, men där snackar vi om kraftigare och mycket kortare ledningar. Man får f ö inte hantera 12V hur som helst.

Jag ska, för skojs skull, testa hur det fungerar vid kortslutning av bilbatteri genom en sträcka eltråd. Återkommer om det så småningom.

LIA

Alltså det måste ju vara maximal otur för att det skall gå så tokigt.
Men jag skulle inte chansa.
Inte som det kan se ut i motorrummet på en bil när det har blivit kortslutning.

Jag ska, för skojs skull, testa hur det fungerar vid kortslutning av bilbatteri genom en sträcka eltråd. Återkommer om det så småningom.

Ja det vore intressant.
Vissa, jag t.ex, har ju förstäckt ståltråd i sina elstaket.
Och det brinner nog inte av.

Vill du ha en bit att prova på?

Fast att aggregat som är nätdrivna skulle vara kraftigare vet jag inte om jag håller med om...

Vi har haft båda sorter och båda som vi har köpt har gett 10 000 volt.
Mitt batteri räcker i ca 2 månader. Aggregatet och batteriet "säger ju till" när det börjar bli dags.

Tack för lektionerna.
Jag läser vad ni skriver, men antagligen är jag för ointresserad för att fatta. ;)

Alltså det är ju ganska så neardigt på den nivån.
Du kan ju nöja dig med att acceptera att det är bra med ett elaggregat.

I ett stängselaggregat har man pulser med jättehög spänning (volt) men med jättelåg strömstyrka (ampere) - strömmen som ett bilbatteri lämnar ifrån sig är precis tvärtom med hög strömstyrka och låg spänning !

Om du skulle lyckas få fram någon "kräm" från bilbatteriet och in i stängslet så skulle man ha svårt att få några stötar (ju högre spänning - ju lättare "hoppar" strömmen) medans däremot eltrådarna skulle brinna av på pga den höga strömstyrkan.

Som kuriosa kan nämnas att ett bilbatterri på kort tid kan ge ifrån sig typ lika hög strömstyrka som en industrisvets, dessa ligger ofta på 24 v och 200-600 ampere...(vägguttaget har sådär 0,024 ampere) så två seriekopplade bilbatterier skulle förmodligen klara av att tända en 4 mm svetselektrod - innan batterierna exploderar pga av strömrusningen typ :crazy:.

Det dör ju faktiskt folk emmellanåt pga av exploderande bilbatterier så det är verkligen inga leksaker, pilla inte om ni inte vet vad ni håller på med.

Liknande trådar

Anläggning Har fixat med jordningen till stallets aggregat. Funkade toppen i typ 15 min men sen gick det i alarmläge vilket enligt manualen sker...
Svar
3
· Visningar
505
Senast: ameo
·
Utrustning Nej, jag har inte testat strömmen i tråden ännu. Men nu när jag hade dragit om alla trådarna i hagen och satt igång aggregatet (nät)...
Svar
2
· Visningar
262
Övr. Hund Där vi bor finns det mycket varg. Hunden här hemma brukar vara ganska känslig och kunna reagera starkt på saker i omgivningen. När vi...
Svar
16
· Visningar
1 063
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundträning Mina äldre hundar har av sig själva förstått att när vi tränar så kissar man inte, även om vi kanske står stilla utan att göra något en...
Svar
4
· Visningar
464
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka