Köpeavtal för hund-snabb hjälp tack!

citron

Trådstartare
Kan man skriva in äganderättsförbehåll och att man hämtar hunden om den inte blir betald om man säljer hund på delbetalning?Annars vad är lämpligt att skriva?Jag hinner inte svara på nåt här under dagen då jag jobbar men kom gärna med massor av ideer är ni jättesnälla :bump: :bump: :bump:

Sv: Köpeavtal för hund-snabb hjälp tack!

Sälj inte på avbetalning. Har de inte egna pengar att lägga upp på en gång kan de låna av släktingar eller bank/låneinstitut. Det bäddar bara för problem att sälja på avbetalning. Du vet inget om den som köper hunden - du tror bara. Låt de som känner och har en relation till personen ifråga låna ut pengar, eller ett företag som lever på att låna ut. Dessa har betydligt bättre på fötterna när det gäller att bedöma en kreditvärdighet och att få tillbaka värdet om det skulle strula. Det är otroligt svårt att få vare sig hund eller pengar för din del om köparen inte fullgör sin plikt.

Kan ju komma med en skräckhistoria, även om det den här gången gällde hästar: En kompis till mig föder upp shetlandsponnyer och sålde två föl till en kvinna. Kvinnan betalde handpenning och hämtade fölen, hon skulle betala resten sedan. Tror du kompisen fick pengarna? Nej. Fölen? Nej. hon spårade upp fölen och det visade sig att de var varnvårdade. Men hon kunde inte få tillbaka dem.

Så kan inte köparen betala med en gång, sälj inte.

Jag håller med övriga. Inköpssumman är trots allt en liten del av de pengar som behövs för att hålla hund. Kan man inte betala den bör man spara längre.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 245
Senast: ako
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 597
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 725
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 412
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar