Köpa X-bent häst?

Zoya

Trådstartare
Har hittat en häst jag tycker ser jättefin ut, har fått video på den och tycker den ser ut att vara x-bent på höger fram. Hästen är 6 år så det går ju inte att åtgärda.
Enligt ägaren har han mkt fina, torra ben och har aldrig varit skadad.

Men nu undrar jag - hur är hållbarhet och sånt rent generellt när hästen är x-bent?
Med andra ord - vågar man ens överväga att köpa en sådan häst?

Sv: Köpa X-bent häst?

Det beror väl på vad du ska göra med den?

Jag har då aldrig varit med om att x-ade hästar har fler skador än andra. Man kanske inte ska satsa på att hoppa högt och greja som belastar extra, men det är bara vad mina principer säger.

Hur mycket har den arbetat tidigare? Har den varit riktigt igångsatt eller bara gått då och då?

Det kan ju gå jättebra, och det kan gå åt pipsvängen.

Tänk på att det kan innebära lite annan belastning för musklerna även om leder/senor klarar det. Att lära sig lite massage vore kanske inte dumt, och be proffs kolla den då och då.

Kan ju tillägga att min egna häst är xad och vi tävlar MsvA, ska starta St.george i dressyr. Inga problem med frambenen, förutom nu - Något som troligtvis var en vrickning som gick över med en veckas vila (hon fick dock vila två).

Vi var också lite oroliga om vi skulle köpa eller ej och hörde oss för hos en vet som vi verkligen litar på (håller på mycket med travhästar) och han såg inget problem med att ha hästen som dressyrhäst som inte hoppar några höjder. Sedan har vi frågat flertalet dressyrtränare och de har aldrig varit med om att xade hästar är mer skadedrabbade.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 670
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 659
Senast: super
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 929
Senast: Jamtland
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 916
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka