Det är sant när det gäller svensk uppfödning. Man måste inte hålla sig inom Sveriges gränser. Det kan vara intressant ändå för de som är intresserade av hur SKK tolkar HD generellt. Uppfattningen i tråden är att de flesta ser ett C-resultat som otänkbart, djurplågeri, ett absolut no-no. Det finns fler sätt att se på HD-resultat. Man ska inte stirra sig blind på en bokstav.I många raser som inte har hd-index men hälsoprogram nivå 2 för HD så är det förbjudet att använda hundar med C-höfter i avel. Du kan också läsa HD-utredningen samt den här texten om hd-index https://www.skk.se/sv/uppfodning/ha...hd-och-ed/fragor--svar-om-index/vad-ar-index/.
Jag klipper ut följande citat i ditt inlägg: "Med HD-index blir det uppenbart att det finns C-hundar med bättre avelsvärde än en del A-hundar, varför en tolkning enbart baserad på avelsdjurens fenotyp från rutinmässig screening riskerar att bli både osäker och felaktig. Även i raser som ännu inte har tillgång till index kan ett större antal röntgade nära släktingar med hög andel HD-fria resultat vara skäl att misstänka att en individ med grad C- inte behöver vara genetiskt sämre än hundar med exempelvis grad B i genomsnitt är."
Då HD-index inte finns i sankt bernhard så är den första meningen irrelevant. Då det inte finns "ett större antal röntgade nära släktingar med hög andel HD-fria resultat" i den aktuella kullen heller, så är även resten av det citatet helt irrelevant för frågan.
Jag tror att jag har läst din länk tidigare, men ska kika på den igen.