Köpa ungsto till hobbyavel, vad fråga efter?

Sv: Köpa ungsto till hobbyavel, vad fråga efter?

Jag skulle hellre köpa ett sto som levt i samma/liknande miljö som hon ska göra hos mig.

Hade ditt stos föräldrar varit islandsfödda skulle de troligen haft eksem. De kanske utsatts för mindre knott än ditt sto?

Varför tror du att de skulle haft exem om de var islandsfödda?

Därför att bland gamla islandsfödda har väldigt många utvecklat eksem.

Klart du kan ha isis och avla, men välj så smart som möjligt. bla eksemfritt i flera generationer så skall det nog gå bra :)

Tycker det inte spelar ngn roll hur många som fått eksem av svenskfödda med eksemmorsor, de förekommer och det räcker. Enligt mig. Men vill man riskera att föda upp sjuka avkommor så kan man ju välja att avla på eksemston...

Klart du kan ha isis och avla, men välj så smart som möjligt. bla eksemfritt i flera generationer så skall det nog gå bra :)

Det är lätt att säga, i praktiken svårare, då eksem är något många försöker dölja. Det drar ner värdet om man ens lyckas hitta någon att fråga. Sedan är det relativt få hästar som är svenskfödda och har svenskfödda föräldrar i flera generationer.

Senast ändrad:

Det är absolut inte lätt och jag vet att det döljs men man kan ju göra så mkt efterforskningar man kan och kolla efter vilka hingstar som har flera eksemavkommor osv. Bra är ju om man har kontakt med nån som är gammal i gemet och har koll på vilka linjer som anses ha stor eksemrisk.

För att över hälften av de islandsfödda drabbas av eksem i Sverige. Jag tror de flesta av dem utvecklar eksem sin tredje höst i Sverige.
Köper man avelshäst från Island så väntar man troligen inte flera år innan man avlar men förhoppningsvis slutar man när hästen utvecklat eksem.

Alla verkar bara tänkta på eksem, men glöm inte också att kolla upp ifall det har funnit spatt i de bakre leden! Något som jag tycker är minst lika viktigt att kolla upp som eksem.

Har själv letar efter en bra ungsto att köpa till avel. Det tog 2 år innan jag hittade vad jag letade efter. Så håll ut! Ta inte första bästa.

Nej det finns mycket bra hästar, det gäller bara att ha tålamod och inte förälska sig i första bästa även om det faktiskt är mycket lätt. Själv har jag svårt att göra mig av med hästar, även om det kanske är ett måste så är det aldrig en självklarhet. Jag har dem gärna kvar.:o

Tänk om det hade funnits ett centralt register där man kunde kolla ev defekter (såsom exem, spatt mm) på sin tilltänkta häst och i dess stam bakåt, såsom SKK har på rashundar. Då skulle det vara så mkt enklare.

Som hästköpare nu verkar det vara en enda djungel, uppfödare som döljer/inte berättar sanningen osv.
Hua! :crazy:

I Worldfengur kan du se om en hingst är spattröntgad utan anmärkning, ett grönt S. Ett rött S betyder att hingsten har spatt = kasserad för avel.

Jag tycker det låter väldigt märkligt att vara ny på islandshästar och leta åringar för framtida avel. Avel, anser jag, ska man hålla på med när man kan rasen och har specifika mål man vill uppnå med sin avel, som syftar till rasens bästa. Inte bara för att det är mysigt med föl. Ffa om man har tänkt sig att sälja fölen sedan.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har aldrig köpt en valp, haft en hund men köpte henne som vuxen. Självklart kollade jag upp hennes hälsa innan men med mer kunskap...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 869
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Det finns säkert en del trådar om det, men "orkar" ärligt inte leta.. ;) Jag är sjukpensionär på 75%. Hitta ett jobb på 25% är...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
18 737
Senast: fio
·
Islandshäst Valde att lägga tråden här trots att den nog bör ligga på utrustning. Kändes som att ni här på islandshäst har bäst koll. Men moderator...
Svar
16
· Visningar
1 795
Hästmänniskan Hej! Jag har ett litet dilemma och vet inte riktigt vart jag ska vända mig så provar helt enkelt att skriva av mig här så får vi se om...
Svar
13
· Visningar
2 953
Senast: Gelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2025
  • Valp 2024