Köpa ungsto till hobbyavel, vad fråga efter?

Vinnibruna

Trådstartare
Jag letar två ungston att ha till hobbyavel, pyssla med och ha som familje/gårdshästar.
Eftersom jag är relativt ny på islandshäst så undrar jag vad man bör fråga efter/kolla upp innan köp. Har ett trevligt sto jag är intresserad av! :love:

Vill ha exemfria hästar i mina ev kommande avelslinjer. Hur kollar man upp sånt? Kan jag bara lita till uppfödarens ord att det inte finns exem i släkten?
Vad ska jag mer ta reda på innan köp?

Brukar man vet bes såna små (åring)?

Sv: Köpa ungsto till hobbyavel, vad fråga efter?

Om jag skulle skaffa ston för avel så skulle jag köpa en exemfri med exemfria föräldrar.Och undvika vissa linjer som enligt en studie ger mer eksem än andra. Jag skulle välja en stam som jag gillar och där är det ju väldigt svårt att råda andra. Vad ska avkommorna användas till? Sen skulle jag välja ett friskt sto med trevlig ändamålsenlig exteriör och ett bra sätt. Jag tror också att jag skulle vända mig till en etablerad uppfödeare för att få hjälp att välja och leta. Jag vet att bra hästar ofta säljs via kontakter. Sedan har jag under dessa lärt mig så mycket att jag vet att det är väldigt svårt att göra rätt och jag håller på att stundtals storkna när jag ser vilken skit folk avlar på. Sedan tänker jag att jag själv en gång gjort det på en helt okänd häst. Det är ren tur att de som köpte det stoet och fölet är nöjda med sina hästar.

Läs på om olika avelslinjer. Prata med de som kan islandshästavel.

Vill du vara så säker som möjligt på eksemfrihet så välj ett sto där båda föräldrarna finns i Sverige och kolla upp dem och halvsyskon.

Jag skulle veterinärbesiktiga.

Båda föräldrarna finns i Sverige. Men hur kollar jag upp dem och halvsyskon?
Uppfödaren (inte stor, har bara ett par ston) säger att de är exemfria, men samtidigt visade hon sitt andra avelssto som har exem och avlas på (hade fölunge vid sidan). Kan man bara lita på det hon säger eller var kan jag kolla upp det?

Kan man bara lita på det hon säger eller var kan jag kolla upp det?

Nej, det kan du inte. Du måste kolla allt själv. I synnerhet exemfri mamma.
Det finns GOTT om eksemston i aveln och många står faktiskt hos kända - och erkända- uppfödare.

Det är en rätt bra säsong nu för det är fortfarande så tidigt så man kan se spår av eksemet, avskavd mankam och svansrot.

Var uppmärksam och kritisk!

Men mamman är såld, finns inte kvar hos uppfödaren...

Ett alternativ kan vara att kolla på ungston där du kan se deras mamma också?
Annars kan du ju fråga nya ägaren :)

Eksem är väl egentligen inte det viktigaste tycker jag. Är föräldrarna svenskfödda och har eksem så skulle jag inte köpa det stot! men däremot om föräldern är född på island och fått eksem så skulle jag inte bry mig så mycket.

Det viktagste kan jag tycka är att hästen är trevlig, bra lynne och har separata gångarter och lätt för gångarterna. Exteriören är också viktig! dålig exteriör gör det svårare för en häst att få bra gångarter.
Vill du hålla på med avel så skulle jag rekommendera dig till att köpa lite äldre ston, vill du fortfarande ha en ung häst så varför inte en som är runt 5-7år? då kan du också provrida och se hur hästen rör sig.
Så, det jag tycker är viktigast är en häst som har bra lynne, god exteriör och separata gångarter! -sen behöver hästen inte vara super flott och ha jätte mycket aktion, utan det viktiga är att gångarterna är rena.

Eksem är ärftligt oavsett om hästen är svenskfödd eller ej så nej, eksemhästar bör inte gå i avel.

Tvekar jag på.
Vet mååånga föl efter exemston som inte har något som ens liknar eksem.

Eksem må hända inte vara direkt nedärvt, men dispositionen förs vidare, och den unga hästen kan utveckla eksem senare i livet om den utsätt för faktorer som ger eksem.

Svarar lite generellt, men det beror ju lite på hur eksemet kom till.
Var stoet dräktigt, flyttades och det kom en insektsexplosion nära fölningen så är kanske inte eksemet helt oväntat.
Där förefaller det för mig konstigt om arvsmassan skulle förändras så att defekten blev ärftlig.

Jag går på Bojs linje och tillägger: Det är inte värt att riskera att en enda häst till tvingas leva med eksem så därför bör man inte avla på eksemhästar.
Och Silksif: det finns minst lika många fölisar efter eksemston som fått eksem.

Finns det statistik över det?
Jag har träffat två svenskfödda med eksem. Totalt.

Mycket svårt att tro på att jag bara sett fyra svennar efter eksemston.

Debuten för eksem måste ju nödvändigtvis inte vara i fölstadiet för att hästen ska bli eksemhäst, den kan ju ske senare och något som du kanske inte kommer att få veta.

Har hästen en disposition för något så räcker det med att förutsättningarna förändras så bryter eksemet ut. Om förutsättningarna ändras för flera hästar på samma sätt och en får eksem medan de andra klarar sig, vad kallar man det då? Otur?

Arvsmassan förändras aldrig, det är förutsättningarna som förändras.

Det jag har lite svårt för är att man inte vet hur hästen har fått eksemet.
Säg att du har två ston. Ena stoet är smort varje dag sen hon kom till island, och går med täcke. Det andra stoet går utan omvårdnad, och har eksem.
Täckesstoet har inte eksem.
Vilket sto skulle du vilja ha ett föl efter?

Jag förstår inte alltid hur allt kan vara så svart eller vitt när det faktiskt är oerhört mycket bakgrund som man bör se till.

Frågar du mig så inget av stona faktiskt, ställ dig istället frågan varför hästen har ett täcke, varför besvärar sig ägaren med att skydda sin häst? Jo mot förändrade förutsättningar, då är täcket det första skyddet eftersom man i studier har konstaterat att majoriteten utvecklar eksem pga knott. Sedan kommer flera av hästarna antagligen att utveckla även andra typer av allergier.

Vi pratar inte om svart eller vitt, vi pratar om en defekt däri finns ju eksem och även andra saker såsom spatt mm.

Finns det statistik över det?
Jag har träffat två svenskfödda med eksem. Totalt.

Mycket svårt att tro på att jag bara sett fyra svennar efter eksemston.

Mitt sto är född i Sverige, av svenskfödda föräldrar som inte har eksem...men mitt sto har det. Inte "värsta" graden av eksem om man nu kan göra en gradering, men hon har det tyvärr. Så henne kan jag aldrig avla på tyvärr tyvärr.

*KL*

Jag är intresserad av en svenskfödd åring som sedan födseln gått på knottfritt område vid havet. Om jag köper henne flyttas hon till ett knottrikt skogsområde med mkt stillastående vatten i närheten (våta betesmarker, kärr mm).
Risken för att hon utvecklar exem är kanske stor pga miljön hon kommer till hos mig, även om föräldrarna är exemfria?

Låter som att jag kanske bor fel för att överhuvudtaget fundera på islandshäst och framförallt för att bedriva islandshästavel...? :(

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har aldrig köpt en valp, haft en hund men köpte henne som vuxen. Självklart kollade jag upp hennes hälsa innan men med mer kunskap...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 869
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Det finns säkert en del trådar om det, men "orkar" ärligt inte leta.. ;) Jag är sjukpensionär på 75%. Hitta ett jobb på 25% är...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
18 737
Senast: fio
·
Islandshäst Valde att lägga tråden här trots att den nog bör ligga på utrustning. Kändes som att ni här på islandshäst har bäst koll. Men moderator...
Svar
16
· Visningar
1 795
Hästmänniskan Hej! Jag har ett litet dilemma och vet inte riktigt vart jag ska vända mig så provar helt enkelt att skriva av mig här så får vi se om...
Svar
13
· Visningar
2 953
Senast: Gelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2025
  • Valp 2024