Sv: Köpa ungponny - utbilda - sälja?
Jag gjorde liknande grej för några år sedan men bara över en sommar, och hade alltså inte som plan att sälja den tävlad osv.
Jag köpte iallafall en oinriden/endast insutten ungponny på fyra år, endast sedd på bild innan jag åkte ner till Skåne och hämtade honom, men hade kommit överens med säljaren att få se honom i rörelse för hand innan betalning. Självklart besiktad med.
Jag köpte honom som ett sommarprojekt då det är lägst omkostnader då de kan gå på bete. Jag betalade 25000 för honom, priserna var dyrare då än nu och jag var nogrann med val av ponny. Jag red in honom, så han gick i form (efter utbildningsnivå) i alla gångarter, gick att hoppa små hinder samt att rida ut på. Jag sålde honom efter 3,5 månad för 44000 kr. Då hade jag haft omkostnader på ca5000 kr så jag gick 19000 kr plus ca.
Mitt mål var alltså att köpa, rida in och sälja hyfsat fort med liten vinst samtidigt som det var en kul grej. Det kändes mer vinstdrivande än att behålla ett år och tävla. Jag var noga med mitt val av ponny (utifrån bild och ras). Valde halvblod/welshkorsning då det kändes hyfsat attraktivt och ponnyn jag köpte hade bra exteriör och trevliga gångarter, samt var söt (viktigt för att locka ponnyköpare). Dessutom skulle den vara minst 4 år (svårt o sälja yngre till barn) men helst inte mkt utbildad så den skulle vara så oförstörd som möjligt och jag kunde forma den som jag själv ville.
Självklart var det en risk med köpet, inridningen kunde ha gått galet, han kunde ha uppvisat olater vilket kunde ha gjort honom svårsåld eller så kunde han ha skadat sig/inte gått igenom besiktning, osv. När jag bestämde för att lägga ut honom på annons så hade jag tre provridningar på en vecka och alla ville ha honom. Jag hade ingen form av budgivning utan valde den familj som kändes lämpligast för ponnyn då jag tyckte det skulle bli kul att följa deras tävlingskarriär
För mig var det en rolig grej som jag abolut kan tänka mig att göra om en sommar när jag har mer tid än nu. Men som sagt, var noga med val av ponnyns exteriör/egenskaper och själv skulle jag satsa på att få sålt snabbare än att tävla under lång tid. Ju dyrare ponny, desto större risk för röntgen vid försäljning som kan dra ner priset väldigt mycket vid eventuella fynd.