Köpa unghäst

BernT

Trådstartare
Jag ska iväg och titta på ett par unghästar (4åringar) om ett par dar, ingen av dom är inriden. Vad brukar ni titta på när man inte kan provrida hästen? Ingen är ens sutten på. Extriören samt se hästen longerad/löshoppad/tömkörd går ju men känns som det blir svårt att avgöra om man klickar med hästen utan att rida. Alla hästar jag tittat på hitills under åren har varit ridbara och då är det ju mkt enklare :p

Sv: Köpa unghäst

Tycker inte det är svårt att avgöra om man klickar eller inte från marken. Men det är ju min egen erfarenhet. Klickade med min häst långt innan jag kommit upp i sadeln.

Utgå från de olika individerna. Om ägaren påstår att den är så härlig och fin att gå på promenad med i skogen, gå en sväng i skogen där den enligt uppgift brukar gå och se hur den beter sig. Du kanske kan tömköra den om den kan det, det är ju trots att du som ska hålla på med hästen, ägaren följer inte med vid köpet. Var noga med att det är du som hämtar i hagen, ryktar och gör iordning. Tycker det är precis lika viktigt oavsett om man ska rida eller inte.

Kroppen, hur de är utvecklade och uppfödda. I mitt tycke ska hästen ha arbetats på något sätt även som ung, det är då den bygger sin framtida kropp som ska hålla hela livet. Bra foder och förhållanden liksom.

Jag hade hellre sett den lös (i paddock) än linad, för att se om den intresserar sig och söker kontakt eller bara springer iväg. Hästar som söker kontakt efter att man drivit iväg med är oftast mycket lättare och trevligare att jobba med, lättare att övertala vid läskiga situationer osv.
Finns möjlighet att löshoppa är det kanon att få se några språng, annars är såklart film bra också.
Eftersom vi har en 'oriden' (inriden men bara gått senaste året) 4-åring till salu måste jag fråga var i landet du håller till? :D Kanske vår du tittat/ska titta på :p

När jag köpte min häst var hon inte inriden. Nu föll jag visserligen direkt när jag såg henne... Håller med Equilina, se hur den uppför sig lös i ridhuset. Min sökte mjuk kontakt och var nyfiken på allt. (den andra hästen jag tittade på var mycket buffligare)

Hon var aldrig löshoppad så det var spännande att se hur hon reagerade på sakerna som togs fram (hon kom för att "hjälpa till") och när det plötsligt låg pinnar framför henne när hon kom galopperande. :D

Smart, ska absolut se dom lösa istället för linade (om det går såklart). Det är i Värmland jag ska titta på hästar ;) såg däremot din lite äldre häst på annons och jäääääklar vilken fin häst. Synd att Skåne är så långt bort :p

Temperamentet: den skall vara lugn, glad och harmonisk.

Unga hästar kan se lite ”bängliga” ut i kroppen men jag vill ha hyfsat korrekta ben och bra hovar

Ja, hon är nåt extra den damen. Kan ju var värt resan om du inte fastnar för nån fyraåring :angel:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 152
Senast: Blyger
·
Gnägg Jag vet inte varför jag gör denna tråden. Men jag får stundtals så ont i mitt hjärta när jag tänker på min älskade gamla häst som bor...
Svar
16
· Visningar
2 173
Senast: ptr
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 817
Senast: monster1
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar