Köpa trots reservation?

A

alextheponi

Har säkert hamnat lite fel, bara att be mig flytta om så är fallet! ;)

Efter år av tjatande så var det äntligen dags för mig att köpa ponny. Jag och min pappa har tittat på en jättefin d-ponny i hemorten, som gått MSVA & bl a Newforest SM! Jag har provridit honom 7 gånger och jag föll för honom direkt :love:

När det började närma sig besiktningen så fick vi veta att han har en reservation pga ett fragment i vänster ben. I då läget trodde dom att han hade reservationen på hela vänster fram. Vi pratade med min instruktör som tyckte det var alldeles för mycket pengar för den ponnyn, med tanke på att den hade en sån reservation. Instruktören har värderat honom, men visste inte om felet då och sa åt oss med tanke på reservationen hade han sjunkit i pris med 50%. Pappa ringde även en på försäkringsbolaget vi skulle försäkra honom i, och hon blev helt chockad över att någon ens hade rekommenderat honom till oss! Hon sa att vi iallafall inte skulle byta försäkringsbolag, ifall vi köpte honom. Då skulle han troligtvis få reservation på andra frambenet också :crazy::cry:

Så då bestämde jag och pappa oss för att leta efter andra ponnyer längre söderut. När pappa skulle meddela dom att vi skulle avstå från köpet fick vi veta att han bara hade reservation på kotleden, eftersom fragmentet satt där. Han sa att han kunde tänka sig att gå ner i pris också..

Så , vad ska man göra ? Är det värt att köpa honom fast han har reservation på ena kotleden, till ett lägre pris? :confused:

Sv: Köpa trots reservation?

När och hur upptäcktes fragmentet? Har ni pratat med veterinär ni litar på? Låtit denne titta på plåtarna? Hur gammal är hästen? Är den igång? Går den igenom en besiktning?

Har säkert hamnat lite fel, bara att be mig flytta om så är fallet! ;)

Efter år av tjatande så var det äntligen dags för mig att köpa ponny. Jag och min pappa har tittat på en jättefin d-ponny i hemorten, som gått MSVA & bl a Newforest SM! Jag har provridit honom 7 gånger och jag föll för honom direkt :love:

När det började närma sig besiktningen så fick vi veta att han har en reservation pga ett fragment i vänster ben. I då läget trodde dom att han hade reservationen på hela vänster fram. Vi pratade med min instruktör som tyckte det var alldeles för mycket pengar för den ponnyn, med tanke på att den hade en sån reservation. Instruktören har värderat honom, men visste inte om felet då och sa åt oss med tanke på reservationen hade han sjunkit i pris med 50%. Pappa ringde även en på försäkringsbolaget vi skulle försäkra honom i, och hon blev helt chockad över att någon ens hade rekommenderat honom till oss! Hon sa att vi iallafall inte skulle byta försäkringsbolag, ifall vi köpte honom. Då skulle han troligtvis få reservation på andra frambenet också :crazy::cry:

Så då bestämde jag och pappa oss för att leta efter andra ponnyer längre söderut. När pappa skulle meddela dom att vi skulle avstå från köpet fick vi veta att han bara hade reservation på kotleden, eftersom fragmentet satt där. Han sa att han kunde tänka sig att gå ner i pris också..

Så , vad ska man göra ? Är det värt att köpa honom fast han har reservation på ena kotleden, till ett lägre pris? :confused:

Beror ju på vad han kostar och om han har varit frisk de senaste åren. Jag förstod inte riktigt vad reservationen var? Har han lös benbit eller ngn annan röntgenförändring? Jag skulle kunna tänka mig att köpa ponnyn för max det de har försäkrat honom för, samt ta över försäkringen. Skulle aldrig köpa en häst med röntgenförändringar och försäkra honom/henne i annat bolag så man får reservationer och måste betala alla ev. skador på det benet själv. Kan bli jättedyrt. Iofs har han ju redan reservation på ena frambenet och jag är som sagt inte så förtjust i reservationer. Men får ni ett bra pris och ponnyn varit frisk de senaste åren så skulle jag nog slå till.
Sen måste ni såklart prata med en vetrinär också och höra vad de säger.
Som sagt... reservationer nja.... inte så kul....

När och hur upptäcktes fragmentet? Har ni pratat med veterinär ni litar på? Låtit denne titta på plåtarna? Hur gammal är hästen? Är den igång? Går den igenom en besiktning?

Fragmentet upptäcktes på en röngten för 3 år sedan, när nuvarande ägaren skulle köpa honom från skåne. Veterinären gav ett utlåtande om fragmentet som är 1,5x2,0 mm stort, och enligt veterinären skulle inte de göra någon skillnad för honom (och då var det skrivet på pappret att han skulle hoppa MSVA hoppning) och att det inte behövs tas bort. Det är precis vad de sagt här också, men ändå reservation. Han har annars inga fel förutom en "fläck" på hornhinnan..

Den reservationen lär du inte få bort heller, såvida inte den inte opereras och fragmentet tas bort.

Han kostar ganska mycket, iallafall nu innan vi har diskuterat priset. Reservationen är på ett fragment (benbit alltså) i kotleden på vänster fram, men det var ett missförstånd innan då ryttaren trodde att det var reservation på hela benet. Han har haft kotledsinflammation på höger fram för 6 år sen, och för två år sen på vänster fram. Så vi får väl prata med en veterinär och se vad han säger.. Tack så mycket! :)

Fragmentet upptäcktes på en röngten för 3 år sedan, när nuvarande ägaren skulle köpa honom från skåne. Veterinären gav ett utlåtande om fragmentet som är 1,5x2,0 mm stort, och enligt veterinären skulle inte de göra någon skillnad för honom (och då var det skrivet på pappret att han skulle hoppa MSVA hoppning) och att det inte behövs tas bort. Det är precis vad de sagt här också, men ändå reservation. Han har annars inga fel förutom en "fläck" på hornhinnan..

I det här läget hänger det på dels priset på hästen, dels användningsområde och dels hur det är med reservationen på försäkringen.

Priset kan ju vara väldigt bra för en välutbildad ponny som förhoppningsvis då hållit utan problem i tre år redan.
Som vanlig ridponny bör den ju kunna hålla utan större problem om rids och tränas på ett bra sätt. Kanske men ska vara lite försiktigare om man tänker sig att tävla mycket i högre klasser.
Det kan ju finnas försäkring som täcker ett lägre belopp på det ben den har reservation på. Detta beror alldeles på om det funnits någon försäkring när det upptäcktes som sedan togs över eller om det tecknades en ny när ponnyn flyttade norr ut.

Jaa, vi har funderat mycket på om vi kan få bort den. Misstaget nuvarande ägaren gjorde var att inte ta över försäkringen från ägaren innan.. Frågan är om vi törs köpa honom fast han har det där på ena kotleden, för är det bara kotleden har vi råd att lägga ut det - dock inte om det har varit hela benet.. :crazy:

Hade du tänkt lulla i skogen hade jag kanske inte tyckt det var så farligt. men en hopp ponny?

Jag är rädd att du kommer få problem i frammtiden.

Har jag fel är det ju jätte bra. men om jag inte har det. Då har du en jätte trisst period frammför dig.

Som föregående talare har sagt. det finns massor med hopp ponnyer till salu. Köp en som är frisk från början, så har du gjort allt du kan för att få en bra sjans att börja träna/tävla din häst.

Lycka till med ponny letandet... *kramar Em*

Kotleden är ju en led som lätt tar stryk även vid problem högre upp/lägre ned, så i realiteten är frågan om det är så jättestor skillnad för res för hälta kotled VF jmf med res hälta VF.. faktiskt?

Sen ska man vara medveten om att hästar kan reagera med ledinfl vid ett ryttarbyte allena, risken ökar med en häst som har någon form av skavank. Alla rider vi ju lite olika, och det kan räcka, behöver inte vara att man rider dåligt/fel. Välkänt fenomen hos veterinärer. Men en sådan reaktion skulle ju inte täckas, heller inte en ledinfl av vrickning om du inte kan bevisa att hästen vrickat sig (typ omöjligt) osv..

Man får ju res för defekten samt alla komplikationer och följder av denna. Och det är ibland omöjligt att bevisa att något är ett trauma om det inte medföljs av sår osv. Jag fick ju överklaga ang min valack med res (hälta BB, res var pga skelettdefekt i hasleden) när han rullade fast i box och fick en traumatisk senskada på djupa böjsenan bak. Men iom att det inte fanns sår etc, så ansåg bolaget först att det kunde vara en uttröttningsskada pga defekten i hasleden.

Har själv nyligen köpt en häst med kotledsinflammation och lös benbit, kan bara säga röntga själv och kolla även efter pålagringar. Jag kan ju säga att kotledsinfl kommer troligtvis om o om igen, mitt försbolag strular oxå till det eftersom han har haft benbiten sedan innan han kom till Sverige så tänker de inte ta kostn för op av benbiten.... Trots att han innan varit symptomfri i 5 år och försäkr. När vi köpte honom hade han reserv på h fr pga senskada sa de men när de började dyka upp pålagr o lösa benbitar så backar förs bolaget undan och har gett honom nu reserv båda fram hela benen pga röntgenfynden... och tänker inte ersätta ngt. Köp inte ponnyn, kom oxå ihåg att risken för att hästen inte blir bra är stor och att slaktvärdet då är lika med 0 kr, du får betala för destruktion av hästen ca 5000 kr eftersom den troligtvis fått butta eller liknande i samband med kotledsinflammationen...

Ha ponnyn på fodervärd först - kanske 6 mån eller mer! Hästar m lösa benbitar och återkommande hältor (inflammationer) är inte roligt o inte billigt! Även om de är söta att titta på - men antar att du vill mer!!!:banana:

Med tanke på att han även haft kotledsinflammationer skulle jag backa. Ledinflammationer beror ofta på fel-/överbelastningar och efter som att det handlar om frambenen där han redan har ett tydligt fel så hade jag inte köpt den hästen, inte för speciellt mkt pengar iaf.

Jag vet hur det är att ha en trasig häst. Med rätt männsikor kan det ske mirakel som i mitt fall men det tar tid och pengar och det handlar mycket om tur, för själv har man ingen aning och veterinärer är inte mkt att hurra för. Har han dessutom en reservation blir det ännu mer pengar.

Tyvärr skulle jag sga att du bör se dig om efter en annan häst. Jag vet inte hur mkt han kostar men det finns en hel del duktiga och fina d-ponnyer på marknaden för 30-50 tusen, utan reservationer.

OM du trots allt väljer att köpa denna, gör klart med dina föräldrar (som verkar vara ansvariga i detta köp) att de kommer att tvingas lägga ut pengar om hästen inte håller. Det kan handla om mkt pengar och det går inte att i den stunden säga att man inte har råd eller vill prioritera det. Hästens väl går alltid först och det kostar inte bara i behandlingar och utredningar, utan även i hyra av transport, etc. Skaffar man sig problem så tkr jag att man ska göra det när man själv är ansvarig och står för ev kostnader.

Tillägger att en vän till mig har en häst som fick upprepade kotledsinflammationer, vet ej vilka ben dock. Det slutae med att han ick reservation på HÄLTA. Dvs oavsätt vad det berodde på. Det kunde vara ett ryggproblem, en hovskada eller tom om han bröt benet i hagen. Mao täcker försäkringen idag eg bara rena sår, sjukdommar och liknande. Inge roligt alls.

Hade du tänkt lulla i skogen hade jag kanske inte tyckt det var så farligt. men en hopp ponny?

Jag är rädd att du kommer få problem i frammtiden.

Har jag fel är det ju jätte bra. men om jag inte har det. Då har du en jätte trisst period frammför dig.

Som föregående talare har sagt. det finns massor med hopp ponnyer till salu. Köp en som är frisk från början, så har du gjort allt du kan för att få en bra sjans att börja träna/tävla din häst.

Lycka till med ponny letandet... *kramar Em*

Jaa, jag tycker det är konstigt att 2 veterinärer från två helt olika ställen, sagt samma sak; att benbiten inte kommer göra någon skillnad för honom. Å ändå får han reservation.. Det är ju iofs en stor chans att ta, köpa en häst med reservation.

Tack så mycket för råden ! :)

det behöver ju som sagt inte ha någon betydelse men försäkringsbolagen vet säkert av gammal vana att det KAN komma oönskade överaskningar. Det är inte veterinären som sätter reservation utan försäkringsbolagen.

Hästen har lös benbit alltså finns ett problem, ett problem försäkringsbolaget inte är villiga att ersätta eftersom de redan fanns där när hästen försäkrades.

Köp inte på dig ett problem!

Kotleden är ju en led som lätt tar stryk även vid problem högre upp/lägre ned, så i realiteten är frågan om det är så jättestor skillnad för res för hälta kotled VF jmf med res hälta VF.. faktiskt?

Sen ska man vara medveten om att hästar kan reagera med ledinfl vid ett ryttarbyte allena, risken ökar med en häst som har någon form av skavank. Alla rider vi ju lite olika, och det kan räcka, behöver inte vara att man rider dåligt/fel. Välkänt fenomen hos veterinärer. Men en sådan reaktion skulle ju inte täckas, heller inte en ledinfl av vrickning om du inte kan bevisa att hästen vrickat sig (typ omöjligt) osv..

Man får ju res för defekten samt alla komplikationer och följder av denna. Och det är ibland omöjligt att bevisa att något är ett trauma om det inte medföljs av sår osv. Jag fick ju överklaga ang min valack med res (hälta BB, res var pga skelettdefekt i hasleden) när han rullade fast i box och fick en traumatisk senskada på djupa böjsenan bak. Men iom att det inte fanns sår etc, så ansåg bolaget först att det kunde vara en uttröttningsskada pga defekten i hasleden.

Jo, det är ju en stor chans att ta.. Det positiva är ju att reservationen bara gäller inflammation i kotleden, men iofs kan det ju hända som följd av vrickning.. Så vi ska ta en betänktetid på honom. Tack för råden! :D

reservationen bör väl gälla borttagandet av benbiten också?

Har själv nyligen köpt en häst med kotledsinflammation och lös benbit, kan bara säga röntga själv och kolla även efter pålagringar. Jag kan ju säga att kotledsinfl kommer troligtvis om o om igen, mitt försbolag strular oxå till det eftersom han har haft benbiten sedan innan han kom till Sverige så tänker de inte ta kostn för op av benbiten.... Trots att han innan varit symptomfri i 5 år och försäkr. När vi köpte honom hade han reserv på h fr pga senskada sa de men när de började dyka upp pålagr o lösa benbitar så backar förs bolaget undan och har gett honom nu reserv båda fram hela benen pga röntgenfynden... och tänker inte ersätta ngt. Köp inte ponnyn, kom oxå ihåg att risken för att hästen inte blir bra är stor och att slaktvärdet då är lika med 0 kr, du får betala för destruktion av hästen ca 5000 kr eftersom den troligtvis fått butta eller liknande i samband med kotledsinflammationen...

Ha ponnyn på fodervärd först - kanske 6 mån eller mer! Hästar m lösa benbitar och återkommande hältor (inflammationer) är inte roligt o inte billigt! Även om de är söta att titta på - men antar att du vill mer!!!:banana:

I mitt fall är det ju tur att ponnyn inte haft ens tendenser till pålagringar när han röngtades för två månader sen - trots åldern; närpå 15 år. Och haft 2 kotledsinflammationer (höger resp. vänster) i hela sitt liv, inget annat! Men vi får lite betänketid så vi får tänka över det här.. Tack så mycket för råden! =)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka