A
alextheponi
Sv: Köpa trots reservation?
Ja, det är en stor risk att köpa honom. Frågan är om vi törs chansa, när det "bara" är kotleden (misstolka mej inte, jag vet att kotlederna belastas mycket). Det kommer såklart bli en hel del pengar om han nu skulle lyckas få inflammation i kotleden på detta ben, och chansen till det är ju ganska stor med tanke på att han har haft inflammation där för två år sen. Men vi ska tänka över det här, och får vi ner priset så kanske.. Tack för alla råd, dom ska jag ha i minnet
Med tanke på att han även haft kotledsinflammationer skulle jag backa. Ledinflammationer beror ofta på fel-/överbelastningar och efter som att det handlar om frambenen där han redan har ett tydligt fel så hade jag inte köpt den hästen, inte för speciellt mkt pengar iaf.
Jag vet hur det är att ha en trasig häst. Med rätt männsikor kan det ske mirakel som i mitt fall men det tar tid och pengar och det handlar mycket om tur, för själv har man ingen aning och veterinärer är inte mkt att hurra för. Har han dessutom en reservation blir det ännu mer pengar.
Tyvärr skulle jag sga att du bör se dig om efter en annan häst. Jag vet inte hur mkt han kostar men det finns en hel del duktiga och fina d-ponnyer på marknaden för 30-50 tusen, utan reservationer.
OM du trots allt väljer att köpa denna, gör klart med dina föräldrar (som verkar vara ansvariga i detta köp) att de kommer att tvingas lägga ut pengar om hästen inte håller. Det kan handla om mkt pengar och det går inte att i den stunden säga att man inte har råd eller vill prioritera det. Hästens väl går alltid först och det kostar inte bara i behandlingar och utredningar, utan även i hyra av transport, etc. Skaffar man sig problem så tkr jag att man ska göra det när man själv är ansvarig och står för ev kostnader.
Ja, det är en stor risk att köpa honom. Frågan är om vi törs chansa, när det "bara" är kotleden (misstolka mej inte, jag vet att kotlederna belastas mycket). Det kommer såklart bli en hel del pengar om han nu skulle lyckas få inflammation i kotleden på detta ben, och chansen till det är ju ganska stor med tanke på att han har haft inflammation där för två år sen. Men vi ska tänka över det här, och får vi ner priset så kanske.. Tack för alla råd, dom ska jag ha i minnet