Köpa trots reservation?

Sv: Köpa trots reservation?

Med tanke på att han även haft kotledsinflammationer skulle jag backa. Ledinflammationer beror ofta på fel-/överbelastningar och efter som att det handlar om frambenen där han redan har ett tydligt fel så hade jag inte köpt den hästen, inte för speciellt mkt pengar iaf.

Jag vet hur det är att ha en trasig häst. Med rätt männsikor kan det ske mirakel som i mitt fall men det tar tid och pengar och det handlar mycket om tur, för själv har man ingen aning och veterinärer är inte mkt att hurra för. Har han dessutom en reservation blir det ännu mer pengar.

Tyvärr skulle jag sga att du bör se dig om efter en annan häst. Jag vet inte hur mkt han kostar men det finns en hel del duktiga och fina d-ponnyer på marknaden för 30-50 tusen, utan reservationer.

OM du trots allt väljer att köpa denna, gör klart med dina föräldrar (som verkar vara ansvariga i detta köp) att de kommer att tvingas lägga ut pengar om hästen inte håller. Det kan handla om mkt pengar och det går inte att i den stunden säga att man inte har råd eller vill prioritera det. Hästens väl går alltid först och det kostar inte bara i behandlingar och utredningar, utan även i hyra av transport, etc. Skaffar man sig problem så tkr jag att man ska göra det när man själv är ansvarig och står för ev kostnader.

Ja, det är en stor risk att köpa honom. Frågan är om vi törs chansa, när det "bara" är kotleden (misstolka mej inte, jag vet att kotlederna belastas mycket). Det kommer såklart bli en hel del pengar om han nu skulle lyckas få inflammation i kotleden på detta ben, och chansen till det är ju ganska stor med tanke på att han har haft inflammation där för två år sen. Men vi ska tänka över det här, och får vi ner priset så kanske.. Tack för alla råd, dom ska jag ha i minnet ;)

det behöver ju som sagt inte ha någon betydelse men försäkringsbolagen vet säkert av gammal vana att det KAN komma oönskade överaskningar. Det är inte veterinären som sätter reservation utan försäkringsbolagen.

Hästen har lös benbit alltså finns ett problem, ett problem försäkringsbolaget inte är villiga att ersätta eftersom de redan fanns där när hästen försäkrades.

Köp inte på dig ett problem!

Nä precis, de är för att försäkringsbolaget inte vill betala ut något i onödan. Vi ska, som sagt, tänka över det här och får vi ner priset lite så kanske.. För fullt pris ska inte betalas för en häst med kända fel! Tack så mycket för råden =)

Jo, det är ju en stor chans att ta.. Det positiva är ju att reservationen bara gäller inflammation i kotleden, men iofs kan det ju hända som följd av vrickning.. Så vi ska ta en betänktetid på honom. Tack för råden! :D

Jo men om hästen får en hovledsinflammation, eller knäledsinflammation etc, så kan bolaget hävdat att det är PGA att han avlastar kotleden med benbiten, och så får du inte betalt för det heller.

När ni funderar - räkna HELT bort ersättning på det benet utom för sårskador och frakturer. Och fundera på om ni har råd/det är värt det.

Viktigt är också att följa sitt hjärta. Jag köpte en avdankad travare med olika långa bakben = rygg-, hovproblem, spänningar och belastningsskador. Och trots allt jobb, alla problem, all tid han var "skadad" och all sorg, så ångrar jag aldrig den hästen, för han var mitt hjärta. Det är det allra viktigaste i ditt val av häst.

Viktigt är väl oxå att köpa häst efter plånbok. Kan lätt säga att vårt nyförvärv som har ledinflammationer har nog kostat oss 10 000 kr per månad. Det skall vara foder, försäkring, ledighet fr arbete när hovis kommer, när veterinärn kommer, transport hyra när man skall till ATG, mediciner mm.
Även om hästen sänks i pris så var beredd att den kan på bara ngr månader vara lika dyr som det ursprungliga priset...
Vi köpte vår i månadsskifte aug/sept för 45 och har kostat på honom ytterligare 30 000 sen han kom hem...Som tur var fick vi en deal med säljaren då han tidigare haft problem som de "glömt" tala om.....:mad:
Men var beredd på att det kostar... Ibland är det värt att vänta och fortsätta leta och sedan lägga de extra pengarna på saker istället...!
Som sagt köp inte på dig problem om du inte är beredd att betala - för både din och hästens skull:bump::bump::bump:

Viktigt är också att följa sitt hjärta. Jag köpte en avdankad travare med olika långa bakben = rygg-, hovproblem, spänningar och belastningsskador. Och trots allt jobb, alla problem, all tid han var "skadad" och all sorg, så ångrar jag aldrig den hästen, för han var mitt hjärta. Det är det allra viktigaste i ditt val av häst.

Men nu tycker jag du glömmer en viktig sak. En häst man 'bara' varit och kikat på, om så flera ggr, är inte 'ens hjärta'. De BLIR det.

Min arabvalack är ju den häst som legat mig allra varmast om hjärtat, en otroligt speciell häst och jag är OÄNDLIGT tacksam över de år vi fick. Han visade sig ju dock ha en defekt, han blev T-märkt och vad jag la ut på honom både för att få honom bra, och sen efter T-märkningen när det behövdes (res i försäkringen) var lätt under åren ÖVER 100 000 kronorsstrecket. Då är inte foder osv, dvs 'standardkostnader man har för alla hästar' med.

Och han var värd varenda öre så, absolut. MEN, om jag haft en kristallkula då vid köp - hade jag INTE köpt. OM jag hade röntgat honom vid köp - hade jag INTE köpt. Trots att han var obesvärad av defekten och den inte upptäcktes förrän han var åtta år.

Men jag hade INTE köpt om jag i samband med köp vetat om defekten och/eller hur det skulle gå. För han VAR inte 'mitt hjärta' när jag såg honom första gångerna - han BLEV det.

Och även om det säger KLICK vid provtitten och provridningen, så är det FORTFARANDE inte något direkt känslomässigt band.

Jag visste redan vid första anblick att Frodo var mitt hjärta. Vi kände till hans "fel" och tvekade ändå inte en sekund att köpa honom. Den kärleken fanns där från början. HUR vet jag inte, men samma känsla bestod i alla år han fanns hos mig. Bandet var där redan från första stund. Sen var han nog en på miljonen också, säkert får jag aldrig uppleva det igen.

Nu när jag letat ny häst har jag inte funnit känslan av att "detta är min häst" men någon av de jag provridit, förrän jag hittade den hästen jag nu har stående hemma i hagen. Kemin stämde, trots att han var den raggigaste, långhårigaste, ruffsigaste lilla häst jag sett. Vi tittad samma dag på en fantastisk valack, svart med extremt lång och tjock man. Men han tilltalade inte min själ som denna. Och det är verkligen viktigt för att man ska orka förbli motiverad och förälskad i medgång och motgång.

Men det är ju jag.

Jo absolut, men det är ändå hur man än vrider på det lättare att vända om och gå då. Det sa ju KLICK när jag tittade på röda herrn. Jag var såld i samma sekund jag såg honom första gången. Han hade kunnat kasta mig över staketet på provridningen, det var MIN häst som stod där.

MEN, om han inte gått igenom vetbes, så hade jag med tungt hjärta vänt om och gått. Gråtit floder, förbannat gud och alla möjliga, och år ut och år in tänkt på honom och undrat var han hamnade etc. Men han hade INTE följt med hem.

Efter en månad hemma hade de kunnat RADA upp fel på honom på veterinärkliniken och jag hade inte ens övervägt att häva köpet t ex, hur lätt jag än kunnat det. Jag kan än idag, över ett år senare, fullkomligt tappa andan över att det är MIN häst när jag ser honom bara skrota i hagen, skitig och dan. Och jag älskar honom lika högt som den spec valacken jag nämnde.

Men vid provridningen, där GÅR det att vända om, även om hjärtat spricker. Sen är det kört oavsett ;)

Där är skillnaden liksom.

Som sagt ska man vara medveten om vad man gör. Och i vissa fall tar man det onda med det goda, trots att man vet vad man ger sig in i. :)

Som jag skrev i första inlägget hade jag inte köpt ponnyn men om det varit min Frodo så hade jag inte tvekat en sekund.

Har säkert hamnat lite fel, bara att be mig flytta om så är fallet! ;)

Efter år av tjatande så var det äntligen dags för mig att köpa ponny. Jag och min pappa har tittat på en jättefin d-ponny i hemorten, som gått MSVA & bl a Newforest SM! Jag har provridit honom 7 gånger och jag föll för honom direkt :love:

När det började närma sig besiktningen så fick vi veta att han har en reservation pga ett fragment i vänster ben. I då läget trodde dom att han hade reservationen på hela vänster fram. Vi pratade med min instruktör som tyckte det var alldeles för mycket pengar för den ponnyn, med tanke på att den hade en sån reservation. Instruktören har värderat honom, men visste inte om felet då och sa åt oss med tanke på reservationen hade han sjunkit i pris med 50%. Pappa ringde även en på försäkringsbolaget vi skulle försäkra honom i, och hon blev helt chockad över att någon ens hade rekommenderat honom till oss! Hon sa att vi iallafall inte skulle byta försäkringsbolag, ifall vi köpte honom. Då skulle han troligtvis få reservation på andra frambenet också :crazy::cry:

Så då bestämde jag och pappa oss för att leta efter andra ponnyer längre söderut. När pappa skulle meddela dom att vi skulle avstå från köpet fick vi veta att han bara hade reservation på kotleden, eftersom fragmentet satt där. Han sa att han kunde tänka sig att gå ner i pris också..

Så , vad ska man göra ? Är det värt att köpa honom fast han har reservation på ena kotleden, till ett lägre pris? :confused:

Jag skulle absolut inte köpa en häst som har någon skada/har haft. Spelar ingen roll hur mycket ägarna sänker priset.

Jag är egentligen av uppfattningen att man inte ska köpa en häst med problem, men med vissa hästar kan det kanske vara värt att chansa.

Hur god koll har du på hästen? Ägaren säger att den haft kotledsinflammation en gång under de tre åren de har haft den. Kan du verifiera det? Kan den ha haft andra problem de inte har talat om? Finns de längre glapp i tävlingsresultat under denna tid eller under förra ryttaren?

Annars tycker jag väl att reservationen är problemet. En femtonårig häst med en lös benbit som inte har ställt till problem hittills behöver inte vara något problem. Lösa benbitar som sitter bra till behöver inte vara någon fara alls. Den hade kanske aldrig upptäckts om det inte hade gjorts en röntgen vid försäljning. En reservation är ju däremot aldrig bra.

Om du skall köpa hästen eller inte beror väl lite på hur er ekonomiska situation ser ut. Har ni råd att betala veterinär med en ev operation om det skulle krävas? Hästen är kanske inte så lättsåld om du vill sälja den en dag?
Om ni ändå funderar på det så:
- Se till att en duktig veterinär som ni litar på går igenom hästen. Ta nya bilder på benet och se om det skett några förändringar sedan sist.
- Kolla upp så mycket det bara går om hästens historia, även med den förra ägaren.
- Be att få se hästens tidigare journaler.
- Pruta ner den rejält under marknadsvärde.
- Ta det lugnt i ridningen tills ni lärt känna varandra ordentligt.

Det gäller att väga nackdelar mot fördelar. Att stå med en skadad häst är aldrig kul. Att ha en riktigt fin läromästare är jättebra. Vi vet ju inte vad denna ponny kostar, men andra ponnyer som startat MSVA är ju inte direkt billiga.

Vi vet det mesta om honom, när han står på samma. Jag varit med som hästskötare åt en annan ponny, så har fått se han ganska mycket i tävlingsituationer. Hans journaler har vi fått se och allt verkar okej, förutom denna reservation då.. Men som sagt, det är ganska öppna kort eftersom han står nästan i stallet brevid det jag brukar vara i. De går inte att dölja så mycket med skador åsånt när man bor på ett sånt litet ställe :crazy:

Nu har vi funderat lite och har bestämt oss för att köpa honom, eftersom de sänkt priset rejält. På tisdag ska han veterinärbesiktas och röngtas i Uleåborg, så går han igenom så köper vi honom :)

Kan säga att han nästan har halverats i pris. Från att ligga i pris 200 000 -150 000 till runt 100 000.. Så vi tyckte det var värt att göra det här köpet, när enda problemet är reservation. Annars går han som en klocka! :)

Tack allihop för alla era tips =)

15 år, reservation pga lös benbit och 100 000kr? Jag skulle sagt tack och hej åt den hästen! Ni köper på er problem, dyrt dessutom!

I dagsläget är 100t mycket för en ponny som du beskriver! Idag finns många bra hästar och ponnyer ute till betydligt lägre priser än normalt. Vet att du skrev att du bestämt dig och jag önskar er självklart lycka till men själv hade jag inte gjort affären.

KL
Jag skulle ALDRIG betala så mycket för en sådan häst med den bakgrunden. Inte ens om jag slapp betala själv utan hade föräldrar som slängde upp plånboken....
Fast självklart önskar jag dig lycka till och hoppas att det går bra för er om ni ändå bestämt er för att köpa.

Ja, någon gör ju en bra affär här... jag behöver nog inte skriva ut vem jag tycker det är :crazy::grin:

Och de är nog väldigt glada just nu....

Kan säga att han nästan har halverats i pris. Från att ligga i pris 200 000 -150 000 till runt 100 000.. Så vi tyckte det var värt att göra det här köpet, när enda problemet är reservation.

:eek: I den prisklassen måste det ju finnas en UPPSJÖ av friska och välutbildade ponnier att titta på!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka